Mediul de afaceri acuză Primăria Capitalei că nu respectă legea achizițiilor publice și acordă discreționar contracte noilor companii municipale

Mediul de afaceri acuză Primăria Capitalei că nu respectă legea achizițiilor publice și acordă discreționar contracte noilor companii municipale
scris 3 apr 2018

Coaliția pentru Dezvoltarea României, care reunește peste 25 asociații de business, camere de comerț bilaterale și confederații, solicită Primăriei Municipiului București să respecte principiile liberei concurențe, principiul transparenței și prevederile legale în atribuirea contractelor de servicii publice către companiile municipale înființate anul trecut.

”Evaluând modul în care au funcționat cele 22 de companii înființate în 2017 sub umbrela Primăriei, am constatat că există o prăpastie adâncă între principiile de acțiune și practica administrației publice din București în atribuirea contractelor de servicii publice, pe de o parte, normele legale în vigoare și mecanismele pieței libere, pe de altă parte. Ne îngrijorează, de asemenea, lipsa de transparență care caracterizează întreaga activitate de până acum a companiilor municipale, în absența unei comunicări corecte din partea administrației publice locale, pe acest subiect”, arată, într-un comunicat, Coaliția.

Potrivit reprezentanților mediului de afaceri, perturbarea mediului concurențial este prima consecință a înființării, la limita legii, a companiilor municipale din București.

FOTO Primele autobuze electrice, dotate cu wi-fi, care vor fi folosite în România CITEȘTE ȘI FOTO Primele autobuze electrice, dotate cu wi-fi, care vor fi folosite în România

”Informațiile existente până în prezent indică faptul că cele mai multe achiziții s-au făcut prin atribuire directă, uneori în timp record, ceea ce exclude de la bun început orice analiză serioasă a posibilelor oferte. Eludarea reglementărilor privind achizițiile publice pun un mare semn de întrebare asupra calității serviciilor care ajung la beneficiar, tocmai pentru că exclud obligativitatea documentației de certificare a capabilităților financiare, tehnice și umane ale companiilor de a implementa proiectele. Primăria dă astfel cale liberă pentru instituirea unui soi de monopol al proastei calități pe bani mulți, ceea ce nu poate fi în acord cu o piață liberă funcțională”, semnalează mediul de afaceri.

Oamenii de afaceri mai arată că lipsa de transparență care caracterizează activitatea celor 22 de companii încalcă orice principiu democratic după care funcționează astăzi administrațiile publice din Uniunea Europeană.

”Faptul că sunt necesare investigații jurnalistice de amploare pentru a afla cine conduce aceste companii, unde se află ele și cu ce se ocupă, de fapt, este un fapt îngrijorător pentru întreaga opinie publică. O administrație publică locală care nu își înțelege corect rolul în raport cu cei care au desemnat-o se autopoziționează în afara regulilor jocului democratic. În acest sens, cerem Primăriei Capitalei să furnizeze cât mai curând informații complete în legătură cu structura, conducerea, sediile, achizițiile și proiectele pe care le derulează fiecare dintre aceste companii în parte”, mai afirmă reprezentanții mediului de afaceri.

EXCLUSIV Tranzacție: Dezvoltatorul primului hotel Courtyard by Marriot din țară, care îl aduce pe cel mai bogat om din Lituania, a cumpărat clădirea celei mai puternice bănci din România din 1920 CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție: Dezvoltatorul primului hotel Courtyard by Marriot din țară, care îl aduce pe cel mai bogat om din Lituania, a cumpărat clădirea celei mai puternice bănci din România din 1920

Conform acestora, cheltuirea discreționară a banilor publici, atât prin practica atribuirilor directe, cât și prin resursele financiare mobilizate pentru întreținerea holdingului Primăriei Capitalei, prin salarii ale conducerii, consiliilor de administrație și bonificații, sedii sau dotări, pune în pericol un buget și așa foarte împovărat și exclude orice criteriu de eficiență.

Având în vedere aceste constatări, punctul de vedere formulat de Consiliul Concurenței, dar și contestațiile venite din partea unora dintre membrii CMB, reprezentanții Coaliției pentru Dezvoltarea României consideră că modul actual de reglementare și funcționare a acestor companii este deficitar, discreționar și distorsionează mediul concurențial local.

Fosta directoare HR a Adevărul Holding, ulterior șefă pe comunicare la o firmă a Primăriei Voluntari, numită director general la Compania Municipală Imobiliara a Primăriei Capitalei CITEȘTE ȘI Fosta directoare HR a Adevărul Holding, ulterior șefă pe comunicare la o firmă a Primăriei Voluntari, numită director general la Compania Municipală Imobiliara a Primăriei Capitalei

CDR reunește reprezentanți ai investitorilor români și străini în România și este condusă de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții a șase asociații de business: Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Camera de Comerț Franceză în România (CCIFER), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL). Coordonarea Coaliției este asigurată prin rotație de către unul din membrii Consiliului Director, pentru o perioadă de șase luni.

În cadrul CDR funcționează 13 grupuri de lucru formate din specialiști cu expertiză în domeniile Agricultură, Antreprenoriat, Educație, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Infrastructură, IT&C, Mediu, Muncă, Sănătate, Servicii Financiare și Turism. Grupurile de lucru sunt formate din profesioniști și personalități cheie din mediul de afaceri, care reprezintă atât capitalul autohton, cât și cel străin. Grupurile de lucru sunt concepute să ofere sprijin și asistență de specialitate miniștrilor de resort în special pentru formularea de politici publice care contribuie la creșterea competitivității economiei românești.

Holdingul celor 20 de companii municipale ale Capitalei, înființate anul trecut prin votul Consiliului General al Municipiului București (CGMB) la inițiativa primarului general Gabriela Firea, va fi unul dintre cei mai mari angajatori din București. Societățile din componența sa estimează că vor avea la finalul anului viitor un număr total de 8.437 de salariați, echivalentul a 0,75% din totalul populației active a Bucureștiului, venituri însumate de peste un miliard de lei, cheltuieli de circa 988 milioane lei și profit net cumulat de aproape 58 milioane lei.

Urmărește-ne și pe Google News

 

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
viewscnt
Afla mai multe despre
coalitia
dezvoltarea
romaniei
primaria
capitalei
contract
achizitii
transparenta