Grupul petrolier maghiar MOL se așteaptă ca rafinăriile sale să fie capabile să proceseze atât țiței rusesc, cât și non-rusesc până la sfârșitul anului 2026, cu un an mai târziu decât era planificat, deoarece unele proiecte de ajustare au fost amânate, a declarat un executiv senior MOL, transmite Reuters.
În urma invaziei Rusiei în Ucraina în 2022, Uniunea Europeană a interzis statelor sale membre să importe petrol rusesc, dar a scutit Ungaria, Slovacia și Republica Cehă pentru a le permite să găsească rute și livrări alternative, scrie G4Media.ro.
Dar unele persoane din cadrul blocului, cel mai recent președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, au declarat că Ungaria nu a făcut suficient pentru a se desprinde de petrolul și gazele rusești.
MOL, ale cărei două rafinării din Slovacia și Ungaria sunt alimentate cu țiței rusesc prin ramificația sudică a conductei Drujba, a investit în tehnologia necesară pentru diversificarea de la petrolul din Urali, dar progresele au fost mai lente decât se aștepta.
Viktor Sverla, vicepreședintele MOL pentru strategie și durabilitate, a declarat pentru Reuters că MOL poate rafina în prezent până la 30%-40% țiței non-rusesc la rafinăriile sale din Slovacia și Ungaria.
„Există investiții în curs prin care am putea crește acest procent la 100% până la sfârșitul anului 2026”, a spus Sverla.
Președintele executiv al MOL, Zsolt Hernadi, declarase pentru Reuters în aprilie 2023 că MOL va putea alege între țiței rusesc sau non-rusesc pentru rafinăriile sale până la sfârșitul anului 2025 sau începutul anului 2026.
Sverla a declarat că întârzierile s-au datorat complexităților neprevăzute în executarea celor 24 de proiecte planificate pentru modernizarea rafinăriilor și necesității unor investiții logistice suplimentare în capacitățile de depozitare și de amestecare.
CITEȘTE ȘI Vânzările anuale ale IKEA au scăzut, după ce retailerul a redus prețurileEl a adăugat că MOL ar putea finaliza proiectele în următorii doi ani pentru 500 de milioane de dolari, limita inferioară a intervalului de investiții de 500-700 de milioane de dolari pe care l-a dat în 2023.
Sverla a mai spus că MOL este în discuții cu operatorul de conducte petroliere din Croația, Janaf, cu privire la un contract pe termen lung pentru transportul țițeiului prin conducta adriatică, dar a refuzat să comenteze volumele planificate sau să elaboreze cu privire la taxele de tranzit, pe care MOL le-a criticat pentru că sunt prea mari.
„Nu suntem foarte mulțumiți de actualele taxe de tranzit și avem încredere că vom putea reduce aceste taxe în viitor, dar un aspect și mai important pentru noi este că ar trebui să avem un contract pe termen lung”, a declarat el.
„Cu toate acestea, conducta Drujba este vitală pentru noi, iar obiectivul nostru este de a avea o aprovizionare diversificată cu țiței, bazându-ne atât pe petrol rusesc, cât și pe cel din afara Rusiei.”
Întrebat dacă MOL este pregătită pentru o expirare, la 5 decembrie, a scutirii pe care Uniunea Europeană a acordat-o Slovaciei pentru a exporta combustibil produs din petrol rusesc, Sverla a declarat că MOL ar putea crește cota sa de țiței non-rusesc la rafinăria sa slovacă.