CEO-ul german al companiei cehe Skoda, Thomas Schafer, a anunțat că intenționează să lanseze noi modele ieftine, entry-level, cu ajutorul cărora volumele vândute de companie să crească simțitor, inclusiv în Africa de Nord, unde compania ar putea construi o nouă fabrică.
Planurile privind repoziționarea mărcii Skoda către zona de entry-level, acolo unde Dacia este în acest moment unul dintre cei mai importanți jucători, încep să fie confirmate oficial, atât de mișcările strategice, cât și de declarațiile șefului mărcii. Thomas Schaffer, prezent în cadrul conferinței Automobilwoche, din Germania, a anunțat în premieră că cehii vor investi într-o nouă uzină în Egipt, care ar putea să înceapă să producă în 2024.
„Vrem să creștem vânzările la 1,5 milioane de mașini” a spus Schafer, confirmând și faptul că această creștere se va baza pe noi modele în segmentele ieftine și pe intrarea pe noi piețe. În anii în care Skoda a reușit să obțină recorduri de vânzări, 2018 și 2019, vânzările au depășit 1 milion de unități, ajungând la 1,2 milioane unități. De atunci, crizele apărute pe piețele lumii au indus scăderi celor de la Skoda, astfel că în 2020 volumul a fost de sub un milion de unități, iar în 2021 va mai înregistra o scădere, generată de criza de semiconductori. Ultima declarație oficială a celor din Skoda preciza că pierderile generate de criză se ridică la 250.000 de mașini.
„Noi credem în Egipt și vedem un potențial al pieței de cel puțin un milion de vehicule pe an”, a spus Schafer. „Egipt este biletul către viitoarea zonă liberă din Africa”. Compania va construi, pentru început, automobile pe baza colecțiilor CKD importate din Europa.
Skoda a primi misiunea, în cadrul grupului Volkswagen, de a coordona intrarea pe ppiețele emergente din Rusia, India și Africa de Nord, în cadrul planului de reorganizare a mărcilor, realizat de Herbert Diess.
Una dintre problemele remarcate de șeful Skoda pentru intrarea pe piața din Africa este calitatea carburanților. „Calitatea combustibiliului este un dezastru în multe țări. Motoarele moderne nu rezistă în mod normal la așa ceva. Dacă asta se schimbă, va fi un potențial enorm aici, datorită desnității mici de vehicule”.
Nici Europa nu va scăpa de ofensiva entry a celor de la Skoda. „În 2030, vrem să devenim una dintre cele mai vândute cinci mărci din Europa”, a spus Schafer, care a precizat: „Vrem să oferim mai multe modele în zona entry-level care sunt accesibile la preț”. Segmentul entry-level este unul dominat în acest moment de Dacia, în Europa, pe clasele B și B-SUV, cu Sandero și Duster, iar viitorul Jogger va pune presiune și pe segmentul compact al monovolumelor.
CITEȘTE ȘI Șeful Renault mai are de recuperat din pierderile înregistrate de companie, dar pregătește „cel mai bun portofoliu din istorie”Skoda mizează și pe capacități de producție noi, în Kvasiny, după ce Superb va fi relocată în Bratislava, unde va fi asamblată împreună cu VW Passat.
„Vrem să rămânem perla grupului”, a mai spus Schafer, referindu-se la decizia de a construi modele ieftine în Cehia. „Avem avantajul volumului. Dacă calculăm cu creionul ascuțit, vom reuși”.
Skoda s-a ferit pentru mulți ani să revină în segmentul de mașini low-cost, unde s-a aflat la moementul în care a fost cumpărată de VW Group și din care s-a ridicat încet, cu ajutorul noilor modele tot mai sofisiticate. Acestea însă au generat probleme în grup, pentru că au canibalizat modele ale VW, pe cele mai importante piețe, inclusiv în Germania, punând în pericol locurile de muncă ale angajaților germani. Planul de reorganizare al grupului, conceput de Herbert Diess, a trasat noi sarcini celor de la Skoda, decizie care a creat veritabile tensiuni între sindicatele Skoda și conducerea VW. În acest conflict a căzut, de altfel, și fostul CEO al Skoda, Bernhard Maier, care a demisionat peste noapte, după ce a ridicat compania la cifrele record din 2018 – 2019.