Ministrul de Finanțe din Norvegia, țară care face parte din grupul EFTA și care își aliniază în general legislația comercială cu cea din Uniunea Europeană, a anunțat că nu va prelua de la UE sistemul de tarifare vamală pentru mașinile fabricate în China.
Țara din Europa care are cel mai mare impact al propulsiei electrice în rândul autoturismelor și vehiculelor comerciale, Norvegia, nu are în plan să introducă tarife vamale suplimnetare mașinilor din China, după modelul anunțat de UE. Anunțul a fost făcut de Trygve Slagsvold, ministru al Finanțelor din Norvegia, potrivit presei din China, care susține că oficialul a precizat că o astfel de taxare nu ar fi relevantă pentru țara lui.
Norvegia a ajuns la o pondere foarte mare, de peste 80%, a vânzărilor de automobile electrice, în totalul vânzărilor auto, în timp ce parcul auto aflat în circulație a ajuns la un procentaj al mașinilor complet electrice de 24%, cel mai mare din lume. Din acest volum de mașini, 12% au ca sursă de proveniență China, inclusiv marca Polestar, dar procentul nu include mașinile Volvo, care au ca sursă principală Suedia, chiar dacă unele modele sunt produse tot în China, de compania-mamă, Geely.
Brandurile chineze cele mai populare, la nivel global, Nio, Zpeng sau Dongfeng, și-au ales Norvegia ca primă țară europeană de lansare, cu mult timp înainte de intrarea pe piețele din Uniunea Europeană, tocmai datorită apetitului ridicat al norvegienilor pentru vehiculele cu zero emisii.
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia lansează kitul de off-road pentru Duster, care urcă prețul la peste 30.000 de euroVolumele pe care le vând în continuare aceste mărci, dar și celelalte care oferă mașini cu baterii, nu sunt foarte mari, comparativ cu alte piețe din Europa, însă ponderea chinezilor este departe de a reprezenta o amenințare. În luna mai, VW a vândut 1.400 de vehicule electrice, în Norvegia, în timp ce principalele mărci chinezești au vândut împreună mai puțin de 1000 de vehicule. Principalul rival al germanilor pe această piață este Tesla, care nu cu mult timp în urmă era liderul vânzărilor electrice în Norvegia. Tesla importă mașinile deopotrivă din China și din Germania. Liderul vânzărilor electrice din China, pe piața din Germania, este SAIC, cu brandul MG, fiind urmat de Polestar, al grupului Geely.
Comisia Europeană a anunțat că intenționează să aplice tarife vamale mărcilor auto din China, ca urmare a investigației proprii, din care a reieșit că prețul acestor mașini este mai mic din cauza subvențiilor primite din partea statului chinez. Acest lucru creează o competiție neloială mărcilor auto europene. Cuantumul tarifelor ar urma să fie diferit de la o marcă la alta, în funcție de subvențiile primite. Tarife la o medie de 21% ar urma să fie aplicate mărcilor care nu au cooperat pe parcursul investigației UE.