Piața globală a SUV-urilor s-a ridicat anul trecut la aproape 30 de milioane de unități, iar creșterea pare să continue și în acest an, în pofida dificultăților de pe cele mai mari trei piețe. Dacia a fost parte din această creștere, cu SUV-ul Duster, aflat pe locul 20 la nivel global.
După o creștere de 6,8%, piața de SUV-uri a atins la nivel mondial un nivel de 29,77 milioane de exemplare în 2018, cu aproape 2 milioane mai multe decât în 2017, potrivit statisticilor colectate de JATO Dynamics. Cota de piață a acestui segment, devenit de câțiva ani vedetă a industriei auto, a urcat la peste 36 de procente din total, urcând cu 2,5 puncte procentuale în ultimul an și aproximativ 15 puncte în ultimii 5 ani.
Chiar dacă ritmul de creștere al segmentului SUV-urilor a încetinit în ultimii ani, de la peste 20% în 2015 și 2016, la 12,8% în 2017 și doar 6,8% anul trecut, este anticipată o continuare a creșterii, în pofida dificultăților de pe trei dintre cele mai mari piețe, SUA, China și Europa.
Analiza subsegmentelor SUV-urilor arată că modelele compacte, cele care au fost populare și până acum, rămân cele mai vândute, cu 41% din totalul vânzărilor de vehicule „sport utility”, ele mărindu-și volumul cu 7% față de 2017, la 12,24 milioane de exemplare. Constructorul cel mai bine plasat pe acest subsegment este Grupul Hyundai-Kia.
CITEȘTE ȘI FOTO Seat Minimo, avansat ca un puternic concurent electric pentru Renault TwizzyPe locul al doilea, se află SUV-urile medii, cu 7,26 milioane de unități, în creștere cu 3 procente, lider fiind Alianța Renault - Nissan. Pe locul al treilea se află un segment încă tânăr, cel al SUV-urilor subcompacte, în care se regăsește și Dacia Duster.
Chiar dacă modele de SUV-uri de mici dimensiuni au existat încă de mult, ele erau mai degrabă o raritate. Amploarea acestui segment, de care a profitat și Renault, cu ajutorul modelului Duster, s-a simțit abia după 2010, când modele precum Nissan Juke au devenit extrem de populare în Europa. Ulterior, crossoverele fără tracțiune integrală, cum este Renault Captur, au înregistrat un veritabil boom al vânzărilor. În fine, clasa cea mai luxoasă, a SUV-urilor mari, a atins anul tercut un nivel de 3,68 milioane unități, cu numai 2% mai multe decât în anul anterior.
Cea mai mare piață de SUV-uri a lumii a fost China, cu peste 10 milioane de exemplare, chiar dacă acolo vânzările de astfel de automobile au scăzut cu circa 3 procente, din cauza tarifelor și modificărilor legislative. Chinezii au reușit să acopere 35% din totalul vânzărilor de SUV-uri la nivel mondial. Cele mai vândute mărci din China au fost Geely (cu mărcile Lynk%Co și Volvo), urmată de GM (Baojun și Buick).
SUA au rămas pe locul al doilea, toate mărcile înregistrând creșteri față de anul anterior, cu General Motors lider de piață, urmat de Fiat Chrysler Automobile, care și-a crescut cota de piață cu ajutorul mărcii Jeep. La polul opus, Ford, Toyota și Nissan, dar și liderul GM, au pierdut cotă de piață. Cel mai vândut SUV din SUA a fost Toyota RAV4.
Europa a crescut cu 18% pe segmentele de SUV-uri, volumul total urcând la 5,4 milioane de unități, însă aici cota de piață a acestui tip de vehicule este mult mai redusă față de celelalte două piețe mari.
CITEȘTE ȘI FOTO Topul brandurilor care au dominat piața auto în 2018. 86 milioane de autovehicule vândute în întreaga lume. Campioni: Toyota și pick-up-ul Ford F-150Clasamentul celor mai vândute SUV-uri din lume are un nou lider, în 2018, Toyota RAV4 reușind să detroneze fostul nr. 1, Nissan X-Trail, care a avut o scădere de 6 procente față de 2017. Locul al treilea a fost ocupat de Honda CR-V, de asemenea cu vânzări în declin.
Modelul Dacia Duster a reușit să se claseze pe locul 20 în lume, după o creștere de 12 procente, numrându-se printre cele mai vândute SUV-uri ale lumii, asta și cu ajutorul exemplarelor vândute sub marca Renault. Duster a înregistrat un număr de 318.248 exemplare vândute, însă numai 236.921 unități Duster au fost fabricate în România, cu logo-ul Dacia pe caroserie. Succesul SUV-ului românesc poate fi apreciat și mai bine dacă îl comparăm cu performanțele unor modele celebre: Jeep Wrangler a avut doar 289.000 de unități vândute (locul 25), Mitsubishi Outlander, unul dintre cele mai populare SUV-uri ale momentului, cu o creștere de 18%, a vândut 272.330 unități (locul 28), sau BMW X1, cel mai accesibil SUV al bavarezilor, cu 281.000 de exemplare (locul 27).
În subsegmentul SUV-urilor premium, clasamentul are în top modele care se vând din ce în ce mai bine, cu volume apropiate de SUV-urile „de masă”. Lider este Mercedes GLC, un SUV de clasă medie, urmat de o competitor direct, Audi Q5, în timp ce pe locul al treilea se poziționează BMW X1, cel mai mic SUV din portofoliul germanilor.