Sudul Germaniei, Austria și Elveția se confruntă cu o penurie de păcură și motorină, închiderea mai multor rafinării din regiune coincizând cu o reducere a cotelor apelor Rinului, care este pe cale să se închidă din punct de vedere al traficului comercial. OMV, principalul acționar al Petrom, care deține o rafinărie aflată în revizie în Germania și alta în Austria care funcționează la o capacitate de doar 20%, a stopat livrările de păcură și motorină către clienți până la mijlocul lunii august și a luat măsuri pentru suplimentarea transportului de astfel de produse pe Dunăre.
Întrebat de Profit.ro dacă Petrom a exportat recent carburanți în Austria, șeful diviziei Downstream Oil a companiei autohtone, Radu Căprău, a răspuns afirmativ, însă a precizat că nu motorină (România fiind importator net de diesel), ci produse semi-finite și benzină.
“Au existat fluxuri de produse semi-finite, pe care le-am exportat care colegii noștri din Schwechat (rafinăria de lângă Viena, cu o capacitate de rafinare anuală de 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea a Petrobrazi și care în prezent funcționează la 20% din capacitate, ca urmare a unui “incident mecanic” - n.r.) pentru că există anumite instalații care în continuare pot funcționa. Cu alte cuvinte, am exportat anumite semiproduse care au fost procesate și într-o mică parte și produse finite, în special benzină, care pentru noi reprezintă un produs pe care de obicei îl exportăm în zona Mării Negre. Nu am mai exportat benzina respectivă în Marea Neagră, ci în Austria”, a afirmat Căprău.
Rinul este un canal vital pentru livrările de combustibili din Marea Nordului către piețele din interiorul continentului European, iar barjele sunt deja nevoite să navigheze cu încărcături reduse.
Marți, nivelul apelor Rinului la Kaub a coborât la cel mai redus nivel de după 2018, când navigația fluvială a fost serios perturbată. Vineri, nivelul Rinului a fost la 60 de centimetri, iar pentru sâmbătă a fost anunțat la 47 de centimetri, potrivit Administrației căilor fluviale federale din Germania. Anterior, un reprezentat al Institutul federal pentru hidrologie din Germania a spus că, atunci când nivelul Rinului coboară la 40 de centimetri, devine neeconomic pentru barjele care transportă mărfuri să navigheze dincolo de Kaub.
Drept urmare, Elveția a decis deja să apeleze la rezervele strategice, ca și Austria de altfel, care a eliberat, pentru a doua oară în mai puțin de două luni, carburanți din rezervele sale naționale.
În plus, prețul transportului unei tone de combustibil pe Rin a crescut de 6 ori, de la 20 de euro la începutul lunii iunie, la 118 euro la începutul lunii august.
Pe lângă funcționarea doar la 20% din capacitate a rafinăriei de lângă Viena, OMV se mai confruntă și cu indisponibilizarea rafinăriei pe care o deține în sudul Germaniei, la Burghausen, aflată în revizie programată.
„Pentru a asigura aprovizionarea pe termen scurt și mediu, livrările (de păcură și motorină - n.r.) au fost stopate temporar, până când rafinăria Burghausen va relua producția”, a precizat OMV pentru Bloomberg.
CITEȘTE ȘI Taiwanul acuză China că simulează un atac asupra insuleiPotrivit companiei austriece, clienții (furnizori angro) au efectuat comenzi „cu mult peste cotele planificate”, în pofida faptului că au fost informați despre limitele de aprovizionare ca urmare a reviziei.
Încetarea producției la rafinăria Burghausen a perturbat inclusiv aprovizionarea aeroportului din München, care a fost nevoit să aducă cea mai mare parte a combustibililor necesari avioanelor cu trenul. Aeroportul este legat prin conducte de depozitul de la Feldkirchen, deținut tot de OMV.