Exporturile de țiței kazah prin terminalul offshore Caspian Pipeline Consortium (CPC) din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, au fost sistate pe 18 februarie, după ce în urmă cu 2 săptămâni, în perioada 7-10 februarie, fuseseră de asemenea stopate, și atunci, ca și acum, fiind invocată vremea nefavorabilă.
De ce este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă exportată prin portul rusesc Novorosisk.
Mai este important: Dacă înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței rusesc, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah, și sunt efectuate prin terminalul offshore CPC.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Cel mai mare acționar al dezvoltatorului mini-reactoarelor SUA de la Doicești, în audiență la Ciucă imediat după ce a anunțat pierderi NuScale de 72 milioane dolariPotrivit unui comunicat CPC, încărcarea țițeiului prin terminalul operat de companie în portul Novorosisk “a fost suspendată pe 18 februarie 2023 din cauza condițiilor meteorologice: vânt puternic, valuri înalte. Până în prezent, restricțiile de furtună impuse de comandantul portului Novorosisk nu au fost ridicate, iar prognoza este nefavorabilă. Facilitatea de depozitate de la Marine Terminal (cu o capacitate de un milion tone petrol - n.r.) este practic plină”.
CPC susține că toți clienții au fost informați despre această situație.
Ulterior, miercuri, 22 februarie, CPC a anunțat că, în urma stocării excesive de petrol în sistemul de transport (în oleoductul care străbate Rusia și în terminalul de la Novorosisk) a fost stopată preluarea de țiței din perimetrul Tengiz din Kazahstan.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România a coborât sub pragul de 50% de umplere al depozitelor de gaze, cu 20% peste media înregistrată la această dată în ultimii aniInteresant este că în aceași zi, pe 22 februarie, potrivit ministrului kazah al energiei, Bolat Akchulakov, Kazakhstanul a efectuat primul transport de țiței către Germania prin conducta rusească Druzhba (Prietenia).
Publicația rusă Komersant amintește că operatorul de transport kazah Kaztransoil (în numele producătorului de stat, KMG, probabil) a anunțat recent că intenționează ca în luna februarie să transporte 20 de mii de tone de petrol kazah prin conducta de petrol Druzhba către Germania.
Pe 29 ianuarie, operatorul rus Transneft a primit o cerere din Kazahstan pentru pomparea petrolului kazah în oleoductul Druzhba cu destinația Germania. Kazahii au rezervat capacități suplimentare în valoare de 1,2 milioane de tone pentru 2023.
CITEȘTE ȘI "Regele eolienelor" Emanuel Muntmark lansează proiectul celui mai mare parc solar din România. Profit.ro a anunțat însă că există și un plan de vânzareReuters susține, la rândul său, că în luna martie, KMG (principalul acționar al Rompetrol) va trimite 100 de mii de tone de petrol în Germania prin conducta Druzhba.
Dacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone, din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk, ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.