Vânzările de automobile electrice din Europa au crescut cu aproape o treime față de anul anterior, confirmând astfel tendințele înregistrate pe cele mai importante piețe de pe continent. Cota de piață a acestui tip de propulsie, exclusiv pe baterii, a urcat de asemenea la un nivel fără precedent.
Autoturismele cu sisteme de propulsie exclusivă sau parțial electrică și încărcare la priză, adică autoturismele full electric (BEV), plug-in Hybrid (PHEV) și cu hidrogen (FCEV), au atins un nou record pe piața din Europa, cu un volum de 2,59 de milioane de unități, potrvit statisticilor Jato Dynamics, cu o creștere de 15% față de 2021 și de 92% față de 2020.
Cota de piață a acestor vehicule a ajuns la 23%, în detrimentul motorizărilor diesel, în condițiile în care motoarele pe benzină și motorină au scăzut la o cotă de 51%. Specialiștii JATO sunt de părere că această creștere rapidă se datorează subvențiilor acordate de guverne, iar reducerea sau eliminarea unora dintre aceste subvenții ar putea aduce o scădere a ritmului de achiziție.
Segmentul de automobile exclusiv electrice a reprezentat aproximativ 60% din totalul categoriei EV, acesta fiind în creștere cu 29%, în timp ce mașinile PHEV au pierdut teren în ultimul an. Totalul mașinilor din segmentul BEV a ajuns la un volum record de 1,5 milioane de unități, țări precum Norvegia, Suedia, Olanda sau Danemarca având cele mai mari cote de piață ale mașinilor electrice.
Compania cu cele mai multe vehicule electrice vândute a fost VW Group, care s-a instalat în fotoliul de lider și pe acest segment, cu un total de 349.147 de vehicule, obținute de toate mărcile grupului care oferă astfel de mașini, cu 15% mai multe decât anul trecut.
Tesla a fost marele câștigător al anului 2022, având o creștere de aproape 40% față de anul 2020, și s-a clasat pe locul al doilea cu 232.018 unități, o performanță cu atât mai strălucitoare cu cât a fost reușită cu numai două modele.
Pe locul trei s-a aflat Stellantis (230.383), care de asemenea oferă mașini electrice sub toate mărcile sale. Grupul Hyundai – Kia (157.213 mașini) a depășit Renault Group (143.736) și s-a poziționat pe patru.
Nu în ultimul rând, pe locul 5, BMW Group a vândut 129.109 automobile electrice, depășind rivalii de la Mercedes (97.564).
CITEȘTE ȘI Nissan va investi în divizia electrică a Renault și va avea 15% drepturi de vot în compania franceză. Noi proiecte de vehicule anunțate de cele două companiiClasamentul celor mai vândute automobile electrice din Europa este condus de cele două modele Tesla, Model Y, lider absolut cu 137.052 unități, și Model 3, cu 91.475 unități, în timp ce best-seller-ul grupului VW, ID.4, s-a clasat doar pe locul al treilea.
Dacia Spring, modelul vândut de grupul Renault, a reușit să urce pe locul 7 (față de 14 anul trecut), cu 48.535 unități vândute, fiind depășit de Skod Enyaq, VW ID.3 și Fiat 500, dar cu un rezultat peste Peugeot 208, Hyundai Kona și Kia Niro.
Remarcăm astfel că Dacia Spring s-a luptat cu liderul Tesla și cu modelele grupului Volkswagen, pentru a ține Renault Group în zona constructorilor care contează pe segmentul de electrice, în condițiile în care Zoe abia s-a clasat pe locul 12, cu 35.000 de unități, iar Megane E-Tech și mai jos, pe locul 14, cu 32.000 de unități.
Pe segmentul de PHEV, cele mai vândute automobile din Europa au fost Ford Kuga, BMW Serie 3, Volvo XC40, Hyundai Tucson, Volvo XC60, Peugeot 3008, Mitsubishi Eclipse Cross, Jeep Compass, Lynk & Co 01 și Kia Sportage.