Obligația de a tranzacționa gaze naturale, într-o manieră prestabilită, exclusiv pe platforma OPCOM constituie o politică restrictivă din punct de vedere comercial și introduce un regim discriminatoriu între regulile de comercializare a gazelor naturale pentru producția internă și regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, întrucât producătorii străini vor avea dreptul de a încheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din România, în vreme ce producătorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie să încheie asemenea contracte, atenționează Romanian Black Sea Titleholders Association – RBSTA (Asociația Română a Concesionarilor Offshore din Marea Neagră). La rândul său, Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) cere parlamentarilor ca, în pragul votului final în Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților pe amendamentele propuse la OUG 64/2016 în vederea adoptării acesteia prin lege, să ia o decizie care să țină cont de punctele de vedere exprimate de toate părțile interesate, inclusiv de către reprezentanții industriei.
Profit.ro a anunțat marți, în exclusivitate, că membrii Comisiei de industrii a Camerei Deputaților, condusă de social-democratul Iulian Iancu, refuză să-și modifice raportul de adoptare a Ordonanței de Urgență 64/2016 privind liberalizarea prețului gazelor la producători, insistând să acorde monopolul operării piețelor centralizate OPCOM-ului și să oblige producătorii să tranzacționeze, de la 1 ianuarie 2018, marfa pe aceste piețe, cu o cotă inițială de 70% din producție, procent majorat anual de Guvern, “până la atingerea cotei de 100%”.
"ROPEPCA face un apel la înțelepciune și corectitudine în discutarea introducerii unui monopol într-o piață liberă și avertizează cu privire la riscurile pe care o astfel de decizie le ridică împotriva bunei funcționării pieței de gaze naturale. 19 dintre cei mai importanți deținători de acorduri de concesiune petrolieră onshore încheiate cu statul român reamintesc problemele grave ale industriei și sintetizează punctele de vedere exprimate în spațiul public, inclusiv în mesajele transmise tuturor instituțiilor cu atribuții în acest sens. Membrii asociației accentuează încă o dată consecințele negative majore probabile pe care amendamentele votate în cadrul Comisiei, dacă vor fi adoptate, le vor avea asupra industriei de explorare și producție de gaze naturale și asupra securității în aprovizionarea cu gaze naturale la nivel național și regional, pe termen scurt, mediu și lung", transmite organizația.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceasta avertizează că obligația propusă pentru producătorii de gaze naturale de a comercializa întreaga cantitate de gaze naturale produsă domestic exclusiv pe platforma română de tranzacționare de gaze naturale pentru o perioadă nelimitată de timp reprezintă restricții asupra (i) acordurilor comerciale bilaterale agreate prin negociere directă, (ii) livrărilor trans-frontaliere de gaze naturale agreate prin negociere directă, reprezentând în fapt o interdicție asupra comerțului de gaze naturale direct bilateral cu furnizori, traderi și consumatori din alte State Membre, (iii) exportului de gaze naturale, (iv) dreptului producătorilor de a dispune liber de gazul natural produs, așa cum este stipulat în acordurile de concesiune încheiate cu Guvernul României.
Mai mult, asemenea obligații ar constitui un regim discriminatoriu între regulile de comercializare a gazelor naturale pentru producția internă și regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, întrucât producătorii străini vor avea dreptul de a încheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din România, în vreme ce producătorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie să încheie asemenea contracte.
„În primele luni ale anului 2017, 15 milioane MWh de gaze naturale au fost deja tranzacționate pe Bursa Română de Mărfuri, față de un total de 14 milioane MWh pentru întreg anul 2016. Această evoluție în activitatea de tranzacționare arată că piața română de gaze naturale se dezvoltă în sensul creșterii lichidității; astfel, o obligație a producătorilor de a tranzacționa 100% din gazul natural extras pe platforme de tranzacționare nu se justifică", afirmă Harald Kraft, președintele ales al ROPEPCA.
În plus, propunerile votate de către Comisie reduc flexibilitatea pieței prin permiterea licențierii unei singure platforme de operare. Aceasta s-ar traduce în esență în transferarea responsabilității pentru funcționarea pieței de gaze naturale într-o mare măsură către instituții guvernamentale, și ar crea o singură platformă de piață, cu atribuții monopoliste. Amendamentele nu reflectă scopul și natura reglementărilor europene din sectorul gazelor naturale și nu sunt susținute de precedente din alte state membre.
Mai departe, amendamentele votate ar putea avea un impact negativ direct asupra dezvoltării de infrastructură de gaze naturale din România și interconectarea cu țările vecine, deoarece investițiile de infrastructură necesită de regulă angajamente de plată pe termen lung din partea participanților la piață.
În prezent, în România există peste 400 de zăcăminte petroliere și peste 13.000 de sonde active. Pentru menținerea constantă a nivelului producției de țiței și gaze este nevoie de investiții semnificative și de un cadru fiscal stabil, predictibil și prietenos, precum și de o piață liberă de tranzacționare care să permită stabilirea unor prețuri corecte, reflectând realitățile care determină evoluția industriei.
ROPEPCA reunește 19 dintre cei mai importanți deținători de acorduri de concesiune petrolieră onshore încheiate cu statul român. Membrii asociației dețin majoritatea acordurilor de concesiune petrolieră pentru blocurile de explorare, dezvoltare și producție onshore din România, reprezentând pentru anul 2016 investiții cumulate de 650 milioane de euro, o cifră de afaceri de aproape 2.9 miliarde de euro, contribuții către bugetul de stat de 300 milioane de euro, precum și crearea si menținerea a 14.800 locuri de muncă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noi companii de stat, scutite de obligația unui management corporativ. Senatorii au scutit deja TAROM, RA-APPS și alte companii neperformanteLa rândul său, Asociația Română a Concesionarilor Offshore din Marea Neagră avertizează că obligația de a tranzacționa într-o manieră prestabilită, exclusiv pe platforma OPCOM de tranzacționare de gaze naturale, constituie o politică restrictivă din punct de vedere comercial și introduce un regim discriminatoriu între regulile de comercializare a gazelor naturale pentru producția internă și regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, întrucât producătorii străini vor avea dreptul de a încheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din România, în vreme ce producătorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie să încheie asemenea contracte.
„Mai mult, proiectele de dezvoltare de resurse de gaze naturale care implică angajamente financiare inițiale semnificative se bazează și pe posibilitatea de a încheia contracte de vânzare bilaterale, pe termen lung. Astfel de contracte sunt încheiate înainte de a se efectua investiția de dezvoltare și angajează, deseori, producătorii să furnizeze gaze naturale către cumpărător(i) la momentul începerii producției. Acest tip de contracte nu pot fi tranzacționate prin platforme centralizate. În concluzie, Asociația consideră că intervențiile administrative, precum obligația de a tranzacționa într-o manieră prescrisă doar pe platforme centralizate, vor avea consecințe neintenționate și dăunătoare pentru potențialele investiții noi în offshore-ul Mării Negre”, transmite Asociația.
În plus, aceasta se așteaptă ca extinderea obligației existențe de a tranzacționa pe o piață centrală să fie în continuare o măsură ineficientă pentru a răspunde obiectivelor stabilite, și anume obținerea unei mai mari eficiențe economice și a transparenței prețurilor pe piața gazelor naturale.
„În mod specific pentru piața gazelor naturale, este necesară crearea unui punct virtual de tranzacționare, care să ofere produse comercializabile adecvate, pentru a dezvolta în continuare lichiditatea pieței și pentru îmbunătățirea interconexiunilor transfrontaliere între centrele regionale, precum și pentru a crește numărul potențialilor cumpărători și vânzători din România. Astfel, va fi facilitată dezvoltarea concurenței și a pieței, precum și creșterea diversității de aprovizionare. În acest fel se va reduce dependența de furnizorii individuali”, spune Asociația.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ 81% din gazele de pe piețele centralizate au fost tranzacționate pe BRM, operatorul pe care Iulian Iancu vrea să-l elimine de pe piațăRaportul Comisiei de Industrii a fost în două rânduri retrimis către comisie spre refacere de către liderii grupurilor parlamentare.
Schimbările pregătite în domeniu au fost anunțate în premieră de Profit.ro, cu mult înainte pe Insider, și au generat critici din partea tuturor instituțiilor. Împotriva instituirii unui monopol al OPCOM pe această piață s-au pronunțat toți actori implicați, de la Comisia Europeană sau Ministerul Economiei la ROPEPCA sau Consiliul Concurenței.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Comisia Europeană îi recomandă lui Iulian Iancu să-și reconsidere amendamentele pentru monopolul OPCOM și-l invită la o discuțieUltima oară, pe 27 iunie, pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților s-a aflat proiectul de lege de adoptare a OUG 64, împreună cu controversatul raport adoptat de Comisia de Industrii în urmă cu o săptămână, care modifica substanțial OUG, însă nu a mai fost discutat, șefii grupurilor parlamentare anunțând că au decis, în unanimitate, retrimiterea la comisii.
CITEȘTE ȘI Liberalizarea prețului gazelor rămâne în vigoare în forma adoptată de Guvern cel puțin până în toamnă. Raportul Iancu - retrimis la comisieRaportul mai fusese adoptat o dată, în aceeași formă, pe 17 mai, însă, în urma presiunilor presei, companiilor, Guvernului, dar și ale Direcției Generale pentru Energie a Comisiei Europene, care i-a și trimis o scrisoare în acest sens lui Iulian Iancu, comisia a decis să nu mai redacteze raportul și să-l voteze din nou după ce va avea o întâlnire cu oficiali ai CE pe tema elaborării viitoarelor Coduri de Rețea. Interesant este că, pe 17 mai, fuseseră înregistrate 2 voturi împotrivă, cu unul mai mult ca în ședința din iunie, și două abțineri.
Administrațiile locale ar putea concesiona direct serviciul public de distribuție a gazelor naturale
Noul raport nu numai că nu înlătură monopolul OPCOM și obligativitatea tranzacționării întregii producții pe piețele centralizate operate de OPCOM, dar mai adaugă și alte amendamente.
Cel mai important vizează transferul de la ministerul energiei la autoritățile autoritățile locale responsabilitatea contractării serviciului de transport și a celui de distribuție.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Producătorii de gaze vor fi obligați să comercializeze întreaga producție pe piețele centralizate administrate de un singur operator“Pe raza unităților administrativ teritoriale își exercită prerogativele autoritățile administrației publice locale, prin prisma principiului autonomiei locale. Astfel, în considerarea faptului că autoritățile administrației publice locale au dreptul și capacitatea efectivă de a soluționa și gestiona în numele și în interesul colectivităților locale pe care le reprezintă, «treburile publice», în condițiile legii, este firesc ca acestea să dețină calitatea de autoritate contractantă în încheierea contractelor de concesiune a serviciului public de distribuție a gazelor naturale. Dispozițiile în cauză conduc la debirocratizarea și simplificarea procedurilor de atribuire prin concesiune a serviciului de distribuție a gazelor naturale”, se motivează în raport.
Astfel, cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune a serviciului public de distribuție a gazelor naturale, procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum și conținutul-cadru al caietului de sarcini ar urma să elaborate de autoritatea contractantă (autoritățile locale), în conformitate cu prevederile legii, și “se aprobă prin hotărâre a autorităților administrației publice locale, cu avizul ministerului de resort și ANRE”.