Autoritățile de la București negociază încă din vară cu Comisia Europeană viitorul așa-numit Plan Național Social pentru Climă (PNSC), cu măsuri pentru sprijinirea persoanelor și firmelor vulnerabile la viitoarele scumpiri ale carburanților auto, precum și ale gazelor naturale și altor combustibili fosili utilizați la încălzirea locuințelor, determinate de introducerea, din 2027, a taxării emisiilor de carbon din sectoarele clădirilor și transporturilor, prin intermediul deja celebrelor certificate CO2 tranzacționabile.
″O parte din veniturile generate de noul sistem aplicabil în transportul rutier și în sectorul clădirilor ar trebui alocat către acțiuni de atenuare a eventualului impactul social al acestei măsuri asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor și a utilizatorilor mijloacelor de transport″, scrie în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de Guvern.
Draftul de act normativ s-a aflat pe ordinea de zi a ședinței de astăzi a Executivului, însă a fost amânat pe săptămâna viitoare, la solicitarea Ministerului Energiei, pentru o analiză suplimentară, potrivit informațiilor Profit.ro.

Alte modificări pregătite vizează:
- eliminarea treptată a alocărilor cu titlu gratuit de certificate de emisii pentru sectorul aviației și alinierea la Schema de compensare și reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA);
- includerea în EU ETS, pentru prima dată, a emisiilor generate de transportul maritim;
- eliminarea treptată a alocării gratuite pentru sectoarele care urmează să fie acoperite de mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM);
- majorarea fondurilor disponibile în Fondul pentru Inovare și Fondul pentru Modernizare;
- majorarea ratei anuale de reducere a emisiilor (valoarea factorului linear de reducere va fi de 4,2%).

″(...) se are în vedere stabilirea de măsuri și investiții menite să reducă, pe termen mediu și lung, dependența de combustibilii fosili, prin creșterea eficienței energetice a clădirilor, decarbonizarea încălzirii și răcirii clădirilor, inclusiv integrarea energiei din surse regenerabile și acordarea unui acces îmbunătățit la mobilitate și transport cu emisii scăzute și/sau zero″, scrie în documentul citat.
Acțiunile sunt definite pe 3 paliere, respectiv: - măsuri și investiții pentru decarbonizarea clădirilor prin: creșterea eficienței energetice, trecerea la utilizarea de combustibili cu emisii reduse de carbon și regenerabile; - transport: soluții de transport curat și alternativ, inclusiv transport public și utilizarea în comun a mijloacelor de transport (”transport shared-solutions”); - măsuri temporare de susținere a veniturilor gospodăriilor vulnerabile.
Există mai multe estimări din partea specialiștilor despre cu cât se vor scumpi gazele și carburanții auto ca urmare a noii taxe CO2 a UE, după cum a relatat Profit.ro. Estimările depind de prețul certificatelor CO2.