Uniunea Europeană a decis să majoreze tarifele la vehiculele electrice construite în China până la 45,3%, la sfârșitul investigației sale de cel mai înalt nivel care a divizat Europa și a provocat represalii din partea Beijingului, transmite CNBC.
La puțin peste un an de la lansarea anchetei sale anti-subvenții, Comisia Europeană va stabili tarife suplimentare, variind de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC din China, pe lângă taxa standard de 10% la importul auto valabilă în UE, arată news.ro.
Noile tarife urmează să fie publicate în Jurnalul Oficial al UE mai târziu în cursul zilei sau miercuri. Acestea vor intra în vigoare în ziua următoare.
Comisia, care supraveghează politica comercială a UE, a declarat că tarifele sunt necesare pentru a contracara ceea ce spune că sunt subvenții neloiale, inclusiv finanțări și granturi preferențiale, precum și terenuri, baterii și materii prime la prețuri sub piață. Se spune că capacitatea de producție de rezervă a Chinei de trei milioane de vehicule electrice pe an este de două ori mai mare decât piața UE.
Având în vedere tarifele de 100% în Statele Unite și Canada, cea mai evidentă desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Beijingul a numit taxele UE protecționiste și dăunătoare relațiilor UE-China și lanțurilor de aprovizionare auto și a lansat propriile investigații în acest an cu privire la importurile de brandy, lactate și produse din carne de porc din UE, ca represalii. De asemenea, a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizația Mondială a Comerțului.
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu un aflux de vehicule electrice cu prețuri mai mici de la rivalii chinezi.
Comisia estimează că cota de piață a mărcilor chineze pe piața UE a crescut la 8%, de la sub 1% în 2019, și ar putea ajunge la 15% în 2025. Susține că prețurile sunt de obicei cu 20% sub cele ale modelelor fabricate în UE.
Poziția UE față de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani. UE vede China ca un potențial partener în unele zone, dar și ca un concurent și un rival sistemic, dar membrii UE nu sunt uniți în privința tarifelor pentru vehiculele electrice.
CITEȘTE ȘI Acțiunile Trump Media, suspendate în mod repetatGermania, cea mai mare economie din UE și mare producător de mașini, s-a opus tarifelor într-un vot la începutul acestei luni, în care 10 membri ai UE le-au susținut, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut.
Producătorii de mașini germani au criticat puternic măsurile UE, conștienți de faptul că eventualele taxe de import mai mari din China pentru vehiculele cu motor mare pe benzină i-ar afecta cel mai tare.
Măsurile vin în momentul în care mii de muncitori industriali germani, inclusiv de la producătorii auto, fac grevă pentru salarii mai mari, împreună cu Volkswagen, probabil pe cale să anunțe închiderea unor fabrici germane pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani.
CITEȘTE ȘI Zece orașe românești vor fi sprijinite să devină smart, verzi și prietenoase cu locuitorii lorPremierul ungar Viktor Orban a declarat că UE se îndreaptă către ”un război rece economic” cu China.
Cu toate acestea, asociația auto PFA din Franța a salutat taxele, adăugând că a sprijinit comerțul liber atâta timp cât a fost echitabil.
Comisia a desfășurat opt runde de negocieri tehnice cu China pentru a găsi o alternativă la tarife și a spus că discuțiile pot continua după impunerea tarifelor.
Cele două părți analizează posibile angajamente privind prețurile minime pentru mașinile importate și au convenit vineri să organizeze o nouă rundă, deși Comisia a spus că au rămas ”lacune semnificative”.
CITEȘTE ȘI Grevă în peste o sută de companii din industria germană pentru creșteri salariale. Sunt afectate fabricile din metalurgie și de automobileRămâne de văzut ce impact vor avea tarifele asupra prețurilor de consum. Unii producători pot fi capabili să le absoarbă cel puțin parțial. În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile de vehicule electrice ale Chinei către UE au scăzut cu 7% față de anul precedent, dar au crescut cu mai mult de o treime în august și septembrie, înaintea tarifelor, potrivit datelor Asociației Chinei pentru Autoturisme.