Volkswagen este o companie "prea mare pentru a da faliment" (too big to fail), din cauza conexiunilor politice și a rolului emblematic al grupului, de simbol al redresării economiei Germaniei de Vest după Al Doilea Război Mondial, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.
De asemenea, aproximativ o treime din cele 600.000 de locuri de muncă ale VW sunt în statul german.
Conexiunile politice în cazul Volkswagen sunt deja stabilite. Când Germania a privatizat producătorul auto, în 1960, landul Saxonia Inferioară, unde este sediul central al grupului auto, și-a păstrat o participație de 20% în Volkswagen și un loc în Board-ul de supervizare. Afinitățile politice și conștientizarea rolului economic fac din scandalul VW o amenințare mult prea mare pentru prosperitatea națională ca să poată fi tratat cu neutralitate de Guvern. În 2007, Saxonia Inferioară a cumpărat acțiuni Volkswagen în valoare de 41 de milioane de euro pentru a-și menține participația la 20%, în urma căreia își păstrează nivelul maxim al drepturilor de vot.
Cancelarul Angela Merkel, care a crescut în timpul comunismului în Germania de Est, a avut prima sa mașină - un Volkswagen Golf compact - după căderea Zidului Berlinului, în 1989.
"Va fi important pentru Guvernul de la Berlin să analizeze toate scenariile și să se aștepte la ce poate fi mai rău. Printre opțiunile Cabinetului se află sprijinirea landului Saxonia Inferioară pentru a-și majora participația deținută la VW sau acordarea de facilități fiscale la achiziționarea vehiculelor electrice", a apreciat Stefan Bratzel, șeful departamentului de cercetare auto la Universitatea din Bergisch Gladbach, Germania.
Din aceste motive, analiștii consideră că Angela Merkel nu se poate distanța de scandalul emisiilor solicitând pur și simplu VW să vină rapid cu o soluție. Încercările de delimitare sugerează ezitarea oficialilor de a-și exercita direct influența în companiile private, în condițiile în care amploarea scandalului este departe de a fi cunoscută, susțin surse care au dorit să-și păstreze anonimatul.
"Desigur, Guvernele germane au ținut cont de interesele sectorului privat. Dar, dacă analizăm situația din Franța, acolo legăturile dintre politică și afaceri sunt mult mai strânse decât în Germania", a afirmat Marcel Fratzscher, șeful institutului de cercetare DIW.
În condițiile în care capitalizarea bursieră s-a redus cu aproape 35% de la începutul scandalului, în 18 septembrie, statul ar putea interveni dacă acțiunile vor scădea și mai mult la Bursa de la Frankfurt.
Merkel a mai intervenit în sectorul auto în 2013, când a relaxat normele europene privind controlul poluării, o decizie care a fost lăudată de puternica Asociație a producătorilor germani de automobile (VDA). Cancelarul și-a justificat atunci acțiunile spunând că apără locurile de muncă. Mașinile au reprezentat anul trecut aproape 20% din exporturile Germaniei, în valoare de aproape 1.500 miliarde de dolari.
Când vine vorba de Volkswagen, cancelarii germani nu intervin în deciziile companiei, deși predecesorul lui Merkel, Gerhard Schroeder, care timp de opt ani a avut un loc în Board-ul de supervizare al VW, era cunoscut sub porecla de 'cancelarul auto' din cauza legăturilor sale strânse cu industria auto.
Actualul ministrul de Externe, Frank Walter Steinmeier, l-a urmat pe Schroeder la Berlin, după ce l-a ajutat la conducerea landului Saxonia Inferioară. Sigmar Gabriel, care i-a succedat lui Schroeder ca premier al landului Saxonia Inferioară și membru al Board-ului VW, este acum vice-cancelar și ministru al Economiei. Și alți oficiali apropiați de Gerhard Schroeder au obținut poziții la Berlin.
Grupul auto german Volkswagen este implicat în prezent într-un scandal de amploare, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a forțat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost înlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche.
Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi și Bugatti, dar și camioanele MAN și Scania.
Sursa: Agerpres