Vineri va intra în vigoare prima majorare de acciză, de 16 bani pe litru, companiile distribuitoare de carburanți efectuând deja mai multe majorări de prețuri, care însă ar putea fi cauzate de evoluția cotațiilor internaționale ale petrolului, influențate de uraganele care au lovit în ultimele săptămâni Statele Unite. Scumpirile efectuate deocamdată nu acoperă impactul de 19 bani pe litru (acciza plus TVA) produs de Ordonanța guvernului de modificare a Codului Fiscal.
OMV Petrom, de exemplu, a majorat, din momentul adoptării în Guvern a Ordonanței, benzina Euro ’95 cu 14 bani pe litru, iar motorina standard cu 10 bani pe litru. Ultima majorare de preț a OMV Petrom a fost efectuată joi, când compania a crescut prețul benzinei cu 4 bani pe litru.
Însă majorările din ultimele două săptămâni ar putea să nu fie legate de creșterea accizei, ci mai degrabă de evoluția cotațiilor internaționale ale petrolului, benzinei și motorinei, influențate de fenomenele meteorologice extreme care au lovit Statele Unite și care au condus la închiderea a peste 20% din capacitatea de rafinare a SUA și a unor importante unități de producție, atât onshore, cât și offshore.
Evoluția petrolului Brent din ultima lună
Prețul petrolului Brent (de referință la nivel global și european) s-a majorat în ultimele două săptămâni cu 8,12%, de la 50,85 dolari pe baril pe 30 august (ziua premergătoare adoptării Ordonanței de modificare a Codului Fiscal) la 54,99 dolari pe baril (joi, 14 septembrie, ora 10:00 ora României).
Petrolul Ural (utilizat în formulele de calcul ale companiilor autohtone pentru stabilizarea prețului benzinei și motorinei, alături de cotațiile internaționale ale acestora) a avut o evoluție similară. Ural-ul s-a apreciat cu 8,21%, de la 49,56 dolari pe baril pe 30 august la 53,63 dolari pe baril pe 13 septembrie.
CITEȘTE ȘI România devine statul est-european cu cea mai agresivă impozitare a carburanților. Benzina și motorina se pot scumpi cu 38 de bani/litruCum aproximativ o treime din prețul unui litru de carburant este reprezentat de costul cu materia primă (petrol, dar și componentele bio), transferarea majorării cu 8% a principalei materii prime (petrolul) în preț ar conduce la o scumpire cu 2,5-3% a produsului final. Iar scumpirile efectuate de OMV Petrom în ultimele două săptămâni sunt de 2,15% în cazul motorinei și de 2,9% în cazul benzinei.
CITEȘTE ȘI Top Bloomberg: Românii alocă doar 1% din venitul anual mediu consumului de carburanți, preferând să reducă numărul de km din cauza prețului - 4% din câștigul zilnic pentru un litruUn alt indiciu că scumpirile carburanților din ultimele două săptămâni au mai degrabă de-a face cu cotațiile internaționale decât cu majorarea accizei este faptul că benzina s-a scumpit mai mult decât motorina, deși impactul majorării de acciză ar fi unul identic. Închiderea a peste 22% din capacitatea de rafinare din Statele Unite a majorat importul de benzină din Europa (americanii fiind mari consumatori de benzină, mai puțin de motorină), care evident a afectat și prețul acestui tip de carburant de pe Bătrânul Continent.
Următoarea majorare a accizei, tot de 16 bani pe litru, va intra în vigoare pe 1 octombrie.
Dincolo de majorarea costului cu materia primă, companiile producătoare de carburanți mai au de luat o decizie și în ceea ce privește transferul costului cu majorarea accizei în preț. Dacă decid să suporte respectivul cost, cedând presiunilor guvernului, acest lucru ar conduce la o majorare a costurilor cu plata accizelor cu aproximativ 20%. Iar în prezent, accizele (fără TVA aferentă) reprezintă aproximativ 35% din prețul unui litru de combustibil. Dacă decid să-l transfere integral consumatorilor, prețul actual al benzinei și motorinei se va majora cu 38 de bani pe litru (32 de bani acciza, 6 bani TVA aferentă).