Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule din România (APIA) a transmis Guvernului 10 solicitări de măsuri pentru revitalizarea sectorului auto. Printre acestea - un program de înnoire a parcului auto al autorităților, reintroducerea deductibilității TVA la unele categorii de automobile și fiscalizarea comerțului cu automobile rulate.
Industria auto din România, inclusiv actorii specializați în comerțul cu automobile, prin importatori, distribuitori și delaeri, încearcă să convingă Guvernul să introducă mai multe măsuri prin care - în opinia lor - comerțul cu autovehicule, care are o contribuție esențială la Produsul Intern Brut, poate reveni la un nivel normal, similar cu cel de dinaintea crizei coronavirus. APIA, asociația care reunește cele mai importante companii care comercializează autovehicule, are, astfel, 10 propuneri pentru autorități:
1. Realizarea de către Ministerul Sănătății a unui Ghid de sănătate publică / Cod de bună practică privind măsurile de precauție în materie de sănătate pentru operatorii economici ce activeză în acest domeniu. Asigurarea unor programe de testare a angajaților companiilor respective.
2. Realizarea și punerea în aplicare a unui Program Național de înnoire a parcului auto al autorităților publice prin achiziții publice de autovehicule, în special cu emisii reduse. Punerea în aplicare a Legilor 37/2018 și 69/2017; actualizarea criteriilor pentru achiziția de autovehicule ecologice. Transpunerea Directivei pentru vehicule curate – “Clean Vehicle Directive” nr. 1161 / 2019, această având obiective clare pentru autoritățile publice și mijloacele de transport și pregătirea cadrului normativ subsecvent pentru punerea în aplicare începând cu august 2021.
3. Pregătirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, astfel încât operatorii din piață să aibă elementele necesare pregătirii anului 2021. Eliminarea prevederilor care limitează (leasing, test-drive) abordarea consistentă a Programului Rabla Plus de către potențialii beneficiari.
4. Eliminarea nedeductibiltății TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scăzute.
5. Realizarea unui parteneriat public – privat pentru descentralizarea înmatriculării către dealerii de automobile – digitalizarea procedurii de înmatriculare, în acord cu practica europeană din alte țări.
6. Punerea în aplicare a Programului de finanțare a infrastructurii pentru autovehiculele electrice (disponibil operatorilor economici) cu stații de încărcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene și drumurilor naționale, în valoare de 53 milioane euro aprobat de către Comisia Europeană pentru România.
7. Introducerea în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 și 2030 privind numărul de autovehicule cu emisii zero sau scăzute și stații de încărcare (electrice, hydrogen, CNG, LNG).
8. Fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate (realizat de către persoane fizice dar și juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021 (beneficii calculate pentru bugetul de stat de circa 700 milioane euro / an).
9. Realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de către municipii a Zonelor cu emisii scăzute.
10. Modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea în considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legați de poluare sau schimbări climatice.
Viziunea APIA 2020 - 2030
APIA a publicat și un Manifest, prin care încearcă să transmită „viziunea 2020 - 2030” a asociației pentru sectorul auto din România. Documentul vizează în special efectele schimbărilor climatice asupra trasnporturilor, sloganul manifestului fiind „Mobilitate sustenabilă, sigură și eficientă”. Viziunea APIA face referire, în ceea ce privește obiectivele potențiale ale României, la scăderea poluării, la conștientizarea beneficiilor transportului ecologic, dezvoltarea infrastructurii de încărcare, stimulare aachiziției de vehicule ecologice. APIA propune mai multe obiective, pentru următorii 10 ani: reducerea emisiilor poluante, educarea ceățenilor, promovarea vehiculelor care susțin creșterea gradului de siguranță rutieră, crearea unui parc de 300.000 de vehicule electrice până în 2030, 30.000 de puncte de încărcare, dublarea parcului de autobuze și înlocuirea celor vechi cu unele eletrice, dar și casarea a circa 5 milioane de vehicule ușoare și grele cu vechime de peste 1 ani.