Industria auto din Europa va putea să producă și după 2035 automobile cu combustie, dar ponderea acestora în totalul vânzărilor va fi limitată. Conform noului plan, anunțat acum și analizat de Profit.ro, producătorii de autovehicule din Europa vor avea la dispoziție opțiunea unei flexibilități de producție, alternativ la reducerea cu 100% a emisiilor.
Această flexibilitate se rezumă, practic, la opțiunea de a reduce cu numai 90% emisiile medii ale flotei vândute, cu condiția explicită ca aceste emisii calculate să fie compensate cu alte măsuri de reducere a emisiilor, inclusiv prin utilizarea de combustibili sustenabili sau credite de CO2.
Fiecare producător va putea alege care este procentul de motoare cu combustie și cât de poluante vor fi acestea, dar dacă va fi depășit procentul de emisii de 10% față de baza de raportare, adică anul 2021, sau dacă cele maxim 10% nu vor fi compensate, atunci vor fi aplicate amenzi ca și până în prezent, conform legislației UE.
În acest fel, vom putea vedea producători care vor alege să vândă un procent foarte mic de motoare cu combustie, pentru clienții dependenți de acest tip de propulsie, dar și producători care vor alege să acopere cei 10% cu motoare extrem de eficiente, de tipul PHEV sau electrice cu range-extender.
În același timp, Comisia Europeană propune o nouă categorie de autovehicule, electrice de mici dimensiuni, care să beneficieze de „supercredite”, adică să contribuie la calculul emisiilor medii pe flotă cu valori medii majorate, în așa fel încât producătorii să fie stimulați să le producă. Specificațiile acestora ar urma să fie anunțate în perioada următoare.
Comisia Europeană a decis să mențină, ca alternativă la această flexibilitate, și posibilitatea de a forma în continuare „pool”-uri de credite de CO2, adică asocieri în care membrii să poată pune la comun valorile emisiilor.
Potrivit informațiilor tehnice prezentate de Comisia Europeană, cele două sisteme nu vor putea fi utilizate simultan, fiecare companie având posibilitatea să opteze pentru tipul de mecanism de calcul.
Pentru a intra în vigoare, măsurile propuse trebuie să fie aprobate de Parlamentul European și de Consiliul UE.















