Vlad Boeriu, Deloitte: Marile rețele de farmacii vor continua să înghită jucători mai mici. Printre motive este și preferința românilor de a cumpăra de la parterul blocului

Vlad Boeriu, Deloitte: Marile rețele de farmacii vor continua să înghită jucători mai mici. Printre motive este și preferința românilor de a cumpăra de la parterul blocului
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 7 aug 2017

Tendința de concentrare de pe piața farmaciilor, dominată de companii românești, va continua, determinată de nevoia de consolidare pe o piață în care sistemul de licențiere împiedică deschiderea de unități noi. Un alt factor care împinge marile rețele să cumpere în continuare farmacii mai mici este cel cultural, anume preferința românilor de a cumpăra de la cea mai apropiată farmacie, aflată eventual chiar la parterul blocului.

"Tendința antreprenorilor români de a achiziționa farmacii independente, observată în ultimii ani, va continua și este generată de nevoia de extindere și consolidare a poziției în piață care nu poate fi obținută, în acest moment, printr-o altă strategie având în vedere că numărul de licențe pentru deschiderea altor puncte de vânzare a fost aproape epuizat", arată pentru Profit.ro Vlad Boeriu, partener servicii fiscale Deloitte și lider pe industria farma în cadrul Deloitte.

Urmărește-ne și pe Google News

Distribuția de medicamente și retailul (farmaciile) sunt dominate de antreprenori locali, care în ultimii ani și-au întărit poziția. Concurența puternică pe o piață încă fragmentată ține însă departe marile companii care operează farmacii în vestul Europei.

"Sunt dominate de antreprenorii locali, poate și pentru că aceste zone nu presupun aceleași resurse comparativ cu producția. Concurența este foarte puternică, iar jucătorii importanți din retail și-au întărit rolul în ultimii ani chiar dacă piața continuă să fie destul de fragmentată. Există încă un număr considerabil de farmacii independente al căror venit individual este mult diminuat față de al celor care funcționează în Europa de Vest, de exemplu", potrivit partenerului Deloitte.

Astfel, lanțurile mari preiau companiile, valoarea lor cea mai importantă fiind licența, dar nu închid punctul de lucru, ci doar schimbă brandul. Așa se face că numărul de farmacii din România rămâne aproape constant.

"Totuși, a devenit vizibilă concentrarea deținerilor prin preluarea de către marii jucători. Motivul din spatele acestei strategii este accesul dificil la noi licențe care se alocă în funcție de numărul de locuitori dintr-o localitate. Desigur că, la fel ca în orice alt domeniu, această evoluție este dată de o serie de avantaje pe care le are un mare jucător comparativ cu unul mai mic, fiind vorba în primul rând de condițiile comerciale pe care le poate acorda sau pretinde. Este evident că au putere de negociere la achiziția de medicamente pentru a obține discount-uri sau volume semnificative. Așadar, cu cât un lanț de farmacii are mai multe puncte de vânzare poate obține condiții comerciale mai favorabile. Astfel, extinderea prin creșterea numărului de puncte de vânzare majorează vânzările totale a lanțului și, implicit, forța de negociere”, a spus Vlad Boeriu.

Vlad Boeriu, partener servicii fiscale Deloitte și lider pe industria farma în cadrul Deloitte

Vlad Boeriu, partener servicii fiscale Deloitte și lider pe industria farma în cadrul Deloitte

Retailul farmaceutic din România este reprezentat de peste 8.000 de farmacii, număr constant în ultimii ani, ca urmare a limitării extinderii impusă prin legea farmaciei. Între primele rețele de farmacii se regăsesc și Dona, rețea controlată de omul de afaceri Eugen Banciu, Help Net, parte a distribuitorului Farmexim, și Ropharma, a omului de afaceri Mihai Miron.

O explicație pentru numărul mare de farmacii ar putea fi dată de componenta culturală, de o preferință a populației, în special a celei vârstnice, pentru variantele cele mai apropiate, explică Vlad Boeriu.

"Există opinia că în România funcționează prea multe farmacii comparativ cu alte țări. Pe de o parte, situația este generată de condițiile de licențiere care modelează strategiile jucătorilor, așa cum spuneam, iar pe de altă parte de componenta culturală. Persoanele vârstnice, dar nu numai, au o anumită obișnuință de consum. Preferă să cumpere din proximitatea locuinței lor. Este una dintre explicațiile faptului că atât de multe farmacii sunt deschise la parterul blocurilor, de exemplu. Din acest punct de vedere putem aprecia că tipologia consumatorului influențează strategia jucătorilor din piața de retail. Financiar, aceste lanțuri se susțin în ansamblu și pot ajunge la o marja de profit semnificativă", a spus acesta.

Anul trecut, piața farmaceutică a crescut cu 10,6% raportat la anul anterior, ajungând la 12,95 miliarde de lei, conform studiului Pharma & Hospital Report realizat de Cegedim.

viewscnt
Afla mai multe despre
vlad boeriu
deloitte
farmacii
medicamente