Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, care a anunțat încă din primăvară că nu mai procesează țiței rusesc, a ieftinit, începând cu miezul nopții de luni spre marți cu 15 bani/l atât benzina, care a coborât la cel mai redus nivel al ultimelor 2 luni, cât și motorina, care a atins un nivel nemainâtâlnit de la începutul lunii martie, relevă datele analizate de Profit.ro. Celelalte companii concurente practicau marți dimineață aceleași prețuri stabilite la începutul acestei luni. Cum OMV Petrom procesează 70% țiței din producție internă și 30% țiței de import, în timp ce Lukoil sau Rompetrol prelucrează petrol important, rămâne de văzut dacă, așa cum au obișnuit piața, și acestea vor reduce în următoarele ore prețurile într-un mod similar.
În urma ieftinirilor efectuate marți și după aplicarea reducerii de 50 de bani/l convenită de guvern și companii, prețul motorinei standard a coborât la 7,76-7,79 lei/l în stațiile Petrom din capitală și la 7,84-7,87 lei/l în cele OMV, iar cel al benzinei standard la 6,56-6,62 lei/l, respectiv la 6,77-6,81 lei/l.
Scăderea cererii globale, ca urmare a restricțiilor anti-Covid din China, stocurile efectuate de companiile europene, dar și numeroase excepții, de care beneficiază în special rafinării din zona Europei Centrale și de Est, ar putea explica ieftinirea carburanților, în pofida embargoului impus.
De ce este important: România este importator net de țiței și motorină. Mai mult, companiile autohtone și-au majorat cu 72,3% cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin Oil Terminal, și cu 20% pe cea de țiței în primele trei trimestre ale acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE au intrat în vigoare pe 5 decembrie, în ceea ce privește importul de petrol, și vor afecta importurile de produse petroliere rusești inclusiv motorină, de-abia pe 5 februarie.
″Lukoil ne-a asigurat la ultima întâlnire, alături de ceilalți doi (proprietari de rafinării, OMV Petrom și Rompetrol – n.r.) că au surse alternative (non-rusești – n.r.) atât de țiței, cât și de produse petroliere, și că nu vor fi probleme în aprovizionare, nici pentru rafinăria Petrotel, nici pentru stațiile Lukoil din România. Repet, din România. Restul subsidiarelor Lukoil nu sunt în jurisdicția noastră și nu pot să comentez. Noi trebuie să avem grijă ca Lukoil, ca rafinărie, să poată funcționa în continuare cu țiței din afara Federației Ruse și acest lucru a fost asigurat chiar lunea trecută, la întâlnirea pe care am avut-o încă o dată cu toți producătorii de benzină și motorină, cu cele 3 rafinării, să ne asigurăm că nu avem probleme. Ne-am asigurat că au țiței din afara Federației Ruse″, a spus luni ministrul Energiei, Virgil Popescu, întrebat dacă există sau nu riscul ca statul român să se vadă obligat să preia în administrare Petrotel Lukoil.
Mai este important: Companiile românești mai pot importa produse petroliere rusești, dar nu țiței, până pe 5 februarie 2023. Două treimi din țițeiul rafinat în România era importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC.
Evoluția prețului benzinei și motorinei în stațiile din capitală din ultimele 2 luni
Liderul pieței, OMV Petrom, a anunțat încă din primăvară că nu mai importă țiței rusesc, iar Rompetrol importă în continuare țiței majoritar kazah, scutit de la sancțiuni, chiar dacă este exportat prin portul rusesc Novorosisk prin CPC.
Lukoil, la rândul său, a găsit o soluție de a ocoli sancțiunile, încetând să mai exporte petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie, ca urmare a sancțiunilor occidentale, reorientându-le tot către oleoductul CPC, prin care susține că nu exportă majoritar țiței rusesc, ci tot țiței kazah din zăcămintele pe care le are în statul vecin Rusiei.
CITEȘTE ȘI Guvernul alocă 400 milioane lei programului ”Rabla pentru becuri” destinat cetățenilor și alte 500 milioane lei pentru autorități localePotrivit calculelor Reuters, exporturile de petrol ale Lukoil via oleoducutul CPC ar urma să se dubleze practic, până la 660.000 de tone în decembrie, de la un nivel de 364.000 de tone în noiembrie.
Cel puțin la nivel declarativ, rafinăriile din România au reușit să identifice surse alternative țițeiului rusesc, chiar dacă în continuare importurile se fac majoritar prin același oleoduct CPC.
Prețurile carburanților în celelalte stații de pe piața autohtonă au rămas neschimbate de 5 zile.
În stațiile Lukoil, benzina costa marți dimineață 6,71-6,76 lei/l, iar motorina 7,92-7,95 lei/l, aceleași prețuri ca pe 1 decembrie.
CITEȘTE ȘI Ucrainenii încearcă să importe energie electrică din România. Restabilirea alimentării cu curent electric a Kievului, ”aproape completă”Și în stațiile MOL și Rompetrol, prețurile carburanților au rămas neschimbate de la începutul lunii, de 6,80-6,86 lei/l la benzină și de 7,97-8,02 lei/l la combustibilul diesel.
Liderul pieței, OMV Petrom, a redus, în ultimele 2 săptămâni, cu 62 de bani prețul benzinei față de nivelul de 7,18-7,24 lei/l de pe 16 noiembrie, cel al motorinei fiind micșorat cu 76 bani/l față de maximul lunii, din urmă cu 21 zile, de 8,52-8,55 lei/l.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultimele 3 luni
Prețul petrolului Brent a coborât în ultima lună, luni dimineață tranzacționându-se la la aproximativ 83 dolari pe baril, în apropierea minimului ultimelor 3 luni, de 82,8 dolari pe baril, înregitstrat pe 26 septembri ca urmare a scăderii cererii și ca urmare a carantinei Covid impuse de China. Asta deși OPEC+ a decis să mențină producția de petrol redusă cu 2 milioane de barili pe zi până la sfârșitul anului 2023, iar Rusia a calificat drept o încercare „periculoasă" a guvernelor occidentale de a introduce un plafon de preț pentru exporturile sale de petrol.
Potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).