Ministerul Mediului a solicitat Comisiei Europene aprobarea pentru anul curent a schemei de ajutor de stat privind finanțarea dezvoltării infrastructurii de reîncărcare a autovehiculelor electrice. Guvernanții promit că în cursul acestui an vor primi cererile de finanțare, în condițiile în care singurele finanțări au fost acordate în urmă cu doi ani.
De ce este important: Pe lângă programele Rabla și Rabla plus, prin care se acordă subvenții pentru achiziția de autovehicule noi, electrice sau hibrid, Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi propune dezvoltarea și susținerea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, respectiv stații de reîncărcare pentru vehicule electrice.
Mai este bine de știut: În cadrul sesiunii deschise în perioada 15 septembrie - 15 noiembrie 2016, a fost solicitată finanțare pentru instalarea a aproximativ 150 de stații, 9 solicitanți fiind unități administrativ-teritoriale, iar 39 persoane juridice de drept privat, valoarea totală solicitată fiind de aproximativ 15.000.000 lei. Guvernul nu a finanțat însă decât 9 proiecte, cheltuind doar 1% din bugetul alocat.
Profit.ro a relatat că Administrația Fondului pentru Mediu a aprobat cu câteva luni în urmă Ghidul de finanțare a "Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice".
CITEȘTE ȘI Noi cerințe privind acordarea ecotichetelor în programul Rabla Plus. Sunt introduse standarde diferite la mașinile hibrideConform ghidului, Guvernul va subvenționa cu cel mult 190.000 lei / unitate instalarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice exclusiv de către primăriile municipiilor reședință de județ și de către cea a Capitalei, banii provenind din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră alocate României de către UE.
Finanțarea este acordată în procent de maximum 90% din cheltuielile eligibile și în limita sumelor maxime ce pot fi alocate pentru fiecare solicitant. Sumele maxime ce pot fi acordate pentru fiecare solicitant sunt stabilite în funcție de numărul de locuitori, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică și anunțate la data lansării sesiunii de depunere a proiectelor.
Prin program sunt finanțate stațiile de reîncărcare formate din minimum 3 puncte de reîncărcare de putere înaltă, alimentate de același punct de livrare din rețeaua publică de distribuție, din care 2 puncte de reîncărcare permit încărcarea în curent continuu, fiecare la o putere ≥ 50 kW și 1 punct de reîncărcare permite încărcarea în curent alternativ la o putere >22 kW a vehiculelor electrice.
CITEȘTE ȘI Piața locală de automobile - la un volum record pentru ultimii 10 ani. Dealerii și importatorii au inițiat ample campanii de vânzări cu prețuri speciale pentru lichidarea stocurilorUn document oficial al Ministerului Mediului arată însă că guvernanții așteaptă aprobarea Comisiei Europene pentru inițierea programului, iar în cel mai optimist scenariu ar putea fi primite cereri de finanțare până la finele anului.
”La momentul actual a fost notificată Comisiei Europene o schemă de ajutor de stat pentru finanțarea dezvoltării infrastructurii de reîncărcare a autovehiculelor electrice, după aprobarea acesteia urmând a fi deschisă o nouă sesiune de depunere a cererilor de finanțare, în anul 1018”, arată documentul semnat de ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, datând de luna trecută.
Ministrul arată că sumele ce vor acordate cu ocazia relansăril programului vizează instalarea stațiilor pe autostrăzi, drumuri naționale și europene (inclusiv rețeaua TEN-T), astfel încât să fie asigurată conectarea localităților din România, precum și granițele țării.