Legea privind reducerea cheltuieilor bugetare, pe care Guvernul și-a angajat răspunderea în Parlament, a condus la imposibilitatea legală ca angajaților CFR și Metrorex să le mai poată fi acordate tichete de masă. Acum, după intrarea în vigoare a Legii, Ministerul Transporturilor vrea exceptarea angajaților de la căi ferate și metrou, astfel încât să le poate fi acordate din nou tichete de masă, iar angajaților cu salarii de cel mult 8.000 lei, anumite ajutoare.
Potrivit Legii menționate, cheltuielile privind tichetele de masă nu pot depăși anual contravaloarea a două salarii minim brute pe țară valabile la data de 1 ianuarie 2019, iar operatorilor economici de stat, inclusiv filialelor acestora, li se interzice acordarea de premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare, în situația în care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenți și nerecuperate și/sau înregistrează pierderi contabile în anul curent.
Personalul Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” S.A., al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători ”C.F.R. Călători” S.A., al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A. și al Societății Comerciale de Transport cu Metroul București „Metrorex” S.A. a beneficiat de tichete de masă, acestea fiind prevăzute în contractele colective de muncă, precum și în contractele individuale de muncă.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault Twingo electric, versiunea franceză a viitoarei generații Dacia Spring - prezentat în premieră. Va costa 20.000 de euroAstfel, până în noiembrie, angajații societăților menționate au beneficiat de câte un tichet de masă pentru fiecare zi efectiv lucrată, rezultând o valoare de circa 7.000 lei/an pentru fiecare salariat, față de valoarea stabilită prin noua lege și care este reprezentată de ”contravaloarea a două salarii minim brute pe țară/an/persoană valabile la data de 1 ianuarie 2019”, respectiv 4.160 lei.
Conform datelor oficiale, valoarea totală a tichetelor de masă pentru cele 4 societăți pentru personalul al cărui salariu net este de 8.000 lei ajunge la 21,7 milioane lei pe lună, dupa cum urmeaza: C.N.C.F. ”C.F.R.” S.A. 12,2 milioane lei, S.N.T.F.C. ”C.F.R. Călători” S.A. 5,6 milioane lei, S.N.T.F.M. ”C.F.R. Marfă” S.A. 1,5 milioane lei, S.C.T.M.B. ”Metrorex” S.A.2,4 milioane lei.
”Precizăm că aplicarea prevederilor legale va conduce la imposibilitatea acordării ajutoarelor de înmormântare, ajutoarelor pentru naștere/căsătorie, ajutoare pentru dispozitive medicale și proteze, ajutoare pentru boli grave sau incurabile, transportul la și de la locul de muncă și a altor drepturi de natură salarială din fondul de 5% aplicat asupracheltuielilor cu salariile, care se suportă din venituri proprii (de exemplu tichete cadou oferite copiilor minori)”, arată Ministerul. Transporturilor, într-un memorandum pe care l-a înaintat Guvernului.
În plus, ministerul de resort susține că ”rezultatele financiare brute negative înregistrate de cele patru societăți nu sunt cauzate de activitatea presupus ineficientă a acestora”.
Aceste rezultate ar fi cauzate de:
”- imposibilitatea asigurării sumelor de la bugetul de stat întreținerii infrastructurii publice și reparațiilor curente pentru C.N.C.F. ”C.F.R.” S.A.;
CITEȘTE ȘI O nouă stație de metrou va fi deschisă- imposibilitatea asigurării sumelor reprezentând compensații pentru obligația de serviciu public cuprinsă în contractele de servicii publice încheiate cu S.N.T.F.C. ”C.F.R. Călători” S.A. și S.C.T.M.B. ”Metrorex” S.A.;
- constatarea acordării unui ajutor de stat nelegal către S.N.T.F.M. ”C.F.R. Marfă” S.A. prin Deciziei Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020, astfel că societatea are obligativitatea de restituire a unui ajutor de stat, considerat nelegal, în cuantum de 2,6 miliarde lei plus dobânzi.”
Cu alte cuvinte, ministerul arată că Guvernul este de vină pentru ineficiența companiilor, prin faptul că nu asigură investițiile necesare și pentru că a acordat ajutoare ilegale companiei feroviare de stat.
În plus, ministerul mai crede că aplicarea prevederilor legii ar conduce la ”discriminarea” angajaților de la CFR și Metrou ”față de cei din mediul privat”.
”Totodată, ar putea genera plecarea voluntară a personalului acestor societăți către alți angajatori”, afirmă ministerul de resort.
Prin urmare, Ministerul Transporturilor propune exceptarea angajaților de la CFR și Metrou de la prevederea care îi împiedică să primească în continuare tichete de masă și, exclusiv pentru angajații cu salariul net lunar de cel mult 8.000 lei, de cea privind acordarea bonusurilor.