Transgaz afirmă că va demara și implementa proiectele de extindere a sistemului național de conducte de gaze, inclusiv pe cele gândite pentru preluarea și tranzitul potențialelor resurse care ar putea fi extrase din zăcămintele offshore din Marea Neagră explorate de consorțiile ExxonMobil-OMV Petrom și Lukoil-Romgaz, doar dacă vor crește volumele de gaze care trebuie transportate, întrucât, în caz contrar, consumatorii ar fi nevoiți să suporte majorări ale tarifelor de transport, pentru recuperarea investițiilor în extinderea rețelei de conducte.
"Proiectele de investiții propuse în planul de dezvoltare al sistemului național de transport (SNT) gaze naturale pe următorii 10 ani sunt proiecte strategice ce se vor demara și implementa doar în condițiile în care vor fi volume adiționale de gaze naturale, volume ce vor permite creșterea bazei de active fără creșteri de tarife pentru consumatori", se arată într-o informare a operatorului sistemului național de transport de gaze naturale.
Transgaz, care are monopol pe transportul de gaze prin conductele magistrale din România, face această precizare în contextul recentei decizii a Comisiei Europene de a aproba acordarea către companie a unei finanțări de aproape 180 milioane euro pentru proiectul construirii porțiunii de pe teritoriul României a conductei de transport gaze Bulgaria – România – Ungaria – Austria (BRUA). Banii europeni care vor fi accesați de Transgaz reprezintă circa 40% din valoarea estimată a investiției.
CITEȘTE ȘI Gazprom a pus punct în mod oficial proiectului South StreamPotrivit legislației în vigoare, orice investiție a Transgaz în extinderea sistemului național de conducte trebuie recuperată din încasări. În condițiile în care volumele de gaze transportate cresc, amortizarea investițiilor se poate face fără majorarea tarifelor reglementate aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), doar din sumele suplimentare rezultate din aplicarea acelorași tarife la cantități mai mari. În caz contrar, este nevoie de majorarea tarifelor.
Tariful de transport al gazelor se regăsește în prețul achitat de consumatorii finali, atât casnici, cât și industriali, având în prezent o pondere de circa 17-18% în costul total de achiziție a gazelor naturale destinate clienților casnici și producătorilor de energie termică pentru populație.
Programul investițional pe termen mediu și lung al Transgaz este estimat la 1 miliard de euro.
"Acest prim pas (aprobarea finanțării europene de 180 milioane euro – n.r.) are un impact semnificativ pentru companie și țară, deoarece proiectul BRUA va contribui atât la integrarea piețelor energetice europene, la creșterea siguranței furnizării gazelor pentru Bulgaria, România, Ungaria, Austria, la diversificarea surselor de aprovizionare în regiune prin facilitarea accesului la gazele din regiunea Mării Caspice, furnizarea de GNL prin Grecia și Bulgaria și crearea condițiilor pentru accesul regional viitor la potențialele resurse de gaze din Marea Neagră. Se asigură astfel diversificarea rutelor de transport, creându-se o infrastructură ce permite eliminarea izolării energetice a unora dintre statele membre", mai arată Transgaz.
CITEȘTE ȘI De ce sunt probleme cu rețeaua electrică? Doar o persoană din patru decide să se racordeze legal după ce află prețul estimat de distribuitorNu este pentru prima oară când Transgaz afirmă că este prudentă cu demararea investițiilor în extinderea sistemului de transport gaze, pentru limitarea creșterilor de tarife impuse consumatorilor. Astfel, în raportul anual pe 2014 al companiei se afirma că, în anul respectiv, au fost ținute sub control cheltuielile investiționale, în așteptarea confirmării finanțării europene și angajării contractuale a producatorilor de gaze din Marea Neagră, pentru a se evita creșterea nesustenabilă a tarifelor.
"Trebuie subliniat că, pentru protejarea consumatorilor din țara noastră, Transgaz are ca primă responsabilitate o dezvoltare judicioasă a SNT fără a afecta negativ tarifele pentru clienții companiei. În acest context, investițiile companiei în anul 2014 s-au focusat exclusiv pe proiectele esențiale pentru securitatea sistemului. Celelalte proiecte de dezvoltare strategică sunt în stadii de proiectare finală așteptând validarea lor fie prin accesul la fonduri europene, fie prin confirmarea contractuală de noi surse de gaze. Fără aceste precondiții, orice dezvoltare trebuie asumată cu deosebită grijă, considerând potențialele efecte negative asupra consumatorului final. Suntem încrezători că, prin clarificarea noilor metodologii de finanțare ale UE, vom avea posibilitatea să accesăm în curând fondurile necesare pentru demararea proiectelor de interconectare, definite ca o prioritate de Comisia Europeană în strategia de dezvoltare UE. De asemenea, confirmarea oficială și contractuală a nevoilor producătorilor de gaze din Marea Neagră va justifica demararea proiectelor de anvergură asumate de companie", se afirma în raport.
CITEȘTE ȘI Gerul și lipsa vântului au oprit eolienele, cărbunele asigură peste o treime din consumul de energieGigantul energetic rus Lukoil vrea să demareze discuții cu "omologul" său american ExxonMobil în vederea dezvoltării în comun a perimetrelor offshore de gaze naturale din apele teritoriale românești ale Mării Negre, a declarat, luna trecută, vicepreședintele Lukoil, Leonid Fedun, într-o conferință de presă, citat de Bloomberg.
Acesta a afirmat că partea rusă are de gând să poarte discuții cu ExxonMobil Corp. pentru dezvoltarea în comun a blocurilor de hidrocarburi amplasate în sectorul românesc al Mării Negre.
Din declarația lui Fedun consemnată de Bloomberg nu reieșea dacă vicepreședintele grupului rus s-a referit doar la perimetrele concesionate de Lukoil în sectorul românesc al Mării Negre, respectiv Rapsodia, unde rușii au descoperit recent un zăcământ estimat preliminar la 30 miliarde mc de gaze, echivalentul consumului pe 3 ani al României, și Trident, sau la toate câmpurile de hidrocarburi de pe platforma continentală românească a Mării Negre, inclusiv la perimetrul Neptun Deep, unde consorțiul OMV Petrom-ExxonMobil a descoperit, în 2012, un zăcământ de gaze naturale estimat preliminar la 42-84 miliarde de metri cubi.
CITEȘTE ȘI Prețul petrolului a coborât sub pragul de 27 dolari/baril pe bursa de la New YorkÎn primele 9 luni ale anului trecut, consorțiul OMV Petrom-ExxonMobil a finalizat forajul a patru sonde de explorare în Marea Neagră, continuând totodată forajul sondei Domino-4, inițiat în luna septembrie 2015.
“Se preconizează ca această campanie de foraj de explorare să continue până la sfârșitul anului 2015. Rezultatele obținute până acum, împreună cu datele care vor fi obținute din viitoarele activități de explorare, vor fi utilizate pentru evaluarea potențialului întregului perimetru“, se arată în raportul OMV Petrom pe trimestrul III al anului trecut.
Investițiile în explorare ale OMV Petrom au crescut cu 36% în primele 9 luni din 2015, la 1,087 miliarde lei. Cheltuielile propriu-zise de explorare din ianuarie-septembrie 2015 s-au majorat cu 62%, la 261 milioane lei.
OMV Petrom a consemnat pierderi în trimestrul III al anului trecut, cifrate la 46 milioane lei, față de un câștig de 691 milioane lei în T2 2015 și de peste 1 miliard de lei în trimestrul corespunzător din 2014, iar profitul net pe primele 9 luni din 2015 a scăzut la mai puțin de jumătate comparativ cu rezultatul din perioada similară a anului trecut, respectiv la 991 milioane lei, din cauza scăderii abrupte a prețurilor la țiței.