Furnizorii de gaze naturale vor putea aproviziona clienții casnici, care primesc gaze la preț reglementat, și producătorii de energie termică pentru populație în proporție de 100% cu gaze din import, dacă reușesc să achiziționeze, în acest scop, gaze din import la un preț mai mic decât cel al gazelor din producția internă curentă sau din producția internă stocată în depozitele de înmagazinare subterană, potrivit unui proiect de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Legislația actuală prevede că structura amestecului de gaze de producție internă și din import pe care furnizorii trebuie să o achiziționeze pentru aprovizionarea clienților casnici din piața reglementată și a producătorilor de energie termică destinată populației este stabilită lunar de ANRE, nefiind la latitudinea furnizorilor. Aceștia au obligația de a respecta cu strictețe structura de amestesc gaze din producția internă-gaze din import impusă de Autoritate.
Scopul legiferării acestui amestec de gaze interne și din import a fost, potrivit Ordinului ANRE nr. 160/2014 pe care acum instituția vrea să-l modifice, "să se asigure suportabilitatea costurilor legate de factura energetică, în special a celor legate de încălzirea populației, luând în considerare calendarul de eliminare treptată a prețurilor reglementate pentru clienții finali stabilit de către Guvern, în conformitate cu graficul de eșalonare a prețurilor producătorilor". La acel moment, diferența dintre prețul gazelor de producție internă pentru populație și CET-uri (53,3 lei/MWh) și cel al gazelor din import (135,81 lei/MWh) era substanțială.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul de modificare a ordinului, elaborat de ANRE, nu elimină prerogativa instituției de a stabili lunar structura amestecului de gaze de producție internă și din import pe care furnizorii trebuie să o achiziționeze pentru aprovizionarea clienților casnici din piața reglementată și a producătorilor de energie termică destinată populației. Draftul introduce în schimb o derogare pentru situația în care furnizorii reușesc să cumpere gaze din import la prețuri mai mici decât cele ale producției interne.
"Prin derogare (...), în cazul în care furnizorul achiziționează gaze naturale din import la un preț mai mic decât cel al gazelor naturale din producție internă curentă sau din producție internă din depozitele de înmagazinare subterană, acesta poate furniza clienților săi gaze naturale în structura de amestec cea mai avantajoasă economic pentru clienții săi", se stipulează în proiectul de ordin.
Ordinul ANRE nr. 160/2014 este în vigoare din luna decembrie a acelui an. Pentru luna următoare, ianuarie 2015, ANRE a stabilit o structură de amestesc pentru populație și CET-uri compusă din 98% gaze din producția internă și 2% gaze din import. În februarie anul trecut, procentul de gaze din import a fost majorat la 3,5%. Iarna trecută, ANRE a stabilit procente de gaze din import de 3% (decembrie 2015), 2% (ianuarie 2016) și 3% (februarie 2016).
CITEȘTE ȘI Ambasadorul american: Este greu de explicat sau înțeleasă alegerea unor primari cu probleme penale; trimite un semnal periculos către SUACeea ce s-a întâmplat însă între timp este că prețul gazelor naturale din import s-a prăbușit, pe fondul ieftinirilor operate de principalii furnizori ai UE, Rusia și Norvegia, pentru a-și conserva cotele de piață în Europa, în condiții de scădere a consumului. Astfel, în ultimele 12 luni, prețul mediu al gazelor importate în UE a scăzut cu peste 44%. Mai important, reducerea prețului importurilor s-a amplificat în perioada de iarnă, reducere susținută de temperaturile ridicate, dar și de indexarea la cotațiile internaționale ale țițeiului, cu o întârziere de circa 9 luni, după cum prevăd majoritatea contractelor de import pe termen lung. Prețuri similare se practică și pe hub-ul european de tranzacționare de gaze Baumgarten din Austria.
În aceste condiții, prețul mediu de piață al gazelor importate în UE a ajuns sub cel reglementat al gazelor naturale din producția internă a României, cifrat în prezent la 60 lei/MWh, și care, potrivit legislației în vigoare și calendarului de dereglementare convenit cu instituțiile financiare internaționale, ar trebui majorat cu 10% de la 1 iulie, la 66 lei/MWh. Ceea ce a făcut ca importurile de gaze ale României să crească cu peste 90% în primul trimestru al anului, față de primele 3 luni din 2015, printr-o inversare a trendului ultimilor 3 ani, în care importurile românești de gaze s-au redus, în termeni anuali, cu 50% în 2013, peste 61% în 2014 și mai mult de 72% anul trecut.
Vestea este proastă pentru producătorii români de gaze, în special pentru compania de stat Romgaz, care nu dispune de aceeași flexibilitate precum principalul său competitor, OMV Petrom, în a-și adapta prețurile de vânzare la evoluțiile pieței.
De altfel, Romgaz a pierdut deja un contract important cu furnizorul E.ON, după ce germanii au obținut reduceri de preț de la Gazprom. E.ON este lider al pieței locale de furnizare de gaze naturale ape segmentul reglementat (cotă de 46,29%) și este unul dintre marii furnizori de pe segmentul liberalizat (14,59%).
CITEȘTE ȘI Pe cine vrea să pună Firea să presteze "gratis". Fără subvenții de la buget, RATB e deja într-o gaură de peste 500 mil. leiInițiativa ANRE de a permite furnizorilor să aprovizioneze clienții casnici din piața reglementată și CET-urile în proporție de 100% cu gaze din import este în concordanță cu ideea Guvernului de eliminare parțială a prețului reglementat al gazelor pentru populație.
Astfel, Ministerul Energiei ia în calcul eliminarea parțială a prețului reglementat al gazelor naturale din producția internă destinate populației și CET-urilor de la 1 iulie 2016, în condițiile scăderii ample a prețului gazelor din import, însă cu păstrarea unui plafon de preț în conformitate cu calendarul de dereglementare în prezent în vigoare, pentru a evita riscul ca gazele din import să reînceapă să se scumpească, fapt care i-ar împovăra pe consumatorii casnici. Asta ar însemna că gazele pentru populație nu se vor scumpi de la 1 iulie cu 10%, de la 60 la 66 lei/MWh, așa cum este prevăzut în momentul de față.
"Prețul scăzut al gazului natural în Europa (nivelul estimat pentru perioada iunie-august 2016 este de 63 lei/MWh) probabil că va ajunge în curând sub nivelul celui reglementat în România. Conform calendarului de dereglementare, prețul reglementat ar urma să crească la 66 lei/MWh de la 1 iulie 2016, față de 60 lei/MWh în prezent", se arată în raportul sesiunii de lucru „Țiței, produse petroliere și gaz natural” din cadrul procesului de elaborare a Strategiei energetice a României de către Ministerul Energiei.
În document se apreciază că o situație în care prețul reglementat este mai mare decât prețul gazului natural de import ar fi inedită, eliminând rațiunea prețului reglementat, cel puțin pentru perioada în care persistă această situație, cu implicații asupra activității autorității de reglementare și a tuturor actorilor din piață.
"O soluție pentru a evita situația descrisă mai sus ar putea fi liberalizarea parțială a prețului la data de 1 iulie 2016, cu păstrarea unui plafon conform calendarului de dereglementare în vigoare. Astfel, se poate evita scăderea prețului gazului de import sub nivelul prețului reglementat, fără a risca o creștere accelerată a prețului la consumatorii casnici în cazul în care prețul gazului natural din import revine la un nivel superior celui prevăzut în calendarul de dereglementare", se menționează în raportul citat.
Autorii raportului precizează că pentru dereglementarea integrală și finalizarea procesului de liberalizare a prețului gazului natural în România pentru toți consumatorii este necesară elaborarea unui studiu de impact. Acest studiu ar trebui, potrivit sursei citate, să estimeze riscul revenirii prețului regional al gazului natural peste nivelurile prevăzute în calendarul de dereglementare, respectiv să facă o analiză a implicațiilor pe care acest risc le poate avea asupra nivelului subvențiilor și ajutoarelor la încălzire pentru consumatorii vulnerabili, concept a cărui definiție juridică încă nu a fost definitivată.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noul formular 088 pentru TVA va intra în vigoare până la 1 iulie, într-o formă și mai simplificată"În baza acestui studiu s-ar putea dovedi oportună renunțarea la calendarul de dereglementare și liberalizarea definitivă a prețurilor, mai devreme decât este prevăzut în calendarul de dereglementare", se mai spune în raport.
Luna trecută, ANRE a propus Guvernului înghețarea prețului gazelor naturale pentru populație la nivelul actual până în octombrie, deși calendarul în vigoare convenit de Executiv cu Comisia Europeană și FMI prevede o creștere a prețului cu 10% de la 1 iulie, sau modificarea calendarului de liberalizare în acord cu noile prețuri de pe piață, potrivit declarațiilor președintelui instituției, Niculae Havrileț.
"Am propus guvernului două variante. Prima ar fi schimbarea calendarului de liberalizare în acord cu prețurile de pe piață, a doua este înghețarea prețului până în octombrie", a spus Havrileț, la o conferință pe teme energetice.
Șeful ANRE a menționat că a treia variantă - pe care a susținut-o anterior, de liberalizare totală a prețurilor pentru populație de la 1 iulie - a devenit nerealistă, sugerând că este respinsă de factorii politici.
În prezent, populația consumă exclusiv gaze naturale din producția internă, iar prețul este fixat de către ANRE la 60 lei/Mwh.
Însă calendarul de liberalizare a fost stabilit de guvern, prin hotârâre, și nu poate fi eliminat decât prin același tip de act normativ. În acest sens, ANRE, ca autoritate de reglementare, poate să facă doar propuneri către Executiv.