Autoritățile vamale ucrainene au revocat un ordin anterior, emis în urmă cu 10 zile la solicitarea serviciilor secrete de la Kiev, care impunea un controlul sporit al barjelor petroliere încărcate în portul românesc Constanța.
În urmă cu circa 10 zile, autoritățile vamale de la Kiev au emis un ordin, la solicitarea Serviciului de Securitate ucrainean, care prevedea ca livrările de produse petroliere pe piața ucraineană cu barje sosite din porturile românești (însă nu și transporturile din România pe cale rutieră și feroviară) să fie verificate suplimentar, o măsură similară celor aplicate anterior importurilor din Turcia, Bulgaria și Republica Moldova.
“Ordinul referitor la Constanța a fost anulat”, a declarat un mare comerciant de produse petroliere pentru presa de specialitate ucraineană sub condiția anonimatului.

Motivul: Intențiile de înăsprire a controalelor asupra transporturilor petroliere navale din Constanța au creat confuzie în piață, precum și în rândul comercianților și autorităților românești, care resping orice posibilitate ca respectivii combustibili să fie de origine necunoscută sau rusească.
Procedura suplimentară, care instituia prelevarea de probe de produse petroliere, poate întârzia descărcarea acestora cu cel puțin 2 săptămâni, ceea ce risca să provoace o criză de alimentare pe piața austriacă, importurile din Turcia, Bulgaria și Moldova fiind deja afectate.
Recent, importurile petroliere din sudul Ucrainei (inclusiv prin portul Constanța) au fost supuse unui val de critici, operatorii, pe care serviciile secrete ucrainene îi numesc “necunoscuți”, fiind acuzați că ar practica prețuri de dumping.

O explicație a serviciile ucrainene a acestor prețuri mici este importul de combustibil de origine necunoscută cu falsificarea ulterioară a documentelor. A doua: obținerea unui avantaj non-competitiv prin utilizarea schemelor de evaziune fiscală la vânzarea în Ucraina.
Profit.ro a anunțat că aproximativ o treime din cantitatea importată în mai de România a fost reexportată către Ucraina. Din cele 131 mii tone importate de Ucraina via România, numai 6,7 mii tone (5%) au fost procesate în rafinăriile autohtone, restul reprezentând importuri.
Volumul de motorină importat pe cale maritimă de România a crescut în luna mai cu 2% și s-a ridicat la 425 mii tone, principalele volume fiind descărcate în terminalul de la Constanța, operat de compania majoritar deținută de statul român, Oil Terminal. Două treimi din importuri (281 mii tone) provin de la rafinăria STAR, deținută de azerii de la Socar în Turcia, care-și vinde practic jumătate din producție către România.
Luna trecută, un volum de aproximativ 131 mii tone de motorină produsă de șapte țări a fost furnizat din România Ucrainei. Cele mai mari volume, 89 mii de tone, sunt de proveniență turcă. Volumul livrărilor de combustibil de producție grecească din România a fost de 21 mii tone. Restul livrărilor au fost produs din producție românească (6,7 mii tone), indiană (6,3 mii tone), italiană (4,8 mii tone), egipteană (3,3 mii tone) și israeliană (0,2 mii tone).