Raportul de activitate al Stellantis pentru anul 2023, publicat de companie, subliniază modul de plată al managementului în baza performanțelor companiei. Principalul indicator regăsit este creșterea acțiunilor cu cea mai ridicată rată din industria auto.
Carlos Tavares a primit în 2023 un salariu de bază de 2 milioane de euro, similar cu anul anterior, dar bonusul anual a scăzut la 5,7 milioane de euro, de la 7,48 milioane, după ce în 2022 au existat comentarii negative din partea unor acționari. Șeful cele mai noi companii auto n-a pierdut însă bani, pentru că a beneficiat de o primă de transformare, adică de îndeplinire a unor obiective legate de tranziția companiei. Suma a fost de 10 milioane de euro și la ea s-a mai adăugat și contribuția la fondul de pensii, de 1,9 milioane de euro, precum și echivalentul unei plăți de 3,7 milioane pentru Long-Term Incentives (LTI).
În total, veniturile cash ale lui Carlos Tavares la finalul anului 2023 au fost de 23,4 milioane de euro, respectiv 36,4 milioane de euro cu toate compensațiile acordate corespunzător acestui an. Analiza făcută în raportul Stellantis precizează că nivelul de salarizare a directorului executiv are la bază comparații cu sistemele de salarizare din industria auto, de la cele mai importante companii, precum Mercedes-Benz, BMW sau Renault, dar și cu salarizările managerilor din alte industrii, Airbus, Continental sau Siemens. Proporția salariului fix în veniturile lui Tavares este de numai 7%, restul de 91% fiind venituri variabile dependente de performanțele companiei.
Ponderea indicatorilor în salarizarea lui este de 25% profit operaționl ajustat, 25% Industrial Free Cash Flow, 20% Sinergii, precum și alte 30 de procente impactul electrificării și al calității.
Președintele Stellantis, John Elkan, membru al familiei Agnelli, care în momentul de față este cel mai mare acționar al companiei, a primit 4,8 milioane de euro, iar vicepreședintele Robert Peugeot, reprezentant al celuilalt mare acționar, 217.000 euro.
Raportul subliniază faptul că de la formarea companiei în 2021, creșterea prețului acțiunilor a fost de 104%, cel mai ridicat nivel din industria auto și mai mult decât dublu față de media înregistrată în industria auto. În Tabelul comparativ nu figurează Tesla. Potrivit analizei, Toyota a avut cel mai apropiat ritm de creștere în acest interval, de 87%, urmată de BMW, cu o creștere a acțiunilor de 69%. Trei companii, VW AG, Hyundai și GM, au înregistrat o diminuare a prețului acțiunilor în ultimii trei ani.
CITEȘTE ȘI Dacia merge la Geneva cu trei premiere. Sebastian Loeb va fi prezent la standul mărciiStellantis a reușit să-și majoreze veniturile în 2023 cu 6 procente față de 2022, ajungând la un nivel de 189,5 miliarde de euro, în condițiile în care vânzările companiei au avut o creștere de 7%.
Profitul net al Stellantis a atins valoarea de 18,6 miliarde de euro, în creștere cu 11% față de anul anterior, la un profit operațional de 24,3 miliarde euro, în creștere cu 1%, și o marjă foarte bună, de 12,8%. O sumă de 1,9 miliarde euro va fi redistribuită angajaților sub formă de primă.
Compania a raportat și un flux de numerar liber de 12,9 miliarde de euro, în creștere cu 19% față de 2022. Este important și faptul că bilanțul include și un cost de 2 miliarde euro cauzat de rechemarea Takata și de penalitățile CAFE, generate de nerespectarea limitelor de emisii.
Vânzările Stellantis s-au ridicat la 6,17 milioane de unități, în creștere cu 7% față de anul 2022, bazându-se pe majorări ale livrărilor pe mai multe piețe importante. În Europa, compania a vândut 2,7 milioane de vehicule, în creștere cu 5,6%, în America de Nord, a vândut 1,78 milioane de vehicule, la un nivel apropiat de cel din 2022, iar în America de Sud a vândut 879.000 de vehicule, în creștere cu 4,1%.