Eforturile autorităților de a remedia problema emisiilor poluante care depășesc nivelul impus de standardele de mediu, ca urmare a scandalului în care grupul Volkswagen este implicat, scot la iveală un sistem în care firmele care testează mașinile sunt plătite chiar de producătorii de autovehicule, scrie Wall Street Journal (WSJ).
Urmărește-ne și pe Google News
Mai exact, sistemul se bazează pe prototipuri de mașini pe care producătorii le trimit firmelor care se ocupă de verificare. Modelele trimise la teste nu sunt echipate complet și au anvelope speciale, ceea ce reduce consumul și emisiile poluante cu până la o treime.
Evenimente
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totodată, legătura strânsă dintre producători și firmele care efectuează verificări ar putea oferi companiilor din industria auto posibilitatea să influențeze testele.
“Un producător este liber să aleagă cine face testele, iar firmele care fac aceste verificări sunt societăți comerciale care se bazează pe industria auto. Nu există niciun motiv pentru care aceștia să fie stricți cu producătorii“, spune Jos Dings, director al ONG-ului Transport & Environment.
Reprezentanții industriei auto spun însă că aceste practici nu pot fi considerate înșelătoare, având în vedere că sunt permise de reglementările europene.
“Un client plătește pentru testare, nu pentru rezultatele testelor. Dacă nu am fi stricți ne-am pierde dreptul de a profesa și business-ul“, a declarat reprezentantul unei companii care testează autovehicule în Germania.
Contactați de WSJ, reprezentanții BMW au declarat că sunt dispuși să discute procedura de testare cu autoritățile și să permită verificarea suplimentară a automobilelor.
Procedurile de verificare a noilor modele pot varia în funcție de țară, dar în general există lacune legate de modul în care sunt realizate aceste testări.
Spre exemplu, în Germania, noile modele de mașini sunt certificate de autoritatea germană de reglementare a sectorului auto, KBA. Autoritatea, aflată sub supravegherea Ministerului Transporturilor, nu realizează însă direct testele, bazându-se pe cel puțin patru companii private.
Deși KBA poate alege firma care urmează să efectueze testele pentru un anumit model, verificările sunt plătite de producători.
În Franța, producătorii de automobile să se bazeze pe un singur firmă de testare, UTAC, verificările fiind supravegheate de autoritățile naționale, potrivit lui François Roudier, un purtător de cuvânt al CCFA, o asociație franceză din industria auto. Testele nu sunt repetate decât în situația unei modificări a motorului.
Recent, Comisia Europeană a recomandat statelor UE să demareze anchete la nivelul industriilor auto locale pentru a vedea dacă mașinile aflate în circulație respectă ultimele norme cu privire la emisiile poluante.
Problema emisiilor de gaze a atras atenția autorităților după ce EPA, agenția de mediu din SUA, a acuzat Volkswagen că a utilizat un soft special pentru a falsifica rezultatele testelor referitoare la emisiile de gaze în cazul a 482.000 de vehicule diesel vândute în SUA. Informația a fost confirmată ulterior de către reprezentanții Volkwagen, care au arătat că dispozitivul menționat de EPA a fost instalat pe aproximativ 11 milioane de mașini la nivel mondial în ultimii cel puțin 7 ani, inclusiv în Europa.
Dezvăluirile grupului german au condus la demisia directorului general al Volkswagen, Martin Winterkorn, precum și la declanșarea unor investigații în diferite țări.