Șeful Volkswagen Group, Herbert Diess, este supus unui tir de critici din partea unor persoane din interiorul companiei, dar și din exterior, din cauza intențiilor acestuia de concediere a „zeci de mii de angajați” de la cea mai mare uzină a companiei, din Wolfsburg, în timp ce problemele grave, cauzate de criza de semiconductori și de planificarea slabă a producției, nu sunt rezolvate. În acest timp, CEO-ul grupului german spune că a vândut producția uzinei până în martie.
Diess a spus, în cadrul unei întâlniri cu angajații, că va fi nevoie să restructureze personalul uzinei, pentru a menține competitivitatea acesteia, pe fondul intrării mărcii Tesla pe piața din Germania, cu o producție importantă, în fabrica din Berlin. Anterior, informații din interiorul consiliului de supervizori arătau că CEO-ul a vorbit despre 30.000 de joburi care ar trebui desființate.
Șefa comitetului uzinei vizate de respectivele concedieri, Daniela Cavallo, a convocat imediat o întâlnire cu muncitorii și cu șeful companiei în care l-a atacat direct pe Herbert Diess, spunându-i că „nu este capabil să mențină fabrica funcțională la capacitate maximă”, după cum scrie presa germană. Ea s-a declarat împotriva oricăror reduceri de personal în Wolfsburg și a cerut introducerea a încă unui model pe liniile acestei uzine, cea mai mare a grupului. În prezent, fabrica nu este ocupată la capacitate maximă, iar următorul model programat este cel din cadrul proiectului Trinity, care va veni abia în 2026. Uzina din Wolbsburg a fost puternic afectată de criza de semiconductori și a ajuns la o capacitate de producție atât de mică, încât a egalat volumul din anii 50. Daniela Cavallo nu a ratat ocazia să-i amintească acest lucru lui Diess.
„Peste 50 de zile închise, zeci de ture anulate și un nivel de producție pe care l-am avut ultima oară la sfârșitul anilor 1950, când fabrica noastră era cam la jumătate față de cât este acum”, a spus în discursul său șefa consiliului uzinei, un fel de sindicat paralel, specific economiei germane. Ea a mai amintit că pactul sindical semnat cu conducerea grupului prevede un volum de 820.000 de mașini produse anual, în 2020, la Wolfsburg, în condițiile în care în acest an nu s-au produs nici măcar 500.000 de vehicule. De asemenea, Herbert Diess a fost criticat pentru activitățile sale din ultima perioadă, nepotrivite pentru situația în care se află uzina și compania. Faptul că a testat public noi modele, în timp ce clienții își așteaptă mașinile comandate luni de zile, faptul că a făcut campanie pentru muncitori să meargă pe bicicletă la uzină, când ei nu au de lucru, sau faptul că a postat imagini din drumeții cu colegii, când „nu este potrivit să postezi așa ceva”.
O reacție critică a primit însă Herbert Diess și de la Stephan Weil, prim-ministru al landului în care se află fabrica, reprezentant în board-ul companiei ca acționar. El a spus că „nu este treaba consiliului de administrație să genereze îngrijorări”. Și șeful sindicatului IG Metall, Jorg HJofman, l-a atacat pe Diess, profitând de întâlnirea cu el, în fața muncitorilor. „Un antrenor care nu are acces la echipă pierde meciul pe teren”.
După aceste atacuri, de la persoane mai mult sau mai puțin implicate în activitatea grupului VW, a venit însă un atac și de la o persoană la care nu se aștepta nimeni, Manferd Scoch, șeful consiliului uzinei din BMW. El s-a aliat cu omologii săi din VW și a spus că „este o slabă performanță de management”, dacă s-a ajuns să se discute public despre concedierea a 30.000 de persoane. „Asta înseamnă că nu au o planificare de personal”, a mai spus Schoch, care a fost coleg cu Herbert Diess în cadrul BMW, când acesta a ocupat funcția de Chief Development Officer.
Herbert Diess și-a prezentat punctul de vedere în fața muncitorilor, spunând că „nemulțumirea voastră este pe deplin îndreptățită”. El a explicat că uzina din Wolfsburg are program redus de lucru din cauza crizei de cipuri, dar nu a reușit să ofere o perspectivă muncitorilor. „Absența semiconductorilor va fi prezentă și în 2022. Aprovizionarea este din ce în ce mai bună, dar nu vom putea construi toate mașinile. Au fost plasate 118.000 de comenzi pentru Golf. Am vândut deja toate mașinile care vor fi în producție la Wolfsburg în primele trei luni ale anului viitor”, a mai precizat Diess care este situația în actuala criză.
Deși este cea mai mare uzină a grupului și are o capacitate uriașă de producție (în 2015 a asamblat peste 800.000 de unități), fabrica din Wolfsburg nu produce decât modelele din familia Golf și SUV-urile Tiguan și SEAT Tarraco. Fabrica a ratat startul electrificării în primă fază, în fața uzinei din Zwickau, care a primit toate modelele ID și cele dezvoltate pe platforma MEB. Și aceasta este printre acuzațiile pe care sindicatele din Wolfsburg i le aduc lui Diess.