Firmele care execută lucrări de racordare necorespunzător sau care întârzie începerea lucrărilor sau orice etapă intermediară a acestora vor fi obligate, potrivit unui proiect de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să plătească o penalitate pentru fiecare zi de întârziere, corespunzǎtoare ca procent dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligațiilor cǎtre bugetul de stat, din prețul contractului semnat cu operatorul de rețea.
De ce este important: Racordarea la rețeaua electrică este unul dintre cele mai birocratice procese pe care un consumator, persoană fizică sau juridic, din România este nevoit să-l parcurgă, în cazul construcției/achiziției unei noi locuințe/unitate de producție.
Ce mai este interesant: Potrivit ultimului raport Doing Business, România se află pe locul 147 în lume în ceea ce privește procesul de racordare, fiind necesară parcurgerea a nu mai puțin de 9 proceduri, care se întind pe 174 de zile, iar costul se ridică la 510% din venitul pe cap de locuitor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ordinul ANRE nu rezolvă însă principala problemă a procesului de racordare - lipsa oricărei responsabilități a firmei executante a lucrărilor în fața consumatorului final care dorește racordarea, clientului care a comandat propriu-zis lucrarea și care o și plătește. Un consumator, persoană fizică sau juridică, depune o cerere de racordare la distribuitorul zonal (Electrica, Enel, CEZ sau E.On, după caz), care îi emite un aviz tehnic de racordare (ATR). Consumatorul își alege apoi ca executant una dintre firmele licențiate de ANRE, de cele mai multe ori, în practică, o firmă “agreată” de distribuitorul respectiv (chiar dacă legea le interzice acestora să facă discriminări între firme). Firma respectivă semnează un contract, însă nu cu consumatorul, ci cu operatorul de rețea, și anume distribuitorul zonal. Din acest moment, consumatorul nu mai are nicio pârghie de influență directă asupra firmei executante, el neaflându-se sub contract cu aceasta, ci direct cu distribuitorul.
Astfel, proiectul de ordin ANRE instituie clauze obligatorii în contractele semnate între distribuitor și firma executantă (consumatorul neavând niciun contract cu aceasta) pentru proiectarea și/sau execuția instalației de racordare la rețeaua electrică de transport/distribuție.
În cazul în care, din vina sa exclusivă, firma respectivă execută necorespunzător obligațiile sale contractuale, întârzie începerea lucrărilor sau orice etapă intermediară a acestora conform graficului de execuție a lucrărilor, este obligată să plătească o penalitate, corespunzǎtoare ca procent dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligațiilor cǎtre bugetul de stat, din prețul contractului, însă nu către consumator, ci către distribuitor. Valoarea totală a penalităților nu poate depăși valoarea sumei datorate. După o perioadă de 30 de zile în care percepe penalități, distribuitorul are dreptul să rezilieze contractul.
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă (2). De ce plătește o firmă 53.700 de dolari pentru a se conecta la rețeaua electricăTotodată, firma executantă va avea obligația de a despăgubi distribuitorul “împotriva tuturor reclamațiilor, acțiunilor în justiție, daunelor-interese, costurilor, taxelor și cheltuielilor, indiferent de natura lor, precum și orice amendă, penalitate și altă măsura de sancționare impusă OR de orice autoritate, instituție sau terț abilitat rezultând din sau în legatură cu obligațiile pentru care responsabilitatea îi revine”. Cu alte cuvinte, un consumator nemulțumit de evoluția lucrărilor trebuie întâi să dea în judecată/să reclame (către ANRE, probabil) distribuitorul, care la rândul lui va solicita despăgubiri firmei executante.
Firma respectivă va mai avea obligația să încheie, înainte de începerea lucrărilor, o asigurare ce va cuprinde toate riscurile care ar putea aparea privind lucrările executate, utilajele, instalațiile de lucru, echipamentele, materialele pe stoc, personalul propriu și reprezentanții împuterniciți să verifice, să testeze sau să recepționeze lucrările, precum și daunele sau prejudiciile aduse către terțe persoane fizice sau juridice.
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă? (3) De ce îi racordează E.ON, Enel și CEZ mai rapid și ieftin pe nemți, italieni și cehi decât pe româniTotodată, firma executantă va trebui să constituie și o garanție de bună execuție de 10% în termen de maxim zile lucrătoare de la semnarea Contractului, prin scrisoare de garanție bancară sau alt instrument de garanție emis de o societate de asigurări.
Însă aceasta nu va fi o problemă atât timp cât proiectul de ordin precizează că plata contractului de către distribuitor se va face în două rate: Prima rată, în valoare de minim 20%, în același termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii Contractului, iar ultima, în termen de 5 zile lucrătoare de la data recepției lucrărilor. Cu alte cuvinte, în termen de cinci zile de la semnarea contractului, distribuitorul achită 20% din costul lucrărilor, iar firma prezintă o garanție de 10% din valoarea acestuia. Efectiv însă, cel care plătește este consumatorul final care vrea să se racordeze la rețea, beneficiarul lucrării, indiferent dacă este persoană fizică sau juridică.
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă (4) Racordarea - misiune imposibilă pentru casele construite la mai mult de 100 metri de rețeaTotodată , precizează proiectul de ordin ANRE, firma executantă va răspunde pentru viciile de orice natură ale lucrării, apărute în perioada de garanție de minim 24 de luni și, după expirarea acesteia, pe toată durata de existență a construcției, pentru viciile structurii de rezistență aparute ca urmare a nerespectării proiectelor și detaliilor de execuție aferente executării lucrării.