Engie România, parte a grupului francez omonim, cel mai mare furnizor de gaze naturale pentru populație din România, cu o cotă de piață de peste 52% în august 2021, afirmă că a cumpărat gaze angro pentru aprovizionarea clienților săi în această iarnă și la prețuri mai mult decât duble față de plafonul impus prin legislația de compensare la facturarea consumatorilor casnici, de 250 lei/MWh, cost al gazului-marfă, fără transport, distribuție, înmagazinare, furnizare, acciză și TVA.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Informația apare în documentele unui proces prin care Engie a contestat, în octombrie, o decizie de la jumătatea lunii septembrie a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin care subsidiara românească a grupului francez a fost obligată să anuleze o majorare cu aproape 13%, de la 1 noiembrie anul respectiv, a prețului de furnizare a gazelor pentru clienții casnici care acceptaseră oferta "Engie Gas Start", de la 0,15524 lei/kWh plus TVA (cât fusese de la 1 iulie 2021) la 0,175 lei/kWh plus TVA. Înainte de 1 iulie, prețul fusese de 0,1239 lei/kWh plus TVA.
Procesul se află pe rol, însă Engie a obținut recent în instanță suspendarea executării deciziei ANPC până la soluționarea definitivă a acțiunii pe fond, în care furnizorul de gaze cere anularea deciziei Autorității și pentru care primul termen de judecată a fost stabilit pentru finalul lunii februarie a anului viitor.
Potrivit documentelor citate, analizate de Profit.ro, înainte de 30 iunie 2021, Engie a transmis clienților oferta "Engie Gas Start", ce prevedea un preț de furnizare de 0,15524 lei/kWh de la 1 iulie, valabil pentru 12 luni, adică până la 30 iunie 2022. Ulterior, atât cei care au acceptat explicit, cât și cei care au acceptat tacit oferta, au primit în septembrie o notificare potrivit căreia, de la 1 noiembrie 2021, prețul va fi modificat în creștere, la 0,175 lei/kWh, din cauza scumpirii ample a gazelor pe piețele angro.
ANPC a considerat că acest lucru constituie o practică comercială incorectă și a amendat Engie, pe 14 septembrie, cu 150.000 lei, dispunând totodată ca furnizorul să înceteze această practică și să mențină neschimbat prețul până la 30 iunie 2022, pentru toți clienții care au acceptat această ofertă. Mai mult, Autoritatea a ordonat "măsura sancțiunii complementare de suspendare a activității operatorului economic până la încetarea practicii comerciale incorecte, respectiv măsura de încetare a emiterii notificărilor privind mărirea prețului de furnizare a gazelor naturale a consumatorilor cu acord tacit și păstrarea tarifului din oferta notificată inițial cu valabilitate 12 luni".
În octombrie, Engie a fost amendată și de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cu 800.000 lei, din același motiv, compania fiind obligată și "să notifice tuturor clienților finali care au acceptat oferte comerciale cu preț fix menținerea prețului gazelor naturale la care s-au obligat prin ofertă, pe toată durata acesteia, și, după caz, modificarea contractelor de furnizare a gazelor naturale în acord cu oferta comercială cu preț fix". Engie a anunțat atunci că va contesta și decizia ANRE în justiție.
CITEȘTE ȘI Prima țară din Uniunea Europeană care legalizează cultivarea și consumul de marijuana pentru uz personal"Operatorul economic folosește ca și practică transmiterea de notificări inițiale către consumatori în care menționează un anumit preț și anumite condiții, cu care consumatorii sunt de acord, întrucât aceștia si-au exprimat consimțământul în mod tacit, ulterior transmițând o nouă notificare, cu o ofertă de alt preț, valabilă de la 01.11.2021, omițând faptul că notificarea inițială acceptată tacit de consumator are o valabilitate de 12 luni. Practic, operatorul economic procedează la modificarea unilaterală a unui contract încheiat, după numai 3 luni de la prima notificare, deși se considera că întreaga ofertă transmisă inițial era acceptată de ambele părți pe o perioadă de 12 luni. Astfel, prin comportamentul său de a notifica succesiv consumatorii cu oferte diferite de preț, operatorul economic induce în eroare consumatorii prin aceea că aceștia din urmă, deși acceptaseră în mod tacit oferta inițială pe o perioadă de 12 luni, operatorul economic procedează în mod incorect la schimbarea tarifului la numai 3 luni de la acceptarea ofertei inițiale fără a ține cont de valabilitatea de 12 luni. De asemenea, s-a reținut că operatorul economic, prin modul de precizare a unei perioade de valabilitate, respectiv de 12 luni, pe care ulterior menționează că o poate modifica, oferă consumatorului într-un mod neclar și ambiguu o informație esențiala si nu indică intenția comercială a practicii, astfel încât consumatorul este determinat sau este susceptibil a fi determinat de o decizie de tranzancționare pe care altfel nu ar fi luat-o", și-a justificat ANPC decizia.
Autoritatea a mai considerat că Engie "a săvârșit și o discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat șl consumatorii care au omis să își manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală și retroactivă a condițiilor financiare ale contractului, un număr mare de consumatori fiind sub amenințarea debranșării, în caz de refuz al noilor condiții financiare; aceasta reprezintă o practică agresivă a comerciantului (…)".
În replică, Engie s-a apărat spunând că a comunicat consumatorilor faptul că prețul este valabil pentru o perioadă de 12 luni cu excepția cazului în care se schimbă circumstanțele de formare a prețului, citând prevederile din contractul de furnizare potrivit cărora prețul final se poate actualiza la apariția unor modificări de elemente survenite la achiziția gazelor, în cazul de față scumpirea lor masivă pe piețele angro.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Speranța de viață în România, oricum penultima din Europa, a scăzut cu 1,4 ani în pandemie, dublu față de media europeană"Este de notorietate ca liberalizarea pieței gazelor a fost discutată în spațiul public, în media, pe larg, încă de la începutul anului 2021, așa încât orice consumator cu grad mediu de cunoaștere știa sau trebuia să știe că prețul gazelor naturale nu va mai avea o valoare fixă, uniformă, reglementată administrativ de stat și că prețul va fi variabil in funcție de furnizor și de circumstanțe (la fel cum, de exemplu, variază prețul la benzină). Nu este rezonabil și nici justificabil economic ca un furnizor să fie obligat să suporte o creștere a prețurilor gazelor naturale pe piețele angro din România și din Europa, care nu a putut fi prevăzută în mod rezonabil de nici unul din jucătorii de pe aceste piețe. Contractul trebuie să genereze sau să permită un echilibru, menit a asigura fiecăreia dintre părți efectele utile ale contractului, iar nu să se ajungă, datorită schimbării unor circumstanțe neprevăzute, la grevarea doar a unei părți contractante - iar în speță chiar în situația în care părțile au convenit anticipat adaptarea prestațiilor în cazul unor asemenea schimbări", a argumentat Engie.
CITEȘTE ȘI Peste 67% din testele pozitive raportate pentru elevi au fost fals-pozitive. Ciucă trimite controlCompania a mai spus că și-a informat clienții din timp, cu cel puțin 30 de zile înainte, despre intenția de modificare a prețului, în conformitate cu prevederile legale, și a invocat și o OUG din anul 2000 a Guvernului Isărescu, care stipulează că "Este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere (…)". Mai mult, Engie a arătat că scumpirea nu va fi suportată de către consumatorii casnici în această iarnă, după intrarea în vigoare a legislației de compensare a facturilor și de plafonare a prețului.
"Decizia ANPC ignoră riscul ca efectele economice extreme, aferente măsurilor dispuse, să conducă Engie la dificultăți severe în a furniza gaze naturale în condiții optime pentru aproximativ 1,85 milioane de clienți casnici și 93.000 de clienți noncasnici în pragul sezonului de iarnă. Mai mult decât atât, aplicarea unor măsuri similare la nivelul tuturor furnizorilor de gaze din România creează un risc sistemic major și pune sub semnul întrebării securitatea serviciului universal de furnizare gaze naturale, de către ansamblul furnizorilor de gaze din România", a mai susținut Engie în instanță.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Infuzie de capital la Konica Minolta pentru investiții în RomâniaPentru proces, Engie a comandat companiei de audit KPMG un raport privind analiza impactului deciziei ANPC asupra operațiunilor sale, depus la instanță luna trecută.
"Reclamanta a depus note scrise prin care a arătat că paguba iminentă a Engie constă într-o pierdere financiară în valoare de 476 milioane lei, reprezentând echivalentul diferenței dintre prețul gazului achiziționat din piață de la producători/traderi și prețul impus prin decizia ANPC, respectiv valoarea de 0,116 lei/kWh (prețul gazului-marfă - n.r.). Acest prejudiciu a fost confirmat în Raportul KPMG depus la instanță în data de 18,11.2021, care a concluzionat că, în cazul neimplementării majorării de preț notificate, începând cu data de 1.11.2021, la 0,175 lei/kWh, Engie va suporta creșterea prețului gazelor naturale până la această valoare, care reflectă parțial creșterea prețului de achiziție din piață, consecința fiind diminuarea marjei de profit cu 58%, ceea ce indică acoperirea în proporție de numai 42% a costurilor aferente activității de furnizare, ca urmare a conformării cu decizia ANPC. Raportul KPMG a confirmat că, și în condițiile implementării majorării de preț la 0,175 lei/kWh începând cu 1.11,2021, Engie va înregistra în perioada 1.11.2021-30.06.2022 o marjă negativă estimată la aproximativ 70,83 milioane lei, ca o consecință directă a achiziției de gaze naturale în condiții de piață ce au depășit cu mult estimările Engie la determinarea prețului de 0,175 lei/kWh. (…) Raportul (…) evidențiază că prețul de achiziție al gazelor naturale necesare pentru a acoperi consumul previzionat pentru perioada 1.11.2021 - 1.06.2022 se situează între 0,412 lei/kWh (achiziții pentru consum luna octombrie 2021) și 0,572 - 0,566 lei/kWh (achiziții pentru lunile februarie - martie 2022)", se arată în documentele procesului.
CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție SURPRIZĂ - Grupul francez Piriou, furnizor pentru Marina Franței, a cumpărat un șantier naval în România, cu o poziție strategică. POVESTEA șantierului lansat de Cuza, adus în faliment după comunism și revitalizat treptatLegislația de compensare și plafonare intrată în vigoare la 1 noiembrie 2021 prevede că, în iarna aceasta, prețul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh, pentru clienți casnici, spitale publice și private, creșe, ONG-uri, unități de cult și furnizori publici și privați de servicii sociale. În plus, clienții casnici beneficiază și de compensații unitare în valoare de cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazelor naturale din contractul de furnizare.
După cum a relatat Profit.ro, Guvernul estimează în prezent că măsurile de compensare a facturilor și de plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale în această iarnă vor avea un cost bugetar total de circa 4 miliarde de lei, luat în calcul în procesul de elaborare a bugetului de stat pe 2022. Furnizorii și distribuitorii de energie și gaze au transmis public în mai multe rânduri că măsurile prevăzute de Legea de aprobare a OUG de compensare pe facturi în această iarnă a scumpirilor galopante din ultima perioadă la energie electrică și gaze naturale riscă să ducă industria de profil în blocaj financiar și că se tem că nu li se vor deconta la timp de la bugetul de stat costurile acestor facilități acordate clienților.