În urma unei întâlniri cu reprezentanți ai transportatorilor profesioniști, ai asigurătorilor , ai brokerilor și ai Consiliului Concurenței, ASF a redactat un protocol prin care se angajează să ia mai multe măsuri pentru a limita creșterile de preț la RCA. Documentul, consultat și de Profit.ro, a fost semnat doar de ASF și de organizațiile transportatorilor, nu și de ceilalți participanți.
Cu toate acestea, arată președintele ASF, măsurile vor fi puse în practică. “Nu are importanță dacă asigurătorii au semnat sau nu protocolul. Ei și-au asumat măsurile, iar minuta întâlnirii poate demonstra acest fapt. Este o asumare tacită, pe care au și reconfirmat-o într-o întâlnire ulterioară. Protocolul nu a fost contestat”, a explicat Negrițoiu, întrebat de Profit.ro.
Potrivit acestuia, plafonarea scumpirii RCA la 50% față de prețul din iunie 2015 nu poate intra nici in analiza Consiliului Concurenței, chiar dacă măsura poate semăna cu o intervenție în piață, în condițiile în care ASF nu are printre atribuții fixarea prețurilor. “Consiliul Concurenței poate să aibă orice opinie. Aici nu este vorba despre o normă, ci despre un genteleman’s agreement însușit . Este o limitare voluntară. Consiliul Concurenței nu poate interveni la o limitare voluntară. În plus, documentul se referă la prețurile fiecărei companii în parte, nu la întreaga piață. Există diferențe foarte mari între tarife”, a spus președintele ASF. Reprezentanții Consiliului Concurenței au confirmat, pentru Profit.ro, că nu se vor implica pe această temă. “Nu am semnat protocolul. Nu este de competență Consiliului”, au spus cei de la Concurență. UNSAR nu a dorit să comenteze.
Măsurile incluse în protocol prevăd limitarea creșterilor tarifelor RCA în medie, cu până la 50% comparativ cu tarifele anterioare majorărilor, operate până la 30 iunie 2015, și eliminarea componentei de Carte Verde în cadrul fundamentării tarifelor RCA, în cazul operatorilor de transport local.
Alte măsuri asupra cărora semnatarii documentului au convenit sunt operarea unor amendamente la Norma 23/2014 privind RCA, în vederea asigurării proporționalității între creșterea tarifelor din noile notificări față de evoluția daunalității medii înregistrate de asigurători, precum și posibilitatea achiziționării de polițe RCA pe perioade mai scurte (1 lună).
“Conform protocolului pe care reprezentanții autorităților și l-au asumat, până la sfârșitul anului trecut trebuia să se facă modificările pentru normele RCA, în sensul celor discutate, lucru care nu s-a întâmplat, iar firmele de asigurare au crescut deja valoarea polițelor RCA mai mult decât s-a negociat.
Protocolul de înțelegere prevedea și excluderea Cărții Verzi de la calculul daunalității, pentru transportul local de persoane”, se mai spune în comunicatul COTAR.
Pe termen mediu, se arată în protocol, măsurile vizează îmbunătățirea bazei de date CEDAM și identificarea de soluții pentru optimizarea modului de emitere a polițelor RCA (poliță pe vehicul și șofer), creșterea nivelului de transparență și afișarea de informații suplimentare privind modul de fundamentare a tarifelor (formula de calcul, istoric de daunalitate, detalii privind calculele actuariale), precum și dezvoltarea unui sistem de prețuri de referință (preț mediu la nivel de piață).
De asemenea, protocolul include măsuri de perspectivă pentru modificarea structurală a sistemului actual. În acest sens, va fi evaluată oportunitatea suspendării polițelor RCA pe perioada în care autovehiculul nu este utilizat de către proprietar și va fi analizat cadrul legal național și european, în vederea evaluării modificării reglementării naționale pentru emiterea polițelor RCA pe persoane fizice (pe cod numeric personal - CNP), sau prin individualizare la nivel de persoane juridice (stabilire de tarife individuale pentru flote).
Polițele RCA contribuie cu aproape o treime la subscrierile industriei asigurărilor, care a atins 8,1 miliarde de lei în 2014.