Transgaz semnează un împrumut sindicalizat major

Transgaz semnează un împrumut sindicalizat major
scris 1 aug 2024

Transgaz a semnat un contract de împrumut sindicalizat în valoare totală de 1,93 miliarde lei, pentru asigurarea finanțării proiectelor de investiții cuprinse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale.

UniCredit Bank a coordonat împrumutul sindicalizat, în calitate de Aranjor Principal Mandatat Coordonator, Bookrunner, Creditor, Agent de Documentație și Plăți și Agent de Facilitate. Băncile participante în tranzacție, în calitate de Aranjori Principali, sunt: Banca Transilvania, Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank și CEC Bank.

Urmărește-ne și pe Google News
Grecii de la PPC, care au preluat afacerea Enel, pregătesc în România o nouă centrală eoliană CITEȘTE ȘI Grecii de la PPC, care au preluat afacerea Enel, pregătesc în România o nouă centrală eoliană

"Am fost preocupați mereu de asigurarea unui mix de finanțare competitiv pentru finanțarea programului de investiții astfel încât să reușim obținerea celor mai bune rezultate, a celor mai bune performanțe. Scopul împrumutului sindicalizat îl constituie asigurarea finanțării/refinanțării cheltuielilor aferente proiectelor de investiții strategice cuprinse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport (SNT) gaze naturale aprobat de ANRE, investiții strategice susținute de Guvern și menite să contribuie în mod real la îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă și competitivă a infrastructurii de transport al gazelor, la asigurarea și consolidarea securității și solidarității energetice. naționale, regionale și europene.

Sursa de finanțare contractată împreună cu alte surse de finanțare disponibile Transgaz va fi utilizată atât pentru proiecte de investiții strategice cuprinse în Planul de Dezvoltare al SNT, cât și proiecte care permit racordarea la sistemul de transport gaze naturale a localităților de pe teritoriul României, cu impact direct asupra creșterii calității vieții și dezvoltării infrastructurii economice și sociale locale și naționale. Este de importanță strategică ca, gazele naturale extrase din Marea Neagră să fie transportate prin SNT pe piața românească și europeană, pentru a spori securitatea aprovizionării cu gaze naturale în România și UE și a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor interni și din regiune.

SURPRIZĂ Operatorul reactoarelor nucleare de la Cernavodă se gândește să-și construiască și centrală de producție de energie pe gaze naturale, de cel puțin 100 MW CITEȘTE ȘI SURPRIZĂ Operatorul reactoarelor nucleare de la Cernavodă se gândește să-și construiască și centrală de producție de energie pe gaze naturale, de cel puțin 100 MW

Dintre aceste proiecte menționez: Gazoductul Tuzla -Podișor, BRUA faza II, Conductele de transport gaze naturale Ghercești – Jitaru; Prunișor - Orșova - Băile Herculane – Jupa; Conducta de transport gaze naturale DN 600 Mihai Bravu-Siliștea și transformarea în conducta godevilabilă; Alimentarea cu gaze naturale a centralei de cogenerare Mintia; Creșterea capacității de transport a SNT și a siguranței aprovizionării cu gaze naturale a Sucursalei Electrocentrale Ișalnița și a Sucursalei Electrocentrale Turceni. Transgaz are de asemenea programate investiții pentru dezvoltarea SNT pe noi direcții de consum în scopul asigurării transportului gazelor destinate unor sisteme de distribuții gaze naturale nou înființate și alimentării a noi consumatori racordați, pentru modernizarea și retehnologizarea SNT, investiții pe care le susține din fonduri proprii", spune Ion Sterian, director general.

Durata contractului de împrumut este de 14 ani.

Profit.ro a anunțat recent că Guvernul pregătește aprobarea finanțării cu suma totală de jumătate de miliard de lei, din Fondul de Mediu, alimentat cu încasări din vânzări de certificate de emisii de gaze cu efect de seră (CO2) alocate gratuit României de către UE, a mai multor proiecte de investiții ale companiei de stat Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale.

Proiectele Transgaz care vor primi finanțare nerambursabilă însumată de 500 milioane lei constau în lucrări de reabilitare și/sau extindere a rețelei de transport, relevă date analizate de Profit.ro.

GRAFICE Revigorare serioasă a creditului pentru firme și a ipotecarelor: cea mai bună lună din ultimii aproape 2 ani CITEȘTE ȘI GRAFICE Revigorare serioasă a creditului pentru firme și a ipotecarelor: cea mai bună lună din ultimii aproape 2 ani

Finanțarea din Fondul de Mediu a devenit posibilă din punct de vedere juridic după ce, la finalul lunii trecute, Executivul a decis prin ordonanță de urgență să includă reabilitarea și extinderea rețelei de conducte operate de Transgaz printre proiectele finanțabile din Fond, cu argumentul că s-a constatat ″necesitatea utilizării tuturor instrumentelor existente la nivel național pentru întărirea infrastructurii de transport de gaze naturale, element cheie în procesul de decarbonizare, prin înlocuirea centralelor pe cărbune cu cele pe gaz, în scopul întăririi infrastructurii critice de interes național″.

Executivul a precizat atunci că ″investițiile în infrastructura de transport gaze naturale avute în vedere pentru finanțare îndeplinesc cumulativ prevederile din Orientările din 2022 (ale Comisiei Europene – n.r.) privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie, încadrându-se în infrastructura energetică considerată monopol natural, fără a implica ajutor de stat″.

FOTO Nou jucător - Startup bulgar pentru maternitate, în plină expansiune internațională, intră în România CITEȘTE ȘI FOTO Nou jucător - Startup bulgar pentru maternitate, în plină expansiune internațională, intră în România

Pe de altă parte, după cum a relatat Profit.ro, UE a devenit mult mai reticentă față de finanțarea din fonduri europene a proiectelor legate de gaze naturale.

″În ceea ce privește finanțarea investițiilor din Fondul de Modernizare, având în vedere ultimele două sesiuni ale Comitetului pentru Investiții, aprobarea la finanțare a propunerilor de investiții de către BEI/COM este din ce în ce mai restrictivă, iar finanțarea proiectelor neprioritare este din ce în ce mai dificilă în contextul revizuirii Directivei ETS și diminuării procentului fondurilor alocate investițiilor neprioritare.

Relevantă în acest sens este aprobarea la finanțare a propunerilor de investiții neprioritare transmise de România constând în proiectele ce vizează conductele de transport gaz ale Transgaz SA, procentul de finanțare aprobat pentru acestea fiind nesemnificativ: 12% pentru investiția Conductă de transport gaze naturale Ghercești-Jitaru, și 21% pentru investiția Conductă de transport gaze naturale Marea Neagră – Podișor″, se afirmă într-un memorandum adoptat de Guvern în luna mai.

La puține ore după ce a ratat cea mai mare afacere din istoria sa, Alphabet, compania-mamă a Google, amintește investitorilor că se descurcă foarte bine și fără o achiziție și raportează rezultate peste așteptări CITEȘTE ȘI La puține ore după ce a ratat cea mai mare afacere din istoria sa, Alphabet, compania-mamă a Google, amintește investitorilor că se descurcă foarte bine și fără o achiziție și raportează rezultate peste așteptări

În noiembrie anul trecut, Ion Sterian, directorul general al Transgaz, a reproșat public Comisiei Europene faptul că operatorului român i-a fost refuzată solicitarea de finanțare din Fondul de Modernizare al UE pentru proiecte de construire de conducte în valoare totală de peste jumătate de miliard de euro.

N-am înțeles de ce Comisia Europeană nu a aprobat la finanțare din Fondul de Modernizare proiectele depuse de Transgaz. Unele din aceste proiecte privesc construirea infrastructurii necesare viitoarelor centralele pe gaze în ciclu combinat cu posibilitate de utilizare a hidrogenului de la Turceni și Ișalnița ale Complexului Energetic Oltenia. Licitațiile sunt în curs pentru aceste conducte, dar nu avem bani.

Ne străduim să găsim să luăm împrumuturi de la diferite bănci și instituții financiare. Asta pentru că proiectele noastre nu au fost aprobate la finanțare. Mă întreb de ce și nu mă întreb numai eu, ci și alți factori de decizie din România. În cele din urmă, vom găsi banii necesari și vom construi conductele, însă ar fi fost bine să putem lua finanțare din Fondul de Modernizare. Asta pentru că România a pierdut mult când am scos din funcțiune termocentralele pe cărbune″, a declarat atunci Sterian.

viewscnt
Afla mai multe despre
investiții transgaz
conducte transgaz
transgaz fondul de mediu