Consiliul de Administrație al Romgaz, producătorul de gaze naturale controlat de statul român cu peste 70% din acțiuni, cere acționarului principal ajustarea indicatorilor de performanță în funcție de care se calculează bonusurile administratorilor companiei, susținând că acești indicatori nu mai pot fi îndepliniți din cauze obiective externe, aflate în afara controlului managementului societății, respectiv nerespectarea de către Guvern a calendarului de scumpire graduală a gazelor naturale din producția internă, suprataxarea producției de gaze, introducerea taxei de stâlp și scăderea cererii de gaze în România, inclusiv în ceea ce privește gazele din import.
"Se impune modificarea modului de calcul a indicatorilor de performanță, conform prevederilor planului de administrare, în sensul eliminării efectelor factorilor de influență externi, care nu sunt sub controlul managementului societății și din a căror cauză obiectivele și respectiv indicatorii de performanță nu pot fi îndepliniți", se arată într-un referat întocmit de CA-ul Romgaz și destinat AGA companiei din 17 iunie.
Potrivit documentului citat, principala cauză externă de neîndeplinire a criteriilor de performanță este nerespectarea calendarului de creștere graduală a prețului de comercializare a gazelor din producția internă avut în vedere la elaborarea și aprobarea planului de administrare a Romgaz.
CITEȘTE ȘI Telekom Mobile Romania ajunge la o acoperire 4G de 96% din populația urbană, în urma parteneriatului cu Orange RomaniaCalendarul inițial de scumpire a gazelor din producția internă a fost stabilit în 2011 prin Memorandum de înțelegere semnat de Guvern cu FMI și Comisia Europeană, însă acesta nu a fost respectat decât rareori de diferitele Guverne care s-au succedat de atunci încoace.
"Începând cu data de 1 iulie 2014 prețurile de furnizare a gazelor naturale din producția internă au fost modificate substanțial față de cele aprobate prin Memorandum, prețuri care au stat la baza fundamentării planului de administrare și în baza căruia administratorii și-au asumat criteriile și obiectivele de performanță. Dacă la nivelul anului 2015 diferențele medii de preț pentru consumatorii casnici sunt în jur de 6%, în anii ce urmează aceste diferențe sunt foarte mari, de la circa 14% în 2016 la 21% în 2017 și respectiv 30% în 2018", arată administratorii Romgaz.
Potrivit acestora, reglementarea unor prețuri de valorificare a gazelor din producția internă la un nivel cu mult sub cele din Memorandum, prețuri care au fost avute în vedere la fundamentarea planului de administrare, are un impact negativ semnificativ asupra indicatorilor care vizează cifra de afaceri, profitul operațional, productivitatea muncii și raportul cheltuieli-venituri.
În argumentarea cererii lor, administratorii Romgaz mai invocă și prelungirea aplicării și după data de 31 decembrie 2014 a perioadei de aplicare a impozitului de 60% asupra veniturilor suplimentare obținute de producătorii de gaze naturale ca urmare a dereglementării prețurilor.
"De subliniat faptul că planul de administrare (a Romgaz – n.r.) a fost elaborat în cursul anului 2013, cu luarea în considerare a legislației în vigoare, care prevedea aplicarea impozitului numai până la data de 31 decembrie 2014, inclusiv", se menționează în referat.
Romgaz a plătit suprataxă de 60% în valoare de 376,7 milioane lei în 2014 și de 294,8 milioane lei în primele 10 luni din 2015.
În plus, în 2014 a fost introdus impozitul pe construcții speciale, așa-numita taxă de stâlp, la o cotă de 1,5% din valoarea clădirilor, redusă anul trecut la 1%. Anul acesta, cota este tot de 1%, iar planurile autorităților prevăd eliminarea taxei începând cu anul 2017.
"Apariția acestei reglementări după elaborarea și aprobarea de către acționari a planului de administrare, cu un efect negativ asupra situației financiare a societății, are un impact negativ implicit și asupra indicatorilor de performanță. Valoarea impozitului pe construcții aferentă anului 2014 a fost de 91,6 milioane lei, iar cea aferentă anului 2015, de 65,3 milioane lei", spun administratorii Romgaz.
CITEȘTE ȘI RCS&RDS, amendată pentru probleme legate de tarifarea SMS-urilor către numere scurte
Aceștia mai afirmă că, deși producția internă de gaze naturale poate fi considerată ca fiind un oligopol sau chiar duopol, dat fiind că nu există condiții tehnice pentru ca România să exporte gaze, vânzările Romgaz și implicit ceilalți indicatori economico-financiari ai societății sunt puternic dependenți de consumul de gaze de pe piața internă.
"Consumul de gaze cu mult mai mic decât cel prognozat are un impact negativ semnificativ asupra cifrei de afaceri, aceasta cu atât mai mult cu cât Romgaz a fost unul dintre principalii furnizori de gaze naturale din import", se subliniază în referat.
Profitul net al Romgaz, producătorul de gaze naturale controlat de statul român, a scăzut cu 13,1% în primul trimestru din 2016, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 489,3 milioane lei, în principal din cauza reducerii consumului de gaze în România,
În plus, după cum Profit.ro a scris în exclusivitate, ELCEN a întrerupt de la 1 mai contractul de furnizare de gaze naturale cu Romgaz, care este și acționar minoritar la ELCEN, după ce OMV Petrom a oferit ELCEN un preț mai bun la gaze, iar Romgaz a cerut în instanță sechestru asigurător asupra activelor ELCEN pentru datorii de peste 320 milioane lei reprezentând gaze livrate și neplătite.
Întreruperea contractului cu ELCEN constituie o nouă lovitură pentru producătorul de gaze controlat de Ministerul Energiei cu peste 70% din acțiuni. Recent, Romgaz a mai pierdut un contract important, cu subsidiara locală a grupului E.ON, după ce germanii au obținut reduceri de preț la gaze de la Gazprom.