Regulamentul revizuit privind siguranța generală a vehiculelor din Uniunea Europeană, prin care sunt introduse noi elemente obligatorii de siguranță în trafic pentru toate categoriile de vehicule, inclusiv în vederea trecerii la condusul complet autonom, a intrat astăzi în vigoare.
Noul regulament introduce o serie de sisteme avansate obligatorii de asistență pentru conducătorul auto, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și stabilește cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor automatizate și complet autonome în UE, transmite Comisia Europeană.
Comisia estimează că noile măsuri vor ajuta la salvarea a peste 25.000 de vieți și la evitarea a cel puțin 140.000 de vătămări corporale grave până în 2038.
CITEȘTE ȘI Strategia VW pentru Europcar: platformă de mobilitate, închirieri de la patru ore la mai multe luni, dar și mașini autonome pentru clienți“Având în vedere că intrarea în vigoare a Regulamentului privind siguranța generală împuternicește Comisia să completeze cadrul juridic pentru vehiculele automatizate și conectate, Comisia va prezenta în această vară norme tehnice pentru omologarea vehiculelor complet autonome, UE devenind astfel un pionier în domeniu. Aceste norme vor contribui la creșterea încrederii cetățenilor, la stimularea inovării și la îmbunătățirea competitivității industriei europene a autovehiculelor”, potrivit Executivului UE.
Norme privind siguranța generală
Începând de astăzi, noile măsuri care introduc funcții de siguranță pentru asistarea conducătorului auto includ:
• Pentru toate vehiculele rutiere (și anume, autoturisme, camionete, camioane și autobuze): asistență inteligentă pentru controlul vitezei, avertizare la mersul înapoi cu cameră sau senzori, avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto, dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele, precum și semnal de oprire de urgență;
• Pentru autoturisme și camionete: funcții suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de circulație și frânarea automată;
• Pentru autobuze și camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte, avertizări pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.
Normele se vor aplica mai întâi noilor tipuri de vehicule, începând de astăzi, și ulterior tuturor vehiculelor noi, începând cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029.
Norme tehnice pentru automobilele automatizate
Pe baza Regulamentului privind siguranța generală, Comisia intenționează să adopte în această vară norme tehnice pentru vehiculele automatizate și conectate, axându-se în special pe vehiculele automatizate care înlocuiesc conducătorul auto pe autostrăzi (automatizare de nivel 3) și pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4).
Noile norme vor alinia legislația UE la noile norme ale ONU privind automatizarea de nivel 3 și vor stabili o nouă legislație tehnică a UE pentru vehiculele complet autonome, primele norme internaționale de acest tip.
Normele tehnice stabilite prin intermediul unui act delegat și al unui act de punere în aplicare vor permite efectuarea unei evaluări cuprinzătoare a siguranței și a maturității vehiculelor complet automatizate înainte ca acestea să fie introduse pe piața UE. Ele vor include procedurile de încercare, cerințele în materie de securitate cibernetică, normele de înregistrare a datelor, precum și monitorizarea performanței în materie de siguranță și cerințele de raportare a incidentelor de către producătorii de vehicule complet autonome.
Context
Comisia a prezentat textul revizuit al Regulamentului privind siguranța generală în 2018. Normele au abordat necesitatea îmbunătățirii siguranței vehiculelor și a siguranței rutiere, deoarece, potrivit studiilor, erorile umane apar în 95% din accidente, arată Comisia.
Ulterior, Parlamentul European și statele membre ale UE au adoptat regulamentul, în noiembrie 2019. Între timp, Comisia a adoptat o serie de regulamente de punere în aplicare conexe referitoare la diferitele măsuri de asistență pentru conducătorul auto introduse de regulament.