Suedia este țara cu cea mai mare rată de penetrare a mașinilor premium, devansând țări cu un grad de bogăție mai ridicat, precum Luxemburg sau Elveția. Motivul este dat de faptul că marca națională a Suediei este chiar una premium, Volvo. România se află pe locul 20 în Europa și pe 26 în lume, după procentul de mașini premium vândute, din totalul pieței.
Europa este cea mai mare piață de automobile premium din lume, cu 2,1 milioane de autovehicule înmatriculate în primul trimestru al acestui an, potrivit datelor Jato Dynamics, având o creștere de 3% față de anul trecut și o cotă de piață de 22% din piața europeană de mașini în ansamblul ei.
Pe locul al doilea nu se mai află SUA de câțiva ani, americanii fiind devansați de China, care a înregistrat, în primele 6 luni din acest an, 1,2 milioane de automobile premium, acestea contorizând o cotă de piață de 11 procente. SUA au avut înmatriculări de 1 milion de autoturisme premium, în timp ce cota de piață a acestora s-a situat la 12% din totalul pieței.
CITEȘTE ȘI FOTO Autobuze noi cu inscripția „Produs în România", pe străzile din ChișinăuDinamica pieței din China este cea mai mare, cu o creștere de 30% în acest an, ceea ce ne face să ne așteptăm la o schimbare de situație în clasament, peste doar câțiva ani. Practic, dacă China își menține acest ritm, în 3 ani depășește volumul de mașini premium înmatriculate anual în Europa.
Unul dintre motive este și faptul că numărul milionarilor din China a crescut, anul trecut, cu 10%, ceea ce face ca vânzările mărcilor europene Audi, BMW sau Mercedes-Benz să crească aproape continuu, lăsând loc, totodată, și pentru noile branduri locale considerate mai mult sau mai puțin premium. În același timp, mărcile de lux, cum sunt Rolls Royce, Bentley, dar și cele sport de lux, Ferrari sau Lamborghini, înregistrează vânzări tot mai mari.
Situația este mai nuanțată pe țări, pentru că principalii cumpărători de mașini premium sunt, deocamdată, în țările bogate din Europa. Suedezii benficiază de mașinile Volvo, care sunt pentru ei cum este Dacia în România. Patru dintre modelele Volvo se află în top 10 cele mai vândute autoturisme în Suedia, în primele 8 luni ale anului, după cum arată statisticile oficiale, Volvo XC60 și S/V90 fiind chiar primele două cele mai vândute, cu 16.427 de unități și, respectiv, 14.950 unități.
Lângă acestea, în Top 10 se regăsește și BMW Serie 5, cu 4.850 unități. Marca Volvo singură a înregistrat 49.078 de autoturisme în intervalul ianuarie – august, dintr-o piață ce se ridică la 248.167 unități, ceea ce înseamnă aproape 20% din piață. Toate mărcile premium au o pondere de 39%.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Volvo XC60 a fost lansat oficial pe piața din România. Importatorul estimează venituri de peste 3 milioane de euro de la acest model, în 2017A doua țară ca nivel de penetrație a mașinilor premium este Luxemburg, o țară mică, dar care este, potrivit statisticilor, țara cu cel mai ridicat nivel de trai din lume. Ponderea acestor mașini scumpe pe piața de mașini noi din Luxemburg este de peste 37%. Pe locul al treilea se află Elveția, de asemenea, una din țările cu venituri foarte mari pentru populație.
Alte trei țări europene, Norvegia, Marea Britanie și Germania, au un procentaj de peste 40% mașini premium în totalul de autoturisme înmatriculate în 2017. În intervalul 20 % - 30% se regăsesc, în ordine descrescătoare, Belgia, Cipru, Finlanda, Portugalia și Olanda.
Cea mai bine plasată în clasament țară non-europeană este Singapore, pe locul 11, cu un grad de penetrarea a mașinilor premium de 22%, următoarea fiind Taiwan, pe locul 14, cu un nivel de circa 18%.
România se află la mijlocul clasamentului, pe locul 26 din 52 de țări prezente în această ierarhie, cu o pondere de aproximativ 11% a înmatriculărilor de mașini premium. Poziția nu este deloc una slabă, dacă ținem cont de faptul că suntem a doua țară din Europa de est, după Polonia, în acest clasament, depășind țări precum Danemarca sau Canada.
În primele 8 luni, în România au fost înregistrate 7.099 de autoturisme premium și de lux, dintr-un total de 68.344 de autoturisme noi. Cele mai vândute au fost autoturismele Mercedes-Benz (2.753 exemplare), BMW (1762) și Audi (1.167 unități).