Criza prelungită a companiei japoneze Nissan, începută imediat după arestarea lui Carlos Ghosn și întreținută timp de aproape trei ani de pandemie și de criza semiconductorilor, pare că s-a încheiat, la finalul unei prime etape de restructurare a afacerii. Este al doilea trimestru consecutiv cu rezultate pozitive, pentru Nissan, după doi ani de pierderi.
Nissan Motor a reușit o admirabilă performanță, în prima jumătate a anului fiscal 2021 – 2022, și s-a întors în zona de profit, grație eforturilor de restructurare depuse de management, eforturi care au adus, la finalul celor șase luni (aprilie – septembrie) venituri mai mari cu 27%. Suprapuse peste o reducere drastică a cheltuielilor, acestea s-au transformat într-un profit operațional consistent, cu o marjă de 3,5%. Renault, principalul acționar al companiei japoneze, se număr printre cei mai fericiți beneficiari ai acestei vești. Compania franceză a raportat imediat o contribuție la veniturile sale nete, din partea Nissan, de 157 de milioane de euro, pe trimestrul al doilea (iulie – septembrie). În total, contribuția japonezilor în bilanțul Renault este de 330 milioane de euro, pe cele șase luni din anul fiscal japonez.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Veniturile Nissan din intervalul aprilie – septembrie s-au ridicat la 3.947 miliarde de yeni (circa 30 miliarde euro), cu aproape 7 miliarde euro în plus față de perioada similară din 2020. Profitul operațional rezultat a fost de 139 miliarde yeni, adică 1,1 miliarde euro, după ce în urmă cu un an Nissan încheia prima jumătate a anului fiscal cu o pierdere de 1,2 miliarde euro. Venitul net al acționarilor, prevăzut de situația prezentată, a fost de 1,3 miliarde euro, pe întregul interval.
Reprezentanții Nissan precizează că rezultatul a venit ca urmare a unor condiții favorabile ale pieții, susținut și de o calitate a vânzărilor îmbunătățită și o disciplină financiară, parte a planului NEXT de transformare. Chiar și așa, Nissan spune că volumele vândute au fost sub așteptări, în special din cauza crizei de semiconductori. Cheltuielile au fost reduse simțitor, mai ales la nivelul costurilor de vânzări și a costurilor fixe, astfel că profitul pe unitatea vândută a fost tot mai mare.
Rezultatele sunt și mai bune, dacă din bilanț sunt scoase cifrele companiei subsidiare din China, în care Nissan deține 50%. Profitul operațional fără datele din China este de 200 miliarde yeni (1,5 miliarde euro), cu o marjă de 4,3%, iar profitul net se ridică la 168,6 miliarde yeni (1,3 miliarde euro).
Rezultatul pozitiv din prima jumătate nu ar fi fost posibil fără cifrele bune din trimestrul al doilea, iulie – septembrie, în care profitul operațional a fost de 63,4 miliarde yeni (500 milioane de euro), pe venituri care au crescut cu numai 20,3%, la aproape 2.000 de miliarde yeni.
Previziunile pentru finalul acestui an au fost diminuate, odată cu prezentarea acestor date, cauza principală fiind criza de semiconductori. Volumul vânzărilor a fost estimat la 3,8 milioane de unități, cu 13,6% (minus 500.000 de vehicule) mai puține față de estimarea anterioară. În aceste condiții, și veniturile vor fi mai mici decât estimările inițiale, cu aproape 1.000 de miliarde de yeni (circa 7 miliarde euro în minus), în timp ce profitul operațional a fost estimat la 180 miliarde yeni (1,4 miliarde euro), cu 30% mai mult decât previziunile anterioare.