Cehii de la Skoda au reușit să parafeze o înțelegere pentru a intra pe o nouă piață, în cadrul planului companiei de extindere la nivel global, în special pe piețele emergente. Ținta inițială de vânzări este ambițioasă: 30.000 de vehicule anual.
O uzină complet nouă și o gamă de automobile adaptat pentru piața locală sunt argumentele cu care Skoda atacă piața din Vietnam, una despre care producătorii din Europa nu știu prea multe și pe care au ignorat-o. Skoda va intra în premieră în Vietnam, acolo unde pe lângă Toyota sau mărcile sud-coreene, liderii vânzărilor sunt THACO, o companie vietnameză care asamblează sub licență mașini Mazda sau Kia.
Cehii au semnt și ei un contract cu Thaco, care prevede construirea unei uzine de la zero și asamblarea a două modele, pentru început, cu ajutorul CKD-urilor produse și expediate din India, acolo unde Skoda are un nou cartier general.
CITEȘTE ȘI CFR Infrastructură: Un tren și-a rupt pantograful între stațiile București Nord-Rac PajuraContractul cu Thanh Cong Motor Vietnam (THACO) prevede producția modelelor Kushaq și Slavia, două automobile entry ale mărcii, potrivite pentru piețele emergente cu putere de cumpărare mai mică. De asemenea, cele două au convenit ca producția inițială să fie de 30.000 de unități anual, un volum ambițios, care reprezintă circa 30% din piața vietnameză de automobile. Pe lângă acestea, vor fi importate și vândute și alte modele ale mărcii. Din 2030, producția ar putea crește la 40.000 de unități, în paralel cu crearea unei rețele de până la 50 de dealeri. Intrarea pe piață va profita de acordul de liber-schimb pe care UE l-a încheiat cu Vietnam, astfel că mașinile vor fi scutite de taxe vamale.
În prezent, vânzările de automobile din Vietnam cunosc o creștere foarte mare, de peste 100%, ajungând la peste 300.000 de unități după primele opt luni ale anului. Cea mai vândută marcă este Toyota, care deține însă sub 20% din piață, o cotă mult mai mare, de circa 30%, fiind deținută de THACO prin mărcile pe care le produce, Hyundai, Kia și Mazda, dar și cu cele pe care doar le importă, în special modele premium de la BMW și Mercedes-Benz.
„Pentru Skoda Auto, intrarea pe piața vietnameză este pasul logic următor în strategia noastră internațională. Portofoliul atractiv de modele oferă exact produsele corecte pentru clienții noștri. În plus, apropierea geografică de India furnizează efecte mari de sinergie. În 2024 vom exporta kituri de vehicule de la uzina indiană din Pune, în Vietnam, marcând un avans major al proiectului INDIA 2.0. Asta ne va întări semnificativ prezența în Asia de Sud Est”, a explicat Klaus Zellmer, noul CEO al Skoda. El l-a înlocuit anul acesta pe Thomas Schafer, care a preluat conducerea mărcii VW.
CITEȘTE ȘI Tesla a început producția camionului Semi. Elon Musk a anunțat cine va primi primul camionCei de la Skoda susțin că piața auto din Vietnam are un potențial de un milion de automobile anual, raportat la populația care atinge 100 de milioane de locuitori. În acest moment, este a patra cea mai mare piață de autovehicule din Asia de Sud Est.
Skoda a primit în cadrul grupului Volkswagen rolul de lider în planurile de extindere pe piețele emergente, primul proiect fiind INDIA 2.0, în cadrul căruia marca cehă a început să producă automobile dedicate pieței locale. De acolo, mașinile urmează să fie exportate și pe alte piețe din regiune.