România a înregistrat în luna martie 262 de incidente aviatice (zboruri întârziate sau anulate) pe principalele aeroporturi din țară, respectiv 2,37% din totalul zborurilor, cea mai ridicată valoare din prima jumătate a anului. Cea mai bună lună pentru călători a fost februarie, cu doar 45 de întârzieri mai mari de 3 ore sau anulări ale zborurilor, respectiv 0,49% din total.
În prima parte a anului au fost înregistrate 64.330 de zboruri din și dinspre principalele aeroporturi ale țării și 749 de zboruri cu incidente. Anul trecut, în România au fost 782 de incidente care au condus la circumstanțe neplăcute pentru pasageri, din totalul de 203.403 zboruri comerciale, conform datelor centralizate ale Flight Refund.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La nivel european, cei mai ghinioniști pasageri au avut parte de situații neplăcute la aeroportul Charles de Gaulle din Paris, cu peste 8.800 de incidente. Următoarele aeroporturi în Top-ul incidentelor în prima jumătate a anului au fost cele din Frankfurt și Amsterdam, cu peste 6.000 și, respectiv, peste 5.200 de zboruri întârziate sau anulate.
"Ne așteptăm să avem multe incidente și în a doua parte a anului, din cauza unor greve înregistrate în mai multe state din UE. În plus, se înregistrează un trend global, de creștere rapidă a numărului de pasageri, cu 10-15% pe an, dar infrastructura nu poate ține pasul cu acest ritm, prin urmare, numărul de zboruri cu probleme va crește. De aceea, este important ca pasagerii să știe ce drepturi au când zborul întârzie sau este anulat. În primul rând, companiile aeriene trebuie să asigure călătorilor cazare peste noapte, hrană, să ofere alternative pentru zborul anulat sau întârziat și să răscumpere valoarea biletului. În al doilea rând, pasagerii au dreptul la compensații de până la 600 de euro în cazul în care incidentul este din vina companiei aeriene", spune Anikó Bolyó, general manager Flight Refund.
Potrivit legislației europene, grevele care perturbă activitatea companiilor aviatice nu reprezintă evenimente în urma cărora se pot cere despăgubiri. În egală măsură, nu se pot acorda compensații în cazul vremii nefavorabile, tulburărilor politice sau atentatelor teroriste. În schimb, pot fi obținute despăgubiri dacă zborul înregistrează întârzieri de cel puțin trei ore, cursa este anulată sau compania aeriană refuză îmbarcarea pasagerului.
Potrivit sursei citate, cea mai mare parte a călătorilor din Europa Centrală și de Est nu știu că sunt îndreptățiți, conform Regulamentului European 216/2004, să primească din partea companiei aeriene o compensație pentru zborurile efectuate în ultimii 3 ani. Mai mult, procentul celor care știu că pot apela la firme specializate pentru a-și recupera banii într-un termen rezonabil este mai mic de 1%, ceea ce înseamnă că cei care au dreptul la despăgubiri au pierdut circa 22 milioane de euro.