Compania de stat Nuclearelectrica (SNN), operatorul centralei de la Cernavodă, se pregătește să lanseze operațiunile de analiză due-dilligence din punct de vedere tehnic, juridic, financiar și de mediu în vederea unei eventuale preluări a liniei de procesare a concentratului de uraniu de la sucursala Feldioara a Companiei Naționale a Uraniului (CNU), după ce în vara anului trecut a transmis o ofertă neangajantă în acest sens propriului acționar majoritar, Ministerul Energiei (acum Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri), care este și unic acționar al CNU.
Astfel, Nuclearelectrica a inițiat o licitație pentru "servicii de consultanță necesare realizării analizei de tip DUE DILIGENCE (tehnic, mediu, financiar, juridic) în vederea unei potențiale preluări de catre SN Nuclearelectrica SA a liniei de procesare a concentratului de uraniu (CTU/U3O8) de la Compania Națională a Uraniului (CNU) - Sucursala Feldioara".
Valoarea contractului de consultanță avut în vedere de Nuclearelectrica este estimată la aproape 1,9 milioane lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Contractorul care va câștiga licitația va trebui să elaboreze câte un raport cu privire la aspectele și problemele tehnice, financiare, juridice și de mediu presupuse de preluarea uzinei Feldioara, precum și un raport final consolidat, care să integreze concluziile rapoartelor pe domenii și să prezinte scenariile analizate, inclusiv încadrarea acestor scenarii în cadrul juridic național, impactul asupra structurilor organizatorice existente, o analiză de tip „SWOT” (Strengths - Weaknesses - Opportunities - Threats) pentru fiecare scenariu în parte și determinarea scenariului optim de preluare a liniei de procesare CNU Feldioara de către SNN.
"Raportul consolidat va cuprinde și evaluarea impactului proiectului asupra prețului combustibilului sub formă de pulbere sinterizabilă de UO2, pentru scenariile propuse. De asemenea, va identifica factorii de risc asociați fiecărui scenariu (de natură financiară, juridică, de protecția mediului etc)", se precizează în documentația de atribuire.
Termenul limită de trimitere a ofertelor este 12 februarie, iar după atribuire, câștigătorul licitației va avea la dispoziție maximum 6 luni pentru a presta serviciile contractate.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Finanțele vor să schimbe conducerea CEC și Eximbank în mijlocul mandatului, misiune complicată. CEC va raporta cele mai bune rezultate din ultimii 15 ani, cu profit net de 400 milioane lei și creșteri de două cifre pe toate liniileÎn vara anului trecut, Nuclearelectrica a transmis o ofertă neangajantă Ministerul Energiei, în calitate de potențial vânzător, privind cumpărarea de către SNN a activelor sucursalei Feldioara a CNU, active necesare derulării activității de procesare a octoxidului de uraniu pentru obținerea pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu. Potrivit unui document al Nuclearelectrica, analizat atunci de Profit.ro, prețul achiziției, care este un proiect mai vechi al SNN, ar putea fi stabilit prin raportare la valoarea contabilă a activelor în cauză, din care ar urma să se scadă datoriile istorice, inclusiv cele ce decurg din obligațiile de mediu ale CNU.
Nuclearelectrica a ajuns să formuleze oficial ofertă neangajantă de preluare a activelor CNU către propriul acționar majoritar după ce între cele două companii controlate de același minister a apărut un blocaj. Astfel, în august 2018, Consiliul de Administrație al Nuclearelectrica a fost mandatat să realizeze o analiză de tip due-diligence în vederea unei potențiale preluări a liniei de procesare de la CNU Sucursala Feldioara. Ulterior, în mai 2019, AGA SNN a aprobat contractarea de servicii de consultanță pentru efectuarea acestei analize.
În august 2019, Nuclearelectrica a trimis o scrisoare Ministerului Energiei, în care a cerut să fie discutat un protocol care să includă poziția Ministerului Energiei privind preluarea liniei de procesare, identificarea cadrului legal în baza căruia se va realiza posibila preluare, stabilirea legislației aferente realizării procedurii de achiziție a serviciilor de consultanță în vederea realizării analizei de tip due-diligence (achiziție sectorială sau procedură clasificată, nivelul de secretizare al informațiilor/documentelor clasificate deținute de către CNU ce sunt necesare pentru realizarea analizei de tip due-diligence (tehnic, mediu, financiar, juridic), stabilirea procedurii de acces la aceste informații și documente și specificarea certificărilor ORNISS necesare în acest sens.
CITEȘTE ȘI FOTO Noi fotografii-spion cu Dacia Sandero. Va fi o evoluție majoră pentru modelul românesc"Ministerul Energiei (ME) a răspuns prin scrisoarea cu nr. SNN 9728/20.08.2019 arătând că s-a mandatat CA-ul SNN de către AGEA să realizeze analiza de tip due diligence și se aduc o serie de argumente prin care se arată că ME dovedește o atitudine deschisă și consecventă a acționarului CNU - Statul Român. Totodata, în scrisoarea ME (...) nu se regăsesc aspecte care să conducă la concluzia că CNU are sau va avea obligația legală să furnizeze documentele necesare realizării analizei de tip due diligence. În ședința din data de 21.08.2019, organizată la sediul ME, s-a clarificat faptul că documentele ce vor fi puse la dispoziție de CNU nu conțin informații clasificate de nici un fel și, prin urmare, consultantul ce urmează a fi selectat de către SNN nu are nevoie de avize/autorizații ORNISS", se mai afirma în document. De asemenea, SNN a solicitat o serie de documente preliminare de la CNU necesare realizării analizei due diligence.
"CNU a raspuns solicitării prin transmiterea, într-o formă incompletă și insuficientă, a documentelor solicitate (documentele transmise cu adresa SNN nr. 7801/01.07.2019). (...) s-a constatat că CNU nu a transmis o serie importantă de documente esențiale, spre exemplu, pentru realizarea analizei juridice (hotărâri AGA, decizii CA etc). În aceste condiții și în lipsa unei obligații legale a CNU de a furniza datele necesare pentru analiza due diligence, echipa a sesizat riscul ca procedura să fie demarată, contractul semnat, iar analiza due diligence să nu poată fi realizată/finalizată în mod efectiv. Această ipoteză ar fi pus SNN într-o situație dificilă în relația cu consultantul, acesta din urmă fiind în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile contractuale din cauze independente de el (dar, în același timp, independente și de voința SNN)", mai menționa Nuclearelectrica.
Pentru a minimiza acest risc, dar și "pentru a se arăta disponibilitatea SNN de a duce la îndeplinire mandatul acordat de AGEA SNN, Consiliul de Administrație a aprobat demersul conducerii executive a SNN de redactare și transmitere, de către SNN, în calitate de potențial cumpărător, către Ministerul Energiei, în calitate de potențial vânzător, a unei oferte neangajante privind cumpărarea - cu respectarea cadrului legal aplicabil – activelor de la CNU - Sucursala Feldioara, necesare derulării activității de procesare a octoxidului de uraniu pentru obținerea pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu, la un preț care ar putea fi stabilit prin raportare la valoarea contabilă a acestora (din care să se scadă datoriile istorice, inclusiv cele izvorând din obligațiile de mediu)", conchidea SNN.
În martie 22019, Guvernul a emis o Hotărâre de aprobare a modalității de stabilire a prețului reglementat cu care Compania Națională a Uraniului (CNU), controlată integral de stat, va vinde dioxid de uraniu către Nuclearelectrica, în baza unei legi intrate în vigoare în vara lui 2018 în scopul menținerii în viață a CNU, aflată într-o situație financiară extrem de dificilă, asigurându-i-se un monopol de facto pe aprovizionarea Nuclearelectrica și totodată încercându-se să se respecte și legislația UE în domeniu.