Vama ucraineană revocă un ordin adoptat la solicitare serviciilor secrete care înăsprea controlul importurilor petroliere din portul Constanța

Vama ucraineană revocă un ordin adoptat la solicitare serviciilor secrete care înăsprea controlul importurilor petroliere din portul Constanța
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 25 iun 2024

Autoritățile vamale ucrainene au revocat un ordin anterior, emis în urmă cu 10 zile la solicitarea serviciilor secrete de la Kiev, care impunea un controlul sporit al barjelor petroliere încărcate în portul românesc Constanța.

În urmă cu circa 10 zile, autoritățile vamale de la Kiev au emis un ordin, la solicitarea Serviciului de Securitate ucrainean, care prevedea ca livrările de produse petroliere pe piața ucraineană cu barje sosite din porturile românești (însă nu și transporturile din România pe cale rutieră și feroviară) să fie verificate suplimentar, o măsură similară celor aplicate anterior importurilor din Turcia, Bulgaria și Republica Moldova.

Urmărește-ne și pe Google News

“Ordinul referitor la Constanța a fost anulat”, a declarat un mare comerciant de produse petroliere pentru presa de specialitate ucraineană sub condiția anonimatului.

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania
GRAFIC Efectul caniculei în România. Astăzi vom avea un preț record al verii la electricitate CITEȘTE ȘI GRAFIC Efectul caniculei în România. Astăzi vom avea un preț record al verii la electricitate

Motivul: Intențiile de înăsprire a controalelor asupra transporturilor petroliere navale din Constanța au creat confuzie în piață, precum și în rândul comercianților și autorităților românești, care resping orice posibilitate ca respectivii combustibili să fie de origine necunoscută sau rusească.

Procedura suplimentară, care instituia prelevarea de probe de produse petroliere, poate întârzia descărcarea acestora cu cel puțin 2 săptămâni, ceea ce risca să provoace o criză de alimentare pe piața austriacă, importurile din Turcia, Bulgaria și Moldova fiind deja afectate.

Recent, importurile petroliere din sudul Ucrainei (inclusiv prin portul Constanța) au fost supuse unui val de critici, operatorii, pe care serviciile secrete ucrainene îi numesc “necunoscuți”, fiind acuzați că ar practica prețuri de dumping.

TABEL O nouă scumpire a carburanților. Motorina mai poate fi cumpărată la un preț mai mic de 7 lei/l doar într-o singură stație din capitală CITEȘTE ȘI TABEL O nouă scumpire a carburanților. Motorina mai poate fi cumpărată la un preț mai mic de 7 lei/l doar într-o singură stație din capitală

O explicație a serviciile ucrainene a acestor prețuri mici este importul de combustibil de origine necunoscută cu falsificarea ulterioară a documentelor. A doua: obținerea unui avantaj non-competitiv prin utilizarea schemelor de evaziune fiscală la vânzarea în Ucraina.

Profit.ro a anunțat că aproximativ o treime din cantitatea importată în mai de România a fost reexportată către Ucraina. Din cele 131 mii tone importate de Ucraina via România, numai 6,7 mii tone (5%) au fost procesate în rafinăriile autohtone, restul reprezentând importuri.

Volumul de motorină importat pe cale maritimă de România a crescut în luna mai cu 2% și s-a ridicat la 425 mii tone, principalele volume fiind descărcate în terminalul de la Constanța, operat de compania majoritar deținută de statul român, Oil Terminal. Două treimi din importuri (281 mii tone) provin de la rafinăria STAR, deținută de azerii de la Socar în Turcia, care-și vinde practic jumătate din producție către România.

Luna trecută, un volum de aproximativ 131 mii tone de motorină produsă de șapte țări a fost furnizat din România Ucrainei. Cele mai mari volume, 89 mii de tone, sunt de proveniență turcă. Volumul livrărilor de combustibil de producție grecească din România a fost de 21 mii tone. Restul livrărilor au fost produs din producție românească (6,7 mii tone), indiană (6,3 mii tone), italiană (4,8 mii tone), egipteană (3,3 mii tone) și israeliană (0,2 mii tone).

viewscnt
Afla mai multe despre
românia
turcia
ucraina
socar
importuri
exporturi
motorină