Vânzările de autovehicule la nivel global au crescut în 2021, potrivit primelor date analizate de Profit.ro pe baza statisticilor publicate pe cele mai mari piețe ale lumii. Primele informații arată un volum mai mare cu aproape 6 procente față de anul pandemic 2020.
Constructorii auto au vândut în 2021 aproximativ 66,7 milioane de autoturisme, o creștere de circa 3 milioane de unități (+5,3%) față de anul 2020, când numeroasele blocaje și restricții au determinat o scădere abruptă a producției și, implicit, a vânzărilor. Vânzările totale de vehicule ușoare (autoturisme și vehicule comerciale ușoare) s-ar putea apropia de 80 de milioane de unități, potrivit primelor estimări făcute de analiști. Volumul de vehicule vândute ar fi putut fi și mai mare, dacă nu ar fi intervenit criza componentelor electronice, care a limitat producția sub nivelul cererii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numărul automobilelor vândute în toată lumea în 2021 este mai mic cu 18 milioane de unități față de cel din 2019 (74,9 milioane de autoturisme și aproape 90 de milioane în total, vehicule ușoare), anul prepandemic, în care se prognoza că 2021 ar putea consemna depășirea pragului de 80 de milioane de autoturisme. Din păcate, cele două crize au făcut imposibil acest lucru, însă acum prognozele mizează pe o nouă creștere de peste 5 procente în anul 2022.
Pe parcursul anului 2021, ultimele șase luni au adus constant scăderi ale producției și vânzărilor față de lunile similare ale lui 2020, cu un maxim al declinului în septembrie (6,3 milioane față de 8,1 milioane în septembrie 2020). Luna decembrie a încheiat anul cu o nouă scdere de 10 procente față de anul anterior. Din fericire, creșterile importante din prima jumătatea a anului, în special din martie și aprilie, au fost suficiente pentru a compensa declinul din a doua jumătate. În luna martie s-a înregistrat și vârful vânzărilor din 2021, cu aproape 9 milioane de automobile vândute la nivel global.
Situația vânzărilor de autoturisme pe cele mai mari piețe ale lumii arată că 2021 a adus al doilea cel mai scăzut nivel al vânzărilor din ultimii opt ani, după ce 2020 înregistrase recordul din ultimul deceniu. Cu 58,2 milioane de autoturisme vândute în 2021, piețele din Europa, Rusia, SUA, Japonia, Brazilia, India și China au însumat un volum care l-a depășit ușor pe cel din 2013 (57,6 milioane), în timp ce recordul vânzărilor rămâne cel din 2017, cu 68,3 milioane de autoturisme vândute în toată lumea. Creșterea față de 2020, la nivelul celor mai mari șapte piețe ale lumii a fost de 3,9%.
China rămâne cea mai mare piață auto a lumii, reușind să obțină o creștere de 6,6 procente față de 2020, cu un volum de 21 de milioane de autoturisme vândute. Pe locul al doilea, la mare distanță, s-au situat SUA, cu 14,9 milioane, în creștere cu 3,1%, iar pe locul al treilea s-a aflat și în acest an Europa (UE plus Marea Britanie plus EFTA), regiune care a încheiat anul cu o scădere de 1,5 procente și un volum de 11,77 milioane (11,96 milioane în 2020). Cea mai mare creștere a fost înregistrată în India (26,7%), cu 3 milioane de autoturisme, iar cel mai mare declin a fost raportat în Japonia, -3,5%, cu 3,67 milioane de autoturisme vândute.