Anunțul Ford privind vânzarea fabricii din Craiova către compania Ford Otosan, deținută de Ford și Koc Holding în părți egale, a surprins pe toată lumea, dar mai ales pe angajații uzinei, care spun că nu au fost consultați și informați înainte de anunțul oficial. „Sindicatul este surprins și șocat”, spun agajații.
Ford Craiova va fi vândută către Ford Otosan, într-o tranzacție strategică a constructorului american Ford Motor Co., care presupune o plată de 575 milioane de euro, plus o plată secundară de 140 milioane de euro dacă anumite condiții de producție vor fi îndeplinite. Nu doar presa și analiștii au fost surprinși de această tranzacție, dar și muncitorii din Craiova, de la uzină, au primit vestea cu mare surprindere.
“Sindicatul Ford Automobile Craiova este surprins și șocat de transferul de proprietate al fabricii Ford Craiova către partenerul Ford Otosan Turcia. Condițiile de transfer nu le cunoaștem până în acest moment”, a declarat Maria Manea, președintele Sindicatului Ford Automobile Craiova, pentru Profit.ro. „Suntem în discuții în acest moment, urmează să primim mai multe informații și să ne răspundă la întrebările le avem referitor la transferul de proprietate a uzinei", adaugă aceasta. Sindicatul susține că nu a fost informat și consultat până la momentul la care a fost anunțul.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Uzina Ford din Craiova, vândută către Ford Otosan Turcia, în care constructorul are doar 41%În ceea ce privește posibilitatea ca preluarea uzinei de către Ford Otosan să conducă la modificări de activitate sau de altă natură pentru angajații uzinei din Craiova, Maria Manea a explicat că nu sunt, până în acest moment, schimbări. „Nu se anunță nicio modificare sau concediere, însă vom afla mai multe în urma discuțiilor.”
Ford s-a reorganizat la nivel global implementând o nouă strategie, care prevede separarea activităților în trei divizii, una dedicată vehiculelor electrice, Model e, alta celor cu combustie, Blue, și a treia dedicată vehiculelor comerciale, Ford Pro. Uzina din Craiova cade sub incidența tuturor celor trei divizii, dar responsabilitatea uzinei din România va fi preluată de o companie în care Ford este doar asociat. Ford Otosan, deținută în pachete de 41% de Ford Motor Co. și Koc Holding, este responsabilă cu producția de vehicule comerciale pentru Ford of Europe și produce totodată și autoturismele vândute pe piața locală, în Turcia, de marca Ford.
CITEȘTE ȘI Un nou plan strategic pentru Dacia și un nou director financiar care va coordona „dezvoltarea de noi produse și extinderea pe noi piețe”Nouul proprietar al fabricii Ford Craiova va avea ca misiune implementarea producției de vehicule electrice, astfel încât în 2024 nu mai puțin de trei vehicule cu baterii să poată fi asamblate la Craiova: Puma, Transit Courier și Tourneo Courier. Investiția anunțată în acest scop se ridică la 300 de milioane de euro, ceea ce ridică la 2 miliarde de euro suma investită de Ford la Craiova.
Reprezentanții Ford au avut în săptămâna dinaintea anunțului o întâlnire cu premierul Nicolae Ciucă, motivul oficial fiind prezentarea unor oportunități de investiții. Potrivit informațiilor Profit.ro, neconfirmate oficial, premierul a fost informat în această întâlnire despre schimbarea proprietarului fabricii. Ford a cumpărat uzina în 2008 de la statul român, având unele condiții de îndeplinit, printre care s-a numărat cea legată de capacitatea de producție.
Prețul plătit atunci de Ford a fost de 87 milioane de euro, însă compania a primit între timp ajutoare de stat în valoare de circa 75 milioane de euro.