Înmatriculările de automobile din România continuă să recupereze pierderile înregistrate în 2020, chiar dacă ritmul este deocamdată sub cel din 2019, anul dinaintea pandemiei. Potrivit cifrelor transmise de DRPCIV, în luna mai au fost înmatriculate cu 28,37% mai multe autovehicule, comparativ cu anul trecut, și cu 15% mai multe autoturisme.
România înregistra în urmă cu un an una dintre cele mai aspre scăderi ale pieței auto din ultimele 3 decenii, cauzată de pandemia de coronavirus. Luna mai începea să acumuleze scăderile din martie și aprilie, iar volumul raportat de DRPCIV era de numai 7.067 autoturisme, cu 45% mai multe decât în anul anterior.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, în a cincea lună, volumul de autoturisme a crescut la 8.221 unități, cu 14,91% mai multe, dar încă mult sub cele peste 12.000 de unități înmatriculate în 2019. Mai exact, piața de autoturisme din România este încă sub nivelul celei din 2020, chiar dacă acum ar trebui să vedem o creștere mult mai substanțială, ca urmare a ieșirii din pandemie. Acest lucru este și mai vizibil dacă privim situația pe cele cinci luni care au trecut din 2021. Cu un volum de 35.845 unități înmatriculate, piața are în acest moment 10 procente sub nivelul din 2020, pe intervalul similar, când erau înmatriculate 38.920 de unități. Tabloul și mai realist este cel în care comparăm 2021 cu 2019: o scădere de 37% față de cele 56.833 de autoturisme înmatriculate în anul dinaintea pandemiei.
Unul dintre motivele evoluției nefavorabile ar putea fi așteptarea pentru Rabla, din acest an, mulți români amânând deciziile de cumpărare. Al doilea motiv, unul evident, este dat de incertitudinile din primele luni ale anului, în ceea ce privește evoluția pandemiei. Nu în ultimul rând, creșterea cursului Euro/Leu, care se reflectă direct în prețul din showroom al autoturismelor, România fiind singura țară din UE care își afișează prețurile mașinilor în altă monedă decât cea națională.
Analizând pe mărci, putem observa că Dacia și Hyundai sunt singurele mărci care au înregistrat scăderi, din cele de volum, contribuind astfel la evoluția lentă a pieței în luna mai. Au avut, în schimb, creșteri foarte mari luna trecută Skoda, cu 78%, Renault, cu 62 de procente, și Ford, cu aproape 42 de procente.
Înmatriculări România - mai 2021 - Top 10 mărci auto
În ceea ce privește modelele cele mai cumpărate de români, Logan rămâne lider (812 unități), urmat de Duster (675 unități) și de Sandero (363 unități), care și-a micșorat foarte mult distanța față de Renault Clio (304 unități). Pentru Dacia este vital, în acest moment, să înceapă Rabla, dat fiind faptul că în marea lor majoritate, clienții mărcii depind de subvenția pe care statul o acordă, aproximativ 1.500 de euro. Un salt foarte bun pentru Ford Puma (142 de autoturisme înmatriculate), care anul trecut încă nu intrase în Top 10 al celor mai vândute mașini din România.
LOGAN | 812 |
DUSTER | 675 |
SANDERO | 363 |
CLIO | 304 |
OCTAVIA | 302 |
CAPTUR | 209 |
PUMA | 194 |
COROLLA | 157 |
QASHQAI | 145 |
FOCUS | 142 |
În ceea ce privește celelalte segmente de autovehicule, datele DRPCIV arată o creștere foarte bună pentru motociclete, cu 56%, un avans moderat, 12,1%, pentru vehiculele comerciale ușoare (.1232 unități), o scădere pentru camioanele între 3,5 și 16 tone, dar și creșteri importante pentru camioanele grele și pentru autobuze și autocare, ambele segmente cu peste 100%.
În total, au fost înmatriculate 12.953 de autovehicule în România, în luna mai, cu 28,37% mai multe decât anul trecut.