Marii producători auto din Europa și SUA sunt acuzați că au ținut ascunse concluziile unui studiu care arată că mașinile americane sunt mai puțin sigure pentru pasageri decât cele europene, pe motiv că raportul ar îngreuna negocierile privind armonizarea normelor de siguranță auto din cadrul Parteneriatului transatlantic pentru comerț și investiții (TTIP), scrie The Independent.
Studiul a fost comandat anul trecut de Asociația Constructorilor de Automobile din SUA (AAM), iar lansarea acestuia a fost anunțată într-o conferință de presă, alături de reprezentanții Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și ai asociației americane AAPC, formată din Chrysler, Ford Motor și General Motors.
Companiile și asociațiile auto din Uniunea Europeană și SUA sperau că rezultatele studiului vor arăta că nu există diferențe majore între standardele actuale de siguranță utilizate pe cele două continente, însă cercetările efectuate de experți independenți de la Universitatea din Michigan și de la Universitatea de Tehnologie din Göteborg (Suedia) au relevat că vehiculele produse în SUA sunt mult mai puțin sigure decât cele produse în UE.
În particular, mașinile europene sunt cu 33% mai sigure pentru pasageri în cazul unei coliziuni frontale decât vehiculele americane, potrivit studiului, la care au participat și experți din domeniul cercetării privind siguranța auto din Marea Britanie și Franța. Studiul poate fi consultat pe site-ul Universității din Michigan.
Concluziile studiului par să umbrească și mai mult industria auto globală, după scandalul iscat la finele săptămânii trecute din cauza practicilor neregulamentare ale Volkswagen cu privire la emisiile de noxe.
"Rezultatele studiului arată că există o diferență în ceea ce privește riscul de rănire în cazul unei coliziuni între o mașină construită pe baza specificațiilor UE și una produsă în SUA. Prin urmare, în baza acestor rezultate, recunoașterea de către UE a standardelor folosite pentru mașinile din SUA ar putea conduce la creșterea numărului de accidente grave și fatale. Impactul potențial este greu de calculat, deoarece depinde de o serie de alți parametri", a declarat pentru The Independent András Bálint, unul dintre autorii studiului.
Potrivit Consiliului European pentru Siguranța Transportului (ETSC), studiul reprezintă un avertisment important asupra riscurilor includerii în acordul TTIP a normelor actuale privind siguranța în domeniul auto. Organizația independentă care sfătuiește Comisia Europeană și Parlamentul European cu privire la siguranța în trafic a recomandat întreruperea negocierilor dintre UE și SUA pentru efectuarea unor teste suplimentare.
"Studiul relevă că negociatorii pentru acordul de liber schimb dintre UE și SUA ar putea periclita viețile oamenilor dacă vor permite ca autovehiculele autorizate în prezent în SUA să fie comercializate în Europa și viceversa", spune Antonio Avenoso, directorul executiv al ETSC.
Negocierile dintre Uniunea Europeanǎ și Statele Unite privind semnarea acordului de liber schimb au început în iulie 2013 la Washington. Parteneriatul transatlantic pentru comerț și investiții, care ar trebui să finalizeze aceste negocieri, va reprezenta cel mai important acord de liber schimb încheiat vreodată, ce va cuprinde 50% din PIB-ul mondial, 30% din comerțul internațional și 20% din investițiile strǎine directe.
Industria auto va fi unul dintre principalii beneficiari ai acordului, în condițiile în care armonizarea reglementărilor din domeniul auto va contribui cu peste 18 miliarde de euro annual la economiile statelor din SUA și UE, relevă un studiu al Petersen Institute of International Economics.
Următoarea rundă de negocieri privind TTIP este programată pentru luna octombrie.