Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a redus astăzi prețul motorinei cu 10 bani/l, după ce luni companiile concurente, Rompetrol, Mol și Lukoil, fuseseră cele care ieftiniseră combustibilul diesel, relevă date analizate de Profit.ro. Motivul este probabil excedentul de motorină de pe piață din acest moment, ca urmare a importului masiv de carburanți rusești din ultima perioadă al companiilor europene, inclusiv autohtone, pentru realizarea de stocuri, de pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE achiziționării de produse petroliere din Rusia.
Aceasta este prima micșorare de preț efectuată de OMV Petrom de la intrarea în vigoare a embargoului și ieftinirea zilnică cea mai amplă din acest an, compania obișnuind piața cu reduceri zilnice de maxim 5 bani/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sâmbătă, cu numai o zi înaintea interzicerii importului de produse petroliere rusești, OMV Petrom micșorase prețul motorinei cu alți 5 bani/l.
În ultimele 2 săptămâni, motorina s-a ieftinit cu 22 bani/l, iar benzina cu 4 bani/l în stațiile OMV și Petrom, după ce în cele 2 săptămâni premergătoare se scumpiseră cu 24, respectiv 29 bani/l.
Astfel motorina standard a ajuns aproximativ la nivelul de pe 8 ianuarie, fiind doar cu 2 bani mai scumpă (7,47-7,50 lei/l în stațiile Petrom și 7,55-7,58 lei/l în cele OMV), prețul benzinei (6,49-6,56 lei/l în stațiile Petrom și 6,60-6,64 lei/l în cele OMV fiind însă cu 25 de bani/l mai ridicat decât cel din urmă cu o lună.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală din ultima lună
Weekend-ul trecut, Mol a redus prețul combustibilului diesel cu 5 bani/l, iar Rompetrol cu 9 bani/l. Lukoil a efectuat, la rândul său luni o nouă ieftinire, cu 3 bani/l la motorină și cu 2 bani/l la benzină.
În urma reducerii prețurilor de marți, prețul motorinei în stațiile Petrom este cu 9 bani mai redus decât cel din stațiile concurente Lukoil, care de altfel sunt mai cu un ban și decât cele OMV.
CITEȘTE ȘI Cel mai mare importator de gaze din Grecia devine furnizor în RomâniaPrețul diesel-ului din stațiile OMV este, la rândul său, mai mic cu 9 bani/l decât cel din stațiile Rompetrol și Mol, ceea ce va determina companiile concurente să efectueze în următoarele ore ieftiniri similare.
Piața petrolului rămâne în continuare volatilă, Brent-ul apreciindu-se luni cu 0,51%, la 81,4 dolari pe baril, după ce în ultimele 10 zile, cotațiile scăzuseră de la 88 de dolari la aproximativ 80 dolari/baril. La începutul anului Brent-ul era cotat la 77,8 dolari/baril.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, de duminică intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți din Rusia.
Concurența pe sursele alternative de import va fi însă una acerbă. În 2022, jumătate din importurile de motorină ale statelor membre UE a provenit din Rusia, iar în ultimele două luni, decembrie și ianuarie, acestea s-au majorat, în perspectiva intrării în vigoare a embargoului pe 5 februarie.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, rusești nu-și va face însă efectul imediat. Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar și cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină.
CITEȘTE ȘI Electrica SA a finalizat "operațiunea Vulturu"“Da, România este o țară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuții cu toți marii importatori de pe piață și concluzia este că fiecare și-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veți vedea că, la fel cum am depășit cu bine embargoul asupra țițeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăși cu bine și embargoul asupra motorinei rusești”, a declarat duminică ministrul român al energiei Virgil Popescu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
În plus, majoritatea cargourilor disponibile au fost deja încărcate cu produse petroliere rusești până pe 5 februarie și vor ajunge la destinație în următoarea lună.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.