OMV Petrom a ieftinit astăzi, pentru a doua zi consecutivă, motorina cu 10 bani/l, în timp ce Lukoil a micșorat prețul diesel-ui în 2 rânduri în ultimele 24 de ore, rezultând o ieftinire de 17 bani/l. Și Rompetrol și Mol au efectuat reduceri de peste 10 bani/l în cursul zilei de marți. Motorina a ajuns astfel la cel mai redus nivel de la începutul anului, relevă date analizate de Profit.ro.
În urma reducerii cu 10 bani/l, motorina se poate cumpăra cu 7,37-7,40 lei/l în stațiile Petrom și cu 7,45-7,48 lei/l în cele OMV.
După ieftinirea cu 7 bani/l efectuată marți și după ce cu 10 bani de miercuri, prețul motorinei în stațiile Lukoil a coborât la 7,39-7,42 lei/l.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România trebuie să identifice surse alternative pentru 80% din motorina importată, iar UE pentru 50%OMV a micșorat miercuri și prețul benzinei cu 2 bani/l, aceasta ajungând la 6,47-6,53 lei/l în stațiile Petrom și 6,58-6,62 lei/l în cele OMV.
În urma reducerilor de 10 bani/l, motorina a coborât la 7,54-7,58 lei/l în stațiile MOL, iar micșorarea prețului cu 12 bani/l în stațiile Rompetrol au făcut ca prețul dieselului în stațiile sale să fie de 7,52-7,60 lei/l.
Prețurile petrolului au urcat cu peste 3% marți, după ce șeful băncii centrale a SUA, Jerome Powell, a atenuat îngrijorările pieței cu privire la creșterea dobânzilor, în timp ce și redresarea cererii din China a stimulat prețurile.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală din ultima lună
Contractele futures pentru țițeiul Brent au crescut cu 2,70 dolari, sau cu 3,3%, până la 83,69 dolari pe baril, apropiindu-se de maximele acestui an.
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, de duminică intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți din Rusia.
CITEȘTE ȘI SURPRIZĂ - Operatorul centralei Cernavodă a cumpărat peste o treime din ultima emisiune de obligațiuni a CEC BankConcurența pe sursele alternative de import va fi însă una acerbă. În 2022, jumătate din importurile de motorină ale statelor membre UE a provenit din Rusia, iar în ultimele două luni, decembrie și ianuarie, acestea s-au majorat, în perspectiva intrării în vigoare a embargoului pe 5 februarie.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, rusești nu-și va face însă efectul imediat. Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar și cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină.
“Da, România este o țară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuții cu toți marii importatori de pe piață și concluzia este că fiecare și-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veți vedea că, la fel cum am depășit cu bine embargoul asupra țițeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăși cu bine și embargoul asupra motorinei rusești”, a declarat duminică ministrul român al energiei Virgil Popescu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
În plus, majoritatea cargourilor disponibile au fost deja încărcate cu produse petroliere rusești până pe 5 februarie și vor ajunge la destinație în următoarea lună.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.