Northvolt, compania suedeză de baterii electrice în care grupul VW se numără printre investitorii importanți, a anunțat dezvoltarea unei baterii revoluționare pe bază de sodiu, care va putea înlocui bateriile Li-Ion și va reduce dependența de metalele rare.
O nouă inovație în tehnologia bateriilor pentru vehicule a fost anunțată de Northvolt, un startup dedicat producției de celule de baterii care a ajuns deja la maturitate. Este vorba despre baterii cu o densitate energetică de 160 Wh/kg care folosesc tehnologia Sodiu-Ion, mult mai accesibilă decât clasicul Li-Ion. Noua celulă dezvoltată de Northvolt este mai sigură și mai rentabilă decât cele două tipuri de baterii folosite în prezent pe scară largă, NMC (pe bază de nichel, mangan și cobalt) și LFP (pe bază de fosfat de fier), ambele folosind litiul. Noua celulă nu conține litiu, nici celelalte metale care au costuri mari de extracție și se găsesc doar în anumite zone ale globului (nichel, cobalt), ea folosind materii prime care se găsesc „din abundență”, după cum spune compania suedeză.
Peter Carlsson, CEO și co-fondator Northvolt, comentează: „Lumea și-a pus mari speranțe în ionul de sodiu și sunt foarte încântat să spun că am dezvoltat o tehnologie care va permite implementarea sa pe scară largă pentru a accelera tranziția de energie. Este o etapă importantă pentru propunerea de piață a Northvolt, dar tehnologia bateriilor ca aceasta este, de asemenea, crucială pentru a atinge obiectivele globale de sustenabilitate, făcând electrificarea mai eficientă din punct de vedere al costurilor, mai durabilă și mai accesibilă la nivel mondial.”
Tehnologia cu ioni de sodiu, care a fost dezvoltată împreună cu partenerul de cercetare Altris, este menită să ofere baza pentru soluțiile de stocare a energiei de ultimă generație Northvolt. Costul scăzut și siguranța la temperaturi ridicate fac tehnologia deosebit de atractivă pentru soluțiile de stocare a energiei pe piețele viitoare, inclusiv pentru India, Orientul Mijlociu și Africa.
Compania spune că prima generație de celule cu ioni de sodiu a fost concepută în primul rând pentru stocarea energiei, abia de la generațiile ulterioare fiind urmărită o densitate de energie mai mare potrivită pentru vehiculele electrice.
„Tehnologia noastră cu ioni de sodiu oferă performanța necesară pentru a permite stocarea energiei cu o durată mai lungă decât chimiile alternative ale bateriilor, la un cost mai mic, deschizând astfel noi căi de implementare a generării de energie regenerabilă. Numai potențialul ionului de sodiu pe această piață va avea un impact extraordinar în demersul către electrificarea globală”, mai spune Carlsson.
Northvolt a fost în urmă cu doar șapte ani în Stockholm, Suedia. De atunci, compania a primit comenzi de 55 de miliarde de dolari de la clienți cheie, inclusiv BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars și Volkswagen Group. Compania livrează în prezent baterii de la prima sa gigafabrică Northvolt Ett, din Skelleftea, Suedia și de la campusul său de cercetare și dezvoltare și industrializare Northvolt Labs, din Vasteras, Suedia.