Este nevoie de introducerea unei taxe CO2 la granița Uniunii Europene, pentru compensarea pierderii de competitivitate cu care se confruntă industria europeană în raport cu companiile din state din afara UE, cu legislații de protecție a mediului mult mai laxe și mai puțin costisitoare, a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație al producătorului de aluminiu Alro Slatina, cel mai mare consumator de energie electrică din economia românească.
El a mai spus că, după alegerile europarlamentare, Camera Americană de Comerț din România (AmCham), din care face parte și Alro, a încercat să organizeze o întâlnire cu europarlamentarii români, la care să fie supus atenției acestora și acest subiect, însă demersul a eșuat, pentru că în cele din urmă un singur ales român a fost dispus să participe la întâlnire.
"Unul dintre subiectele pe care intenționam să le discutăm cu europarlamentarii români era necesitatea introducerii unei taxe CO2 la granița Uniunii Europene, care să egalizeze terenul de joc din punct de vedere al concurenței cu industrii și companii din state din afara UE, unde legislația de mediu nu este la fel de strictă și de costisitoare, taxă despre care se discută la nivelul Uniunii. Adică vrei să vinzi produse din Turcia sau din China, atunci amprenta de carbon a producției respective, dacă nu coincide cu standardele europene, să fie compensată financiar, prin plata unei taxe. E o dezbatere foarte puternică pe această temă, iar noi o să avem reprezentanți în Comisia de Comerț a Parlamentului European, ei trebuie să știe aceste lucruri, pentru că asta va impacta profund economia românească. Europa e purtător de stindard al luptei împotriva schimbărilor climatice, dar ca purtători de stindard suntem cam rupți în fund, ca Gavroche, iar dacă nu punem această taxă de mediu la granița UE, de fapt muncim degeaba", a declarat Năstase, la o conferință organizată de Focus Energetic.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ideea necesității introducerii unei astfel de taxe a fost exprimată recent și de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, precum și de către Frans Timmermans, noul comisar european însărcinat cu lupta împotriva modificărilor climatice și prim-vicepreședinte al Executivului de la Bruxelles. Taxa ar funcționa oarecum ca un tarif vamal, ideea fiind ca în prețul produselor importate în UE din afara Uniunii să intre și un cost al emisiilor de carbon similar cu cel impus de măsurile UE de combatere a schimbărilor climatice și suportat de companiile europene.
Unii analiști consideră că, dacă va fi implementată, o astfel de taxă va înlocui actualele alocări gratuite de certificate de emisii de gaze cu efect de seră pentru industriile europene considerate a se confrunta cu riscuri de relocalizare, din cauza costurilor mari presupuse de respectarea legislației de mediu a UE. Asta și pentru că regulile Organizației Mondiale a Comerțului nu ar permite menținerea ambelor instrumente de intervenție, interzicând așa-numitul "protecționism dublu".
În România, Alro se numără printre beneficiarii unui ajutor de stat constând în reducerea cu până la 85% a cotei obligatorii de achiziții de certificate verzi destinate subvenționării energiei regenerabile, ajutor destinat marilor consumatori de energie electrică din economia românească.
Șeful CA-ului Alro, companie care este parte a grupului Vimetco, înregistrat în Olanda și controlat de miliardarul rus Vitali Matchitski, a relatat și eșecul tentativei de întâlnire a membrilor AmCham cu europarlamentarii României.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Stocul modern de proprietăți imobiliare din România a depășit 11 milioane metri pătrați, piața birourilor se apropie de 4 milioane metri pătrați"Întâlnirea a fost programată din timp. La un moment dat am primit un mesaj de la AmCham că nu pot să vină toți. Am zis ok, nu-i nimic. După care se apropia data când trebuia să ne întâlnim și am întrebat ce se întâmplă. Mi s-a spus de la AmCham că, din cei 32 de europarlamentari, până la urmă au rămas 5, iar din cei 5, 4 au zis că nu mai vin după ce au văzut că au rămas atât de puțini, astfel că a rămas unul singur, de la USR. În condițiile în care, de la AmCham, se înscriseseră pentru întâlnire 200 de reprezentanți! Evident că întâlnirea a fost anulată, adică ai un singur europarlamentar din 32 și 200 de persoane de la diferite companii membre AmCham care ar fi vrut să aibă acest dialog. Asta e de fapt problema cu care ne confruntăm. Am votat, am trimis reprezentanții României acolo și, de fapt, când se duc acolo, se duc după niște sinecuri și mai vedem peste 4 ani. În drumurile mele pe la Bruxelles mă mai întorceam joia la București. Joia se întorc europarlamentarii români de la Bruxelles, seara, și auzi în avion niște discuții de ți se ridică părul în cap. Adică cum să mai chiulești de la comisii, dar în așa fel încât să fii bifat că ai fost prezent, ce pantofi se mai găsesc pe unde, ce restaurante de bonton mai sunt etc", a punctat Marian Năstase.
Potrivit ultimului raport trimestrial, Alro Slatina a înregistrat pierderi de de 22,72 milioane lei pe primele 9 luni din 2019, comparativ cu profitul net de 223,53 milioane lei din perioada similară a anului trecut. Veniturile din contractele cu clienții au scăzut cu 5,67%, la 2,16 miliarde lei, de la 2,29 miliarde lei, în timp ce costurile bunurilor vândute au crescut cu 11,36%, la 1,96 miliarde lei.
Rezultatul s-a datorat declinului cotațiilor aluminiului primar pe bursa metalelor neferoase de la Londra, dar și scumpirii energiei în România. "Pe piața locală ne-am confruntat de asemenea cu dificultăți, costurile totale crescand cu 12%, în special din cauza creșterii prețurilor utilităților, în special electricitate și gaz, conform tendințelor din piețele de profil, dar ajunse la niveluri foarte mari comparativ cu alte țări europene", a declarat Năstase, citat în raportul Alro.