Asociația asigurătorilor (UNSAR) consideră că modificările aduse Normei 23/2014 privind asigurările RCA vor avea un impact major asupra industriei, prin restrângerea capacității companiilor de a acționa în piața de profil, iar tarifele ar putea crește semnificativ pe anumite segmente de clienți, se arată într-un răspuns al UNSAR remis Profit.ro.
De asemenea, conform noilor prevederi ale Normei 23/2014, companiile vor fi restricționate în politicile lor de subscriere și de marketing, susține Uniunea Naționalaă a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).
“Precizăm că în cadrul procesului anterior de consultare publică pe marginea proiectului de modificare a Normei 23/2014 inițiat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), UNSAR a transmis instituției punctul de vedere formulat și asumat de către membrii care subscriu polițe RCA, ca urmare a discuțiilor interne pe acest subiect, reiterând, pe această cale, poziția asociației”, se arată în răspunsul UNSAR.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit proiectului de modificare a Normei 23/2014, aprobat miercuri de Consiliul ASF, pentru fiecare segment de clienți, asigurătorul RCA trebuie să utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic. În situația în care asigurătorul RCA nu deține suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie să utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piața din România sau la piața Uniunii Europene.
UNSAR susține că această prevedere va conduce, pe de o parte, la reduceri de tarif pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienți prețurile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale.
“Companiile vor fi restricționate în politicile lor de subscriere și de marketing. Aceste restricții suplimentare aplicate peste predictibilitatea redusă a daunalității vor crea efecte nedorite ce se vor regăsi în prețul final. De asemenea, vom asista la o reducere a nivelului de segmentare pe anumite categorii unde nu există suficiente date statistice, ceea ce poate conduce la creșterea prețului pentru acest tip de clienți. În cazul în care o companie nu are date suficiente în anumite situații, există posibilitatea să stabilească tarife fie prea mici, fie prea mari pe segmentele respective, în raport cu riscurile existente pe piață. Acest lucru ar putea conduce, în cele din urmă, la pierderi semnificative pe aceasta linie de asigurări”, se arată în răspunsul UNSAR.
Uniunea susține că este fără efect eliminarea componentei Carte Verde din formula de calcul a tarifului RCA în cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitărilor tehnice sau juridice, nu există posibilitatea de a circula în afara teritoriului României.
“Tarifele RCA fiind construite pe baza daunalității nu iau în considerare daune de Carte Verde (daune externe) pentru acele categorii de vehicule unde nu există astfel de daune (cum ar fi tramvaie, troleibuze, autobuze aparținaând companiilor publice de transport local), chiar dacă documentul standard RCA include și componenta de Carte Verde”, potrivit Uniunii.
Conform noilor prevederi, asigurătorii nu vor mai transmite documentul Carte Verde către asigurații care au vehicule ce nu circulă în afara României prin limitarile lor tehnice sau juridice.
“Acest lucru nu va avea însă o influență asupra primelor pentru că nici până acum aceste vehicule nu au fost încărcate cu cheltuielile aferente daunelor Carte Verde”, mai spune asociația.
Prin noua normă, ASF a obligat asigurătorii să transmită instituției în format electronic ipotezele folosite, metodele actuariale și justificarea aplicării acestora pentru calculul tarifelor RCA, împreună cu baza de date utilizată pentru aceste calcule.
În calculul tarifului de primă, asigurătorilor le este interzis să folosească indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic și actuarial, asigurându-se în acest fel o proporționalitate între tarifele practicate în perioade succesive și evoluția despăgubirilor pe segmentul respectiv de asigurați, se arată în noul act normativ aprobat de ASF.
“Considerăm că prevederea oferă posibilitatea utilizării surselor de date externe, însă în acest moment nu există astfel de surse de date la nivel local, iar la nivel european informațiile nu sunt disponibile pieței locale (diferențele dauna medie și frecventa între țăile UE fiind majore)”, se mai spune în răspunsul UNSAR.
UNSAR a propus ASF o serie de măsuri care, în opinia asociației, pot “consolida cadrul normativ specific RCA într-un mod transparent, predictibil și funcțional, în interesul tuturor părților implicate”.
Astfel, UNSAR propune eliminarea procentului de 0,2% penalizare/zi de întârziere la plata despăgubirilor și înlocuirea cu dobânda de referință a Băncii Naționale a României sau un procent anual nu mai mare de 10%.
O altă măsură este eliminarea posibilității ca o unitate reparatoare să factureze la costuri mai mari decât reprezentantul oficial al mărcii în România, pentru a diminua nivelul fraudei în acest domeniu.
Reglementarea despăgubirilor privind daunele morale și vătămărilor corporale, în baza unor bareme de calcul, este o altă propunera a UNSAR
Asociația solicită și eliminarea TVA în cazul plăților păgubiților care sunt persoane impozabile cu drept de deducere a TVA.
O altă modificare solicitată ar fi punerea în aplicare a unui cadru legislativ privind sancțiunile aplicabile șoferilor care nu dețin poliță RCA, alături de eliminarea obligației de plată a despăgubirilor în unitățile reparatoare, măsură care ar reduce riscul de tarife neconcurențiale.
Introducerea sistemului “Telematics” de tip GPS pe vehicule ca soluție de optimizare a primei de asigurare RCA în funcție de datele operaționale și de performanță a șoferului și posibilitatea verificării automate a poliței RCA în sistem similar cu vigneta CNADNR sunt alte două propuneri din partea UNSAR.
Polițele RCA contribuie cu peste o treime la subscrierile industriei asigurărilor, care a atins 8,1 miliarde de lei în 2014.