Guvernul a aprobat, joi, pentru programul guvernamental Prima Mașină un plafon al garanțiilor de doar 10 milioane de lei, de 5 ori mai puțin decât anul trecut, cum anunța recent Profit.ro. Prin program pot fi cumpărate mașini noi cu garanții guvernamentale și, deși a fost continuat de la un an la altul, industria a reclamat că, în formula actuală, programul “s-a născut mort”, deoarece un client care vrea să-și cumpere un autovehicul beneficiază de aceleași condiții ca la un credit normal. Chiar și după reducerea de fonduri, suma de 10 milioane de lei este de zece ori mai mare decât ceea ce a fost efectiv consumat anul trecut.
Prin acest program, în 2017 au fost acordate doar 55 de garanții pentru mașini noi, în timp ce piața de mașini second-hand a trecut de 1 milion de unități, recordul tuturor timpurilor.
Plafonul de garanții aprobat de Executiv pentru programul Prima Mașină în 2018, de 10 milioane de lei, este cel mai redus începând de la lansarea acestuia.
CITEȘTE ȘI SIAB, Salonul Internațional de Automobile din București, se întoarce la Romexpo, în luna martiePlafonul din 2016 scăzuse la 100 milioane de lei, cu 75 de garanții acordate, iar 2017 a adus o nouă diminuare, la 50 milioane lei, cu 55 de garanții, însumând o valoare de garantare de 1 milion de lei.
Până în decembrie 2017, pentru niciunul dintre aceste credite nu a fost solicitată executarea garanțiilor acordate. Din 2016, în cadrul programului Prima Mașină poate fi folosită pentru achitarea avansului minim de 5% și o primă de casare.
"Ținând cont de faptul că menținerea programului în portofoliul de programe guvernamentale active cu garanția statului este importantă pentru asigurarea continuității și coerenței politicilor publice, se propune un nivel al plafonului garanțiilor care pot fi emise în anul 2018, în sumă de 10 milioane lei din diferența neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2017. Pentru nivelul plafonului s-au luat în considerare evoluția Programului și aspectele relevate de implementarea acestuia, precum și a gradului redus de utilizare a plafonului în cursul anului 2017”, este argumentul Ministerului Finanțelor.
Programul ar trebui să stimuleze achiziția de mașini noi, situate în palierele joase de preț sau mașinile puțin poluante cu litraj mic și consum redus de combustibil.
CITEȘTE ȘI STUDIU Șoferii nu mai dau vina pe infrastructură pentru nesiguranța din circulație, ci pe comportamentul colegilor de traficFinanțele notează și că dorește mai multe tipuri de produse de finanțare, la costuri mai mici decât cele din prezent.
"Se dorește implementarea unui mecanism care va conduce la diversificarea paletei de produse de credite auto la costuri inferioare celor practicate la momentul actual, având în vedere gradul ridicat de colaterizare a unui credit pentru achiziția de autoturisme noi în comparație cu un credit de consum pentru nevoi personale fără garanții materiale", potrivit ministerului.
Programul, cu avans de 5%, are o perioadă de creditare limitată la 5 ani, garanția acordată de stat fiind de 50%.
Prima Mașină se adresează exclusiv persoanelor fizice, iar prețul de achiziție al mașinilor noi trebuie să fie de până în 50.000 de lei, exclusiv TVA.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Veste bună pentru proprietarii de mașini: Nu vor mai fi solicitate două documente la înmatricularePotrivit datelor AutoDNA, peste un milion de mașini second-hand au fost înmatriculate sau reînmatriculate în România anul trecut, cifră care reprezintă un record al tuturor timpurilor. Multe dintre acestea au diferite probleme, de la uzualul kilometraj modificat până la daune neraportate.
În comparație, înmatriculările de autoturisme noi au ajuns, în noiembrie, la 98.116 unități, cu 14% mai multe decât anul trecut, dar cu o premieră după mulți ani: fiind așteptată pentru întreg anul depășirea pragului de 100.000 de autoturisme înmatriculate.
Programul a fost lansat în 2015, dar nu a avut succes, românii îndreptându-se în continuare spre mașini second-hand.
Reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au reclamat că programul Prima Mașină “s-a născut mort”, având în vedere că un client care vrea să-și cumpere un autovehicul beneficiază de aceleași condiții ca la un credit normal.
Constructorii de automobile au solicitat extinderea perioadei de rambursare a creditului de la 5 ani la 7 ani și o dobândă mai mică pentru acest program.