În urma adoptării OUG 114 și a publicării proiectului de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) de aplicare a acesteia, prin care prețul la energia electrică furnizată consumatorilor casnici este “înghețat”, niciuna dintre ofertele furnizorilor concurențiali pentru consumatorii casnici din București nu este inferioară prețului oferit de Furnizorul de Ultimă Instanță (FUI) obligat, în acest caz Enel Energie Muntenia. Ofertele făcute de furnizorii concurențiali sunt mai mari cu un procent cuprins între 7,36 și 48,2%. Într-un comunicat emis marți, ANRE invită consumatorii casnici de gaze și energie să revină pe piața reglementată.
De ce este important. Aproximativ 2 milioane de clienți casnici au optat, fiind încurajați de campaniile de promovare efectuate de furnizori, dar și de ANRE, pentru piața concurențială în defavoarea fostei piețe reglementate. Revenirea la un preț reglementat aproximativ egal cu cel din prezent și scumpirea energiei pe piețele centralizate de OPCOM face ca prețul oferit de furnizori celor care au optat sau vor să opteze pentru piața concurențială să fie superior celui practicat de FUI pentru clienții care au rămas în regim de serviciu universal. ANRE tocmai a lansat o aplicație mobilă care compară prețul reglementat cu cele concurențiale.
Implicații Ofertele furnizorilor concurențiali arată pur și simplu faptul că, la noile costuri, prețul pe piețele administrate de OPCOM se va majora probabil dacă ANRE va oferi 65% din energia hidro și nucleară ieftin Furnizorilor de Ultimă Instanță (FUI) pentru alimentarea consumatorilor casnici rămași în regim reglementat și furnizorii concurențiali nu mai sunt interesați să atragă noi clienți. Niciun client nu va opta pentru piața concurențială în condițiile în care ar trebui să plătească cu 7-48% peste costul actual. Ofertele postate pe aplicația ANRE sunt făcute de furnizori doar pentru că îi obligă legislația.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În București, la un consum mediu pe țară de 107 KWh/lună, un consumator casnic care a rămas în regim de serviciu universal plătește în prezent o factură lunara de 62,46 lei către Enel Energie Muntenia.
Interesant este că cele mai “bune” oferte pe piața concurențială vin tot de la companii ale grupului italian, fie chiar de la Enel Energie Muntenia sau de la Enel Energie. Un client care optează pentru piața concurențială, ar urma să achite către una din cele două companii o factură cu 7,36% mai mare, de 67,42 lei/lună.
Cele mai mari oferte, care ar implica scumpiri de aproximativ 45%, sunt cele de la Apuron Energy sau Electromagnetica SA, care ar taxa un consum lunar de 107 KWh cu un preț de 115, respectiv 120 lei.
CITEȘTE ȘI Traderii europeni de energie cer Guvernului să suspende de urgență taxa ANRE de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din sector: "Efectele vor fi devastatoare"Situația este similară și restul țării, unde, în unele cazuri, singurele oferte mai avantajoase decât cele ale FUI-ului obligat sunt cele ale FUI-ului opțional sau ale celorlalți FUI. Însă acestea sunt excepțiile și la diferențe de prețuri marginale, de maxim 5%.
Ce se întâmplă cu consumatorii care au optat deja pentru piața concurențială?
Este evident că procesul de migrare a consumatorilor casnici către piața concurențială se va stopa pe următorii 3 ani în care va funcționa controlul prețurilor impus de ANRE. Însă ce se va întâmpla cu cei 2 milioane de consumatori casnici care au optat deja pentru această piață?
Majoritatea contractelor semnate sunt pe termen lung (un an sau doi) și în sumă fixă. Până la terminarea actualului contract, ei vor beneficia de prețul negociat la semnarea contractului. După, vor primi oferte de la furnizorul concurențial, oferte care, dacă datele rămân aceleași, vor fi mai mari decât prețul reglementat de ANRE pentru serviciul universal.
Astfel, decizia logică a consumatorilor este rezilierea contractului de pe piața concurențială și revenirea lor pe piața reglementată.
Potrivit ANRE, “în cazul în care un client casnic dorește să revină din piața concurențială la regimul de serviciu universal, o poate face oricând, adresându-se FUI obligat sau oricărui FUI opțional din zona sa de rețea, având asigurat prețul avizat de ANRE”.
Interesant este că scopul aplicației ANRE era acela de a “permite accesul la comparatoarele de oferte tip de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale”, oferte care erau, evident, de pe piața concurențială. Astfel că, în loc să promoveze trecerea consumatorilor de pe piața în regim de serviciu universal pe cea concurențială, aplicația ANRE va încuraja un demers total opus, punând umărul la desființarea pieței concurențiale promovate de OUG 114 și de propriul său proiectul de ordin.
De altfel, proiectul prevede că "FUI pot solicita la ANRE modificarea cantităților lunare/totale de energie electrică din contractele reglementate, în cazul unor majorări/reduceri de cel puțin 10% ale consumului prognozat pentru clienții proprii casnici cărora le asigură furnizarea de energie electrică la reglementate, ca urmare a migrării acestora". Cu alte cuvinte, ANRE nu exlude nici migrarea de pe piața reglementată pe cea concurențială, caz în care se justifică o reducere a cantității de energie obținută la preț reglementat, nici invers, de pe piața concurențială pe noua piață reglementată, caz care justifică o majorare a a acesteia.
Singurul FUI care are o proporție mare de consumatori casnici, de peste 10%, este Enel, care a atras aproximativ 1,5 milioane din cele 2 milioane de consumatori care au decis să iasă din regimul de serviciu universal.
Într-un comunicat emis marți, ANRE susține că prevederile OUG 114/2018, coroborate cu legislația secundară emisă de ANRE nu vor conduce la creșteri de prețuri la energia electrică și gazele naturale furnizate clienților finali casnici care optează pentru furnizarea în regim reglementat în perioada 01.03.2019 – 28.07.2022 – pentru energia electrică, și în perioada 01.01.2019 – 28.02.2022 – pentru gazele naturale.
Totodată, în același comunicat, ANRE confirmă oficial “decesul” pieței concurențiale, și la gaze și la electricitate:
“În ceea ce privește clienții finali casnici de energie electrică și gaze naturale care au uzat de dreptul de eligibilitate, reamintim că ANRE a pus la dispoziția acestora mai multe facilități menite să-i protejeze împotriva unor posibile practici comerciale incorecte:
- câte un instrument de comparare a preturilor/ofertelor-tip, destinat tuturor clienților finali care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul de energie electrică și/sau gaze naturale din piața concurențială, al căror scop este sa permită compararea prețurilor de furnizare și a condițiilor oferite de furnizori, înainte de a alege un anume furnizor sau o anume ofertă-tip.
- posibilitatea de a reveni din piața concurențială pe piața reglementată, în situația în care consideră că este mai avantajos:
- energie electrică – în prezent, clientul casnic de energie electrică care dorește să revină din piața concurențială la serviciul universal se va adresa furnizorilor de ultima instanță din zona sa de rețea, având asigurat prețul avizat de ANRE;
- gaze naturale - clientul casnic are dreptul să revină la furnizarea reglementată și se poate adresa furnizorului care are această obligație, în vederea încheierii unui contract aferent furnizării gazelor naturale în regim reglementat la prețul de furnizare aprobat de ANRE. Pentru a afla care este furnizorul de gaze naturale care are obligația să îi asigure furnizarea gazelor naturale în regim reglementat, clientul casnic se poate adresa furnizorului actual, care are obligația să îl informeze în acest sens. Prețurile la care se realizează furnizarea gazelor naturale în regim reglementat sunt aprobate de ANRE, diferențiat pentru fiecare furnizor si pentru fiecare categorie de clienți stabilită în funcție de modul de racordare la un obiectiv din sectorul gazelor naturale și de consumul anual, și sunt publicate de către fiecare furnizor pe pagina proprie de internet“.