România nu mai are cel mai vechi parc auto din Europa, dar e tot la coada clasamentului. Câți români au mașină

România nu mai are cel mai vechi parc auto din Europa, dar e tot la coada clasamentului. Câți români au mașină
scris 22 feb 2024

Starea parcului auto din Europa, la finalul anului 2022, conform ultimelor date, arată că România recuperează lent diferențele față de Vestul continentului. În anul analizat de ACEA, pe baza statisticilor naționale, România a avut cea mai mare creștere a parcului auto din UE, cu 3,3%. Acest lucru a afectat într-o măsură destul de mică vechimea parcului auto de la noi, deoarece România a rămas una dintre țările cu cea mai ridicată vârstă a parcului auto. Achizițiile de mașini noi și importurile de mașini second-hand ceva mai puțin învechite au făcut ca România să urce câteva poziții în clasamentul european.

Grecia este țara cu cel mai învechit parc auto, cu o medie de vârstă de 17,3 ani, urmată de Estonia, cu 16,6 ani, și Cehia, cu 15,9 ani. Vârsta medie a unei mașini din România era de 14,9 ani, la egalitate cu cea din Polonia (locul al patrulea în Europa) și la mică distanță de cea din Lituania (14,7), Slovacia (14,7) și Ungaria (14,6). Media pe Uniunea Europeană este, potrivit acelorași date, 12,3 ani, fiind influențată într-o mare măsură de parcurile auto ale țărilor din estul regiunii.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO 36 noi noduri rutiere lansate \ CITEȘTE ȘI FOTO 36 noi noduri rutiere lansate "dintr-un foc"

Dintre țările vestice, cel mai învechit parc auto este în Spania (13,9 ani) și Portugalia (13,3 ani), Finlanda (12,9 ani) și Italia (12,5 ani). Și pe segmentul de vehicule utilitare ușoare, România se află printre țările cu cele mai vechi mașini, având o medie de 15,8 ani, a doua după Grecia (21,4 ani).

Până la final de 2022, România avea un parc auto format din 7,8 milioane de autoturisme, 886.802 vehicule comerciale ușoare și 366.693 camioane. Cu tot cu celelalte vehicule, țara noastră înregistra pe 31 decembrie 2022 9,17 milioane de vehicule. Un an mai târziu, parcul auto a crescut la peste 10 milioane de vehicule, depășind totodată pragul de 8 milioane de autoturisme.

Date despre Europa

În 2022, parcul de autoturisme din UE a crescut cu 1% față de 2021, cu peste 252 de milioane mașini pe drum. Aproape toate țările UE și-au extins parcul auto, înregistrând cea mai mare creștere în România (+3,3%).

VIDEO Umbrărescu avansează la primul nod rutier de tip turbion, investiție unică în România. Imagini aeriene CITEȘTE ȘI VIDEO Umbrărescu avansează la primul nod rutier de tip turbion, investiție unică în România. Imagini aeriene

Potrivit ACEA, 30,2 milioane de vanuri circulă în întreaga UE, dintre care aproape jumătate se găsesc în trei țări: Franța (6,3 milioane), Italia (4,4 milioane) și Spania (4 milioane). Există aproape 6,5 milioane de vehicule comerciale medii și grele pe drumurile din UE, în creștere cu 1,9 %, comparativ cu 2021. Cu aproape 1,3 milioane de camioane, Polonia are de departe cea mai mare flotă de camioane. De asemenea, 720 783 de autobuze sunt în funcțiune în întreaga UE, dintre care aproape jumătate se găsesc în trei țări: Polonia (128.677), Italia (100.014) și Franța (94.074).

Cele mai noi autoturisme din UE se găsesc în Luxemburg (7,9 ani), Austria și Danemarca (8,9 ani), Irlanda (9,1 ani) și Belgia (9,8 ani), acestea fiind și singurele țări cu o vechime medie sub 10 ani.

Vârsta medie a vehiculelor utilitare ușoare în UE este de 12,5 ani. Dintre cele patru piețe majore ale UE, Italia, are cea mai veche flotă de vanuri (14,7 ani), urmată îndeaproape de Spania (14 ani).

FOTO Start într-un amplu proiect de construire a unei noi magistrale de metrou CITEȘTE ȘI FOTO Start într-un amplu proiect de construire a unei noi magistrale de metrou

Camioanele au o vechime medie de 13,9 ani în UE. Cu o vârstă medie de 23 de ani, Grecia are cea mai veche flotă de camioane, în timp ce camioanele cele mai noi pot fi găsite în Austria (6,7 ani) și Danemarca (7,9 ani). Autobuzele de pe drumurile din UE au o vechime medie de 12,5 ani. Cu vârsta mai mare de 18 ani, autobuzele grecești sunt cel mai vechi din regiune. Doar șapte țări din UE au o flotă de autobuze mai mică de 10 ani.

În ciuda creșterii puternice a vânzărilor observate în ultimii ani, mașinile cu încărcare electrică (baterie electric și hibrid plug-in) reprezintă în continuare doar 1,2 % din totalul parcului auto din UE. În UE, doar șase țări au o pondere a mașinilor electrice cu baterii mai mare de 2%.

Vehiculele utilitare ușoare cu motor diesel sunt încă dominante în UE, cu 90,7% din flotă pe motorină și doar 0,8% electrice cu baterie.

VIDEO&FOTO Premieră pentru Dacia Spring facelift, cu schimbări majore de design și de tehnologie. Comenzile se deschid în curând CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Premieră pentru Dacia Spring facelift, cu schimbări majore de design și de tehnologie. Comenzile se deschid în curând

În total, 96% din toate camioanele din UE funcționează cu motorină, în timp ce benzina alimentează 0,7% din flotă. Doar 0,1 % dintre camioanele de pe drumurile din UE au un sistem de propulsie cu emisii zero. Autobuzele diesel reprezintă 90,5% din flota UE, doar 1,9% fiind electrice pe baterii și 2% hibride. Cu toate acestea, ponderi semnificative ale autobuzelor electrice pot fi găsite în Olanda (15,9%), Luxemburg (12,7%) și Irlanda (13,1%).

Rata de motorizare în UE a ajuns la o medie de 574 de autoturisme la 1000 de locuitori, respectiv 85 de vehicule comerciale și autobuze la 1000 de locuitori. Din păcate, România este și la acest capitol la coada clasamentului, adică pe penultimul loc, cu 413 mașini la 1000 de locuitori. Doar Letonia stă mai prost, cu 410 mașini la 1000 de locuitori, în timp ce deasupra noastră e Ungaria, cu 422 de mașini, și Irlanda, cu 453.

Polonia este țara cu cea mai mare densitate de mașini din UE (703 la 1.000 de persoane), în timp ce Cipru are cea mai mare densitate de vehicule comerciale și autobuze (137 la 1.000 de locuitori. Lituania și Germania au cea mai mică densitate de vehicule comerciale și autobuze (52). În Letonia, aproape 43% din totalul gospodăriilor nu dețin o mașină, în timp ce 31,3% din gospodăriile franceze au două autoturisme.

Distanța medie anuală parcursă în țările europene de un autoturism este de 12.540 kilometri.

viewscnt
Afla mai multe despre
vechime parc auto
parc auto romania
rata de motorizare romania