Scandalul emisiilor poluante, declanșat în urma dezvăluirilor Volkswagen privind echiparea a circa 11 milioane de mașini diesel cu un dispozitiv menit să mascheze nivelul real al noxelor, afectează nu numai imaginea companiilor din industria auto, dar și capacitatea acestora de a-și finanța activitățile. Costurile pentru asigurarea datoriilor împotriva unei posibile intrări în incapacitate de plată au crescut considerabil în ultimele săptămâni, potrivit The Economist.
Datoriile pe care VW, BMW, Daimler și Renault trebuie să le refinanțeze în următoarele 12 luni se ridică la circa 165 miliarde de euro, iar recentul scandal ar putea să pună în pericol planurile constructorului de la Wolsfburg pentru refinanțarea unei datorii totale de 67 miliarde de euro scadente în următorul an.
Lipsa lichidităților, dar și o eventuală înăsprire a regulilor privind emisiile de gaze de eșapament, ar putea afecta nu numai grupul Volkswagen, ci și alți constructori care nu sunt implicați în scandalul emisiilor poluante, notează publicația britanică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Divizia de creditare a Volkswagen, cu active de 164 miliarde de euro, sprijină vânzările grupului prin intermediul împrumuturilor acordate consumatorilor pentru cumpărarea de automobile. În 2014, divizia a acordat credite pentru achiziția a circa 2,5 milioane de mașini produse de mărcile grupului, echivalentul a un sfert din vânzările totale la nivel mondial.
Creditele pentru cumpărarea mașinilor sunt acordate, de regulă, pentru perioade scurte de timp și nu reprezintă un risc major pentru companii, având în vedere că automobilele pot fi recuperate în situația în care debitorii nu mai plătesc ratele. Însă constructorii se bazează pe finanțările acordate consumatorilor pentru a crește volumul vânzărilor, iar scandalul emisiilor poluante ar putea afecta lichiditățile companiilor, precum și abilitatea acestora de a refinanța datoriile curente.
Mai mult, în eventualitatea în care investitorii nu vor mai accepta automobilele constructorilor drept garanții colaterale pentru acordarea de împrumuturi, producătorii vor întâmpina dificultăți sporite în contractarea de noi fonduri și, implicit, în finanțarea achizițiilor de mașini.