Un dosar aflat pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție a avut ca obiect transmiterea de date personale ale unor proprietari de automobile Toyota, vizați de celebra campanie de rechemare cu airbaguri Toyota. Pentru că marca nu mai are adresele de contact ale tuturor proprietarilor, a cerut MAI, prin Direcția Regim Permise și Înmatriculare Vehicule, datele personale ale acestora, însă instituția a refuzat. Așa s-a ajuns la tribunal, unde statul a pierdut, relevă datele analixzate de Profit.ro.
Celebrul scandal al airbagurilor Takata, care a afectat milioane de automobile și proprietarii acestora și a condus la falimentul producătorului de airbaguri este departe de a se fi încheiat. Constructorii de automobile încearcă să managerieze fiecare după posibilități procedurile de rechemare în service pentru mașinile afectate de potențiala defecțiune.
Proprietarii sunt înștiințați prin scrisori să se prezinte în service, în paralel cu anunțurile făcute pe site-urile proprii. Toyota a fost cea mai afectată marcă auto, cu milioane de vehicule aflate pe lista rechemărilor, în multe dintre cazuri fiind aproape imposibilă identificarea acestora.
CITEȘTE ȘI Alertă financiară la CFR - Când statul întârzie să-și deconteze sieși plafonarea prețurilor la energie. Bailout de statÎn România au fost introduse pe lista de rechemări zeci de mii de automobile, procedurile fiind începute încă din 2015, iar numărul acestora a fost suplimentat în fiecare an cu mii de autovehicule. Problema cea mai mare a apărut în momentul în care mașinile mai vechi nu se aflau la primii proprietari, astfel că cei de la Toyota România, reprezentanța constructorului nipon, nu au mai putut folosi datele de contact pe care le dețineau.
La data deschiderii dosarului, în 2019, numărul mașinilor din România aflate pe notificările transmise ANPC depășise 30.000, iar contactarea proprietarilor devenise deja un demers extrem de dificil.
Singura soluție a fost să solicite Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule numele și adresele proprietarilor, deoarece era singura instituție care deținea aceste date. Conformându-se legislației GDPR, instituția din subordinea MAI a refuzat transmiterea acestor date, astfel că Toyota a mers în instanță.
Solicitarea Toyota România menționată în dosarul deschis la Curtea de Apel București a fost una foarte explicită: furnizarea datelor de contact ale persoanelor aflate pe lista autovehiculelor vizate de rechemarea pentru remedierea defecțiunilor Takata, care pot pune în pericol viața utilizatorilor, așa cum reieșea din documentația transmisă ANPC. Acesta a fost și motivul invocat de reprezentanții constructorului japonez ca excepție de la prevederile GDPR, cele care ar fi permis DRPCIV să nu dea curs acestei solicitări.
Chiar și așa, reprezentanții DRPCIV nu au fost de acord cu această motivație și au cerut respingerea solicitării.
Procesul s-a încheiat cu o decizie în favoarea Toyota, în prima instanță, după ce constructorul auto a făcut dovada derulării unei campanii publice de informare în paralel cu transmiterea de scrisori persoanelor aflate în baza de date. Rezultatul acestor măsuri a demonstrat că doar o mică parte a proprietarilor de automobile Toyota a fost informată despre campania de înlocuire a airbagurilor Takata.
„Obligă pârâta la comunicarea către reclamantă a datelor de identificare – nume, prenume/ denumire și domiciliu/ sediu - ale proprietarilor actuali ai autovehiculelor incluse în campania de rechemare în service 5KET – 040 „Takata”, care nu au putut fi notificați prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, astfel cum rezultă aceste informații din baza de date actualizată a pârâtei, ele urmând a fi identificate în funcție de tipul mașinii și numerele de identificare menționate în documentul intitulat Lista destinatarilor pentru care plicurile s-au întors ca urmare a mutării acestora de la domiciliu” se arată în decizia judecătorilor Curții de Apel București.
CITEȘTE ȘI Dacia, alături de Polestar și Tesla: cele mai mari creșteri pe piața din Germania. „Fiecare model nou-lansat de Dacia este un succes de piață”În urma deciziei nefavorabile, DRPCIV a făcut recurs la ÎCCJ, în speranța că mai poate evita punerea în aplicare a deciziei. Sentința definitivă a închis complet orice șansă de a mai refuza transmiterea datelor de către direcția din MAI care se ocupă cu înmatricularea autovehiculelor din România.
„Respinge recursul formulat de pârâta Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor împotriva sentinței Curții de Apel București – Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal, ca nefondat. Definitivă”.
Defecțiunea care a generat costuri uriașe pentru companiile care au cumpărat airbag-uri de la Takata și a condus și la falimentul producătorului de airbaguri a fost generată de capsele pirotehnice care acționează airbag-ul.
Efectele cele mai grave ale acestei defecțiuni potențiale, constatate în urma a numeroase expertize, pot afecta viața pasagerilor, prin împrăștierea de fragmente din piesele ce compun airbagul, fiind adevărate proiectile.
Sute de cazuri au fost înregistrate în diferite țări ale lumii, acestea fiind soldate cu rănirea și chiar decesul unor persoane.